Nanodioden?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
ojjan

Nanodioden?

Inlägg av ojjan »

Hörde på radion idag om den nya ljuskällan som skulle ta över marknade inom nått år. Den är uppbyggd av hur många "nanodioder" som helst, som skulle motsvara en 60W glödlampa ljusmässigt. Men verkningsgraden(om man säjer så när det gäller ljus) var mycke mycke högre..dvs mindre ström går till värme. Nanodioden i säj är jätte jätte jätte liten..

Så, någon mer som hörde detta, eller tom har någon sida som handlar om just detta. Jag hitta inget när jag sökte mer än kurser om nano tekninken, men någon som lyckas bättre kanske?

Intresset finns eftersom jag håller på med ett projektarbete om just ljuskällor, och då e detta ju ett måste att ta med..

//ojjan
peter555

Inlägg av peter555 »

buscalle
EF Sponsor

Många konstiga patent finns det

Inlägg av buscalle »

I början kan man läsa:
"provided with a Distributed Brag Reflector (BDR)."

Skryt reflektor ? Jag vet jag läser som f-n tolkar bibeln.
:lol:
ojjan

Inlägg av ojjan »

:P mm..

Ingen som har hört något alltså.. :(

det med patent, kan nog vara själva dioden..Men de har gjorts någon lampa av de dioderna..

Tack ändå..Hör gärna av er om ni hittar nått, skulle vara bra för mitt arbete..:D
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tyckte iofs patentet handlade om att kombinera ljuset från ett antal dioder i nanostorlek mha en distribuerad Bragg reflektor.
Senast redigerad av peter555 8 november 2007, 22:55:38, redigerad totalt 1 gång.
ojjan

Inlägg av ojjan »

Har inte läst hela än :oops: kommer att göra de innan jag skriver arbetet..

Men de va nån på lund universitet som hade kommit på de(tror jag)..Därav att jag inte läste hela..(än)..

Många frågetecken här.. :roll:
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Inom nått år låter väl lite väl optimistiskt? Sånt här brukar ju alltid ta en halv ungdom innan det når oss vanliga dödliga?
Skriv svar