Läroböcker inom elektronik sökes.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Newtn

Läroböcker inom elektronik sökes.

Inlägg av Newtn »

Som rubriken lyder, jag är helt och hållet nybörjare på elektronik och har nu tänkt mig läsa lite om elektronik och lära mig lite lagar och dylikt.

Svenska är inte ett krav men jag tycker att det är lättare att förstå förlaringar på svenska. (sv/en)

Har åter igen sökt med sökfunktionen som jag inte riktigt förstår mig på och letat lite här, men hur som helst, hur lärde ni er elektronik?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag lärde mig det mesta här :foliehatt:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Elektronik för alla har det pratats om en del.
På gymnasiet hade jag själv Elektronik 2000-serien som Liber ger ut.
Ellära böckerna jag hade var Ellära A och Ellära B som Natur och kultur ger ut. Dom hade jag även på Campus Norrköping senare. Där hade vi däremot boken Digitala Kretsar som studentlitteratur ger ut.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Fick en snille ide nu!

Jag ska låna hem allt om elektronik och scanna in hela till datorn! :lol: :razz:
Newtn

Inlägg av Newtn »

electric_man: Varför ska du scanna in boken? :S :P det är ju skönt att läsa på papper.. :) Köp den ist.. ^^

Purre: Elektronik för alla? Den ska jag titta närmare på.. Alla dina böcker som du nämner är nog värda en närmare titt, tack så mycket! :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Köpa= Dyrt! :D
bara_hence

Inlägg av bara_hence »

Finns ju även en massa gratis material på nätet ett exempel: www.allaboutcircuits.com
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Elektronik för alla är bra, möjligen lite gamla. Köpte hela serien på tradera för 500:- så det behöver inte bli så dyrt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns 6st fantastiskt fina böcker att ladda ner (PDF) här: http://www.ibiblio.org/obp/electricCircuits/
På engelska förstås men otroligt bra illustrerade och pedagogiska, rekommenderas! 8)
Newtn

Inlägg av Newtn »

electric_man: Jo det är förståss sant..

bara_hence & Andy: Tack! Underbart ska jag genast undersöka, dock är det ju på engelska och på datorn = svårt att läsa innan man ska gå och lägga sig.. -.^

Nole: Japp lite gammla är de allt! Men det händer ju inte så mycket nytt på vissa delar av elektronikfronten.(typ lagar och liknande)

Jag gick till biblioteket och lånade del 1, jag har läst ut den (dock har jag inte haft tillgång till några komponenter över huvudtaget så det blev inget labbande.) och jag har lärt mig en del nyttigt (dvs saker som jag inte kunde innan).
Kan t e x läsa färgkoderna på motstånd, förstår hur en kondesator, tranistor och en diod fungerar. Även Ohms lag, men denna har jag sniffat på innan i högstadiet. Ska läsa om lite "basic" i boken, så att jag verkligen kan regelerna i huvudet, sedan ska jag gå och låna del 2. ^^

*stavning*
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De viktigaste böckerna i serien "Elektronik för alla" är del 1, 2, 3 och 6.
Jag läste 1an och 2an och hoppade sedan till 6an, men då hade jag fått digitalteknik-grunderna i högstadiet.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Om du var intresserad av Elektronik för alla så är det en som har en tråd i köp/sälj HÄR

Det är de fyra första i serien.

Hoppas att du fastnar för elektroniken och uptäcker spänningen med den! :)
Newtn

Inlägg av Newtn »

JimmyAndersson: Digitalteknik-grunderna? Vad menar du då? Vad gick du på för högstadie? Vi fick typ koppla ihop en lampa, parallell koppla några batterier samt seriekoppla någon lysdiod.. -.^ Ungefär vilka digitala grunder?

Housepainter: Haha.. Fastna för spänningen.. ^^
Just nu känns det dumt att köpa 1,2,3 när jag kan låna dem på biblioteket.. (eller köpa dem nya för 150kr/st) och visst vore hela serien lockande, men jag tror att jag väntar på att någon använder sig utav tradera och säljer hela skepplasten.. ^^
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tycker att ELFA-katalogen och dess faktasidor är underskattade. Det finns mycket modernt där som kan komplettera Efa. Inte så djupt men där kan man googla vidare och använda EF.
Newtn

Inlägg av Newtn »

Hm, den bör jag nog beställa, tycker det känns bättre att få bläddra i fysiska sidor istället.. ^^
Skriv svar