Bygga eller köpa DC 10kV-aggregat.
Bygga eller köpa DC 10kV-aggregat.
Skulle vilja köpa i första hand ett par högspänningsaggregat för att labba med laddningar i syfte att göra en laserskrivare med ett par meters skrivbredd.
Spänning c:a 10 kV och ström några mA tror jag räcker. Gärna reglerbar spänning.
Voltmeter som inte belastar så att det påverkar spänningen. c:a 100 Mohm ingångsmotstånd.
Nån som vet var man kan köpa billigt?
Eller bygga ett par enklare aggregat. Jag behöver ett för positiv spänning och ett för negativ.
Kan man bygga en spänningsdubblare någorlunda enkelt? Behöver ju så låg ström så det kanske är skapligt enkelt.
Finns det nåt kopplingsschema som jag med mina begränsade kunskaper skulle kunna förstå. Vet ungefär vad diod, transistor osv är men kan inte konstruera. Bra på att löda sen lumpen som signalmek. (40 år sen snart).
Spänning c:a 10 kV och ström några mA tror jag räcker. Gärna reglerbar spänning.
Voltmeter som inte belastar så att det påverkar spänningen. c:a 100 Mohm ingångsmotstånd.
Nån som vet var man kan köpa billigt?
Eller bygga ett par enklare aggregat. Jag behöver ett för positiv spänning och ett för negativ.
Kan man bygga en spänningsdubblare någorlunda enkelt? Behöver ju så låg ström så det kanske är skapligt enkelt.
Finns det nåt kopplingsschema som jag med mina begränsade kunskaper skulle kunna förstå. Vet ungefär vad diod, transistor osv är men kan inte konstruera. Bra på att löda sen lumpen som signalmek. (40 år sen snart).
Spänningsdubblaren ja. Den får det nog bli. Gäller att inte ha för stor drivning att man sänker sig själv i graven. Ohms lag kan jag men kan kondingarna bli för stora. Hur beräknar jag att jag inte lagrar in för stora laddningar så det blir livsfarligt. Kanske alltid blir livsfarligt med kondingar då det är svårt att veta hur snabbt ett hjärta reagerar. Säkrast att sätta upp högspänningsskyltar och kapsla in med isolering så långt det går.
Nej det skulle kunna gå men det är några kontakter som ska vara på och aggregatet slår av när en sida skrivits, oreglerbart och jag kanske behöver högre spänningar då plastkornen verkar vara lite väl stora för att vara lättattraherade. Säker tusen ggr större än lasertonern.peter555 skrev:Brukar sitta en sån i TV-flybacken.
Vad är TV flyback? Är det högspännigsaggregatet i TV:n som kallas flyback?ollebolle skrev:Spänningsdubblaren ja. Den får det nog bli. Gäller att inte ha för stor drivning att man sänker sig själv i graven. Ohms lag kan jag men kan kondingarna bli för stora. Hur beräknar jag att jag inte lagrar in för stora laddningar så det blir livsfarligt. Kanske alltid blir livsfarligt med kondingar då det är svårt att veta hur snabbt ett hjärta reagerar. Säkrast att sätta upp högspänningsskyltar och kapsla in med isolering så långt det går.
Nu har jag rört till det. Jag trycker på fel knapp när jag citerar. Jag citerar mig själv. Inte lite egotrippad jag.
Jo en TV ska nog slaktas. När jag tänker på saken använde jag en TV när jag försökte få så mycket färg att fastna på skåpluckorna när jag målade om dem. Inbillade mig att det fastnade mer färg på luckorna då jag laddade upp dem på en roterande ostbricka med aluminiumfolie ansluten till TV:ns högspänning.
Jo en TV ska nog slaktas. När jag tänker på saken använde jag en TV när jag försökte få så mycket färg att fastna på skåpluckorna när jag målade om dem. Inbillade mig att det fastnade mer färg på luckorna då jag laddade upp dem på en roterande ostbricka med aluminiumfolie ansluten till TV:ns högspänning.
Ja, då har jag spänning. Vilken polaritet har jag på en TV. Om jag ska ha både positiv och negativ spänning kan det bli problem. Men det kan man lösa genom att isolera med trafo förstås.
Så ska jag mäta höga spänningar med små strömmar. Jag har inte fantasi att hitta sådana voltmeterar.
Vad använder man?
Så ska jag mäta höga spänningar med små strömmar. Jag har inte fantasi att hitta sådana voltmeterar.
Vad använder man?
Jo, det är själva trafon med spänningsdubblare jag syftar på. Det kan vara lite knepigt att få negativ spänning eftersom isolationen inte klarar det, då måste man nog bygga själv. Beträffande probar så kan du titta nedan.
http://search.ebay.com/search/search.dl ... category0=
http://search.ebay.com/search/search.dl ... category0=