Behöver en 48v generator till en 1.5hk bensinmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wiggo
Kontakt:

Behöver en 48v generator till en 1.5hk bensinmotor

Inlägg av wiggo »

Hejsan

Jag behöver en generator till ett elfordonprojekt som kan ta över när batterina börjar ta slut, eller som kan ladda batterina när man står still. Generatorn behöver ge ~48 volt eller lite mer vid laddning och den skall kopplas till en 1.5hk 4takt bensinmotor.

Någon som har något tips på var man kan hitta en generator till detta. Är även ute efter att kunna driva generatorn med ström för att på å sätt starta motorn.

Funkar det i princip att ta en vanlig 48v likströmsmotor (som gör 5000rpm vid 48v) och koppla in den till bensinmtorn och sedan driva elmotorn med bensinmotorn i 5000rpm?

Någon som har någon tanke om detta? =)

Mvh
Viktor
Flummo

Inlägg av Flummo »

Likströmsmotorer går använda som generatorer, men hur optimalt det är låter jag vara osagt - det finns en anledning till att man i princip bara använder växelströmsgeneratorer med likriktare idag.

En bil/lastbilsgenerator med utbytt regulator skulle nog kunna ge spänningen du vill ha, men den går ju inte använda som startmotor.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jag har hört siffror om 40-60% effektivitet på bilgeneratorer, så det kanske inte är det mest optimala när man skall ha krämen som drivkälla till nått mobilt.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Har använt en borstlös dc (trefas synkronmotor) med drivsteg för just detta... men likströmsmotorer var även på tapeten pga enkelheten. BLDC-motorer finns relativt billigt från kina, under tusenlappen har jag för mig att jag sett... drivsteg vet jag inte riktigt, vi rodde ihop allt från sponsorer och det skulle tydligen gå på några tusenlappar.

En av anledningarna till att borstade dcmotorer inte används som generatorer idag torde väl vara just borstarna, det är en del man gärna slipper ur servicesynpunkt (och extra friktion förstås).

MVH en annan Viktor
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det går att starta med en bilgenerator också. Jag är lite inne på att testa med en RC-motorstyrning. Men jag har inte kommit till skott än.
Skriv svar