Hejsan
Jag behöver en generator till ett elfordonprojekt som kan ta över när batterina börjar ta slut, eller som kan ladda batterina när man står still. Generatorn behöver ge ~48 volt eller lite mer vid laddning och den skall kopplas till en 1.5hk 4takt bensinmotor.
Någon som har något tips på var man kan hitta en generator till detta. Är även ute efter att kunna driva generatorn med ström för att på å sätt starta motorn.
Funkar det i princip att ta en vanlig 48v likströmsmotor (som gör 5000rpm vid 48v) och koppla in den till bensinmtorn och sedan driva elmotorn med bensinmotorn i 5000rpm?
Någon som har någon tanke om detta? =)
Mvh
Viktor
Behöver en 48v generator till en 1.5hk bensinmotor
Likströmsmotorer går använda som generatorer, men hur optimalt det är låter jag vara osagt - det finns en anledning till att man i princip bara använder växelströmsgeneratorer med likriktare idag.
En bil/lastbilsgenerator med utbytt regulator skulle nog kunna ge spänningen du vill ha, men den går ju inte använda som startmotor.
En bil/lastbilsgenerator med utbytt regulator skulle nog kunna ge spänningen du vill ha, men den går ju inte använda som startmotor.
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping
Har använt en borstlös dc (trefas synkronmotor) med drivsteg för just detta... men likströmsmotorer var även på tapeten pga enkelheten. BLDC-motorer finns relativt billigt från kina, under tusenlappen har jag för mig att jag sett... drivsteg vet jag inte riktigt, vi rodde ihop allt från sponsorer och det skulle tydligen gå på några tusenlappar.
En av anledningarna till att borstade dcmotorer inte används som generatorer idag torde väl vara just borstarna, det är en del man gärna slipper ur servicesynpunkt (och extra friktion förstås).
MVH en annan Viktor
En av anledningarna till att borstade dcmotorer inte används som generatorer idag torde väl vara just borstarna, det är en del man gärna slipper ur servicesynpunkt (och extra friktion förstås).
MVH en annan Viktor