SD-kort != hundgodis

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Går innehållet att rädda?

Ja
11
37%
Ytterst tveksamt
16
53%
Nej
3
10%

Antal röster: 30
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

SD-kort != hundgodis

Inlägg av oJsan »

Frugan och hennes kompis åkte till Norge för att fjällvandra i slutet av sommaren. Med sig hade de var sin digital systemkamera och flera minneskort fylldes... På väg hem stannade de till hos frugans föräldrar och där lyckades deras slyngel till hund få tag i ett minneskort. Kortet låg i sitt plastfodral men ändå lyckades hunden trycka till med hörntanden på fel ställe. Inga synliga skador utvändigt på kortet. Efter att ha sprättat isär plasten såg det ut såhär:
Bild Bild

Kortet i fråga användes under hela den dagen de besteg Galdhöpiggen och den andra kameran var då nerpackad.
Vad är då chansen att få liv i kortet? Jag har för mig att windows plingade till när man satte i kortet i kortläsaren, men sen tog det stopp... dök aldrig upp någon enhet.
Ben 6,7,8 ligger utanför sprickan men det är endast ben 7 som är kritiskt eftersom man klarar sig utan 6 och 8 i MMC-mode. SD-pinout
Den stora frågan är dock om ledarna i laminatet klarat sig och om kislet är skadad?
Tips tas gärna emot, jag har sagt till frugans kompis att det i princip är kört.. men jag har planer på att testa MMC-mode och se om det svarar...

Edit: Ändrade ben-numrering så det stämmer med länkad pinout.
Senast redigerad av oJsan 7 november 2007, 20:12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vad var det för hund?
(Inte så dumt som det låter, en minihund har ju inte så mycket kraft i käkarna som en schäfer...)
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

1.Lös bort plasten i en skål med aceton. Lägg kortet på en lite plåtbit så är
det lättare att lyfta upp det FÖRSIKTIGT.

2.Notera hur paddarna är kopplade innan du lyfter ur chippet med tillhörande
paddar.

3.Bada en gång till aceton för att få renare kontaktytor.

4.Flytta chippet till ett icke ledande underlag.

5.Slakta en kortläsare och sätt på pyttekrokodiler i stället för kortsockeln.

6.Koppla in de storpaddar som fortfarande sitter fast i chippet.

7.Köp ett mikroskåp.

8.Använd en vass provpinne för att ansluta den lillpad som tappat tråden.

9.Kopiera kortet!

Hmm, snacka går ju..... :roll:

Mvh

Wombat.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Försök1: Montera den i ordinär kortläsare och läs ut block för block (typ dd if=/dev/da0 of=flash.fs bs=512 conv=noerror,sync).
Försök2: Löd fast ledningar direkt på stiften (el köp hållare hos ELFA), läs därefter med SPI via t.ex. parallellporten el MCU.
Försök3: Skicka den till IBAS och blunda när du betalar :)

Filsystemet brukar vara FAT16, och är lätt att läsa med ett litet C-program. Dessutom går det att fiska upp katalogblock med lite smart sökning om den glömt bort root biblioteket osv..

Och vad du än gör så dokumentera alla kretsbanor med skarpt makrofoto på båda sidor.

@wombat:
Är det inte "nitric acid" som man ska använda för att lösa dylikt?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Om jag använder dd eller vanlig filkopiering i windows kvittar.. Om jag kommer så långt att jag kan läsa kortet så är ju saken biff.
När jag stoppar i kortet i datorns SD-läsare får jag upp den lilla ikonen "Säker borttagning av hårdvara" nere till höger, någon enhet dyker dock inte upp. Samma sak om jag använder en USB-kortläsare från ClasOhlson men skillnaden är då att kortläsarens fyra enheter dyker upp men är tomma ("sätt i disk")...
Frågan är nu _hur_ kortet detekteras. Tre teorier:
1. En brytare känner att kortet är isatt (tycks mig dock inte se någon brytare i någon av kortläsarna)
2. En av datapinnarna på kortet har pullup och läsaren känner av att benet ansluts (ska visst finnas någon sådan funktion enligt SD-standarden har jag för mig)
3. Läsaren börjar kommunicera med kortets kontroller men ger upp då själva flashminnet är trasigt...

Jag tror mest på alternativ två, i kombination med avbrott på ben 7, 8 eller 9. OM en 7 har klarat sig så finns det en chans att MMC-mode fungerar... har alla prylar på jobbet för att testa... måste bara hitta lite tid för det också.
Att lösa upp laminatet och sätta prober på substratet känns verkligen som sista utvägen. =)

Hunden är en blandning av Pontiac och Bulldozer (okey.. Pointer och någon form av draghund, svärfar lyckades dock lura sin mor att det var en blandning mellan Pontiac och Bulldozer. :D )
Bild
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har för mig att usb kan detekteras med en resistans på 60ohm eller liknande, så att den ploppar upp betyder nada.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

sant - USB använder pulllup för att detektera att kabeln sätts i, men SD-kortet använder ju inte USB-buss... :roll:
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Själva chippet borde ju vara bondat till de fina viorna på öve halvan. Om man tänker rationellt så har du en spricka genom minst tre bondtrådar.

Inte troligt att det går med andra ord men att slakta en läsare och testa lite borde väl inte kosta dig så mkt...mer än tid dvs.

Ytterligare ett argument för STOOOORT minneskort som man aldrig tar ur. Men iofs; den hunden kunde lika gärna käkat hela kameran... ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

USB är nog inget problem, SD-kortet är. Här är en beskrivning av SD-kortets pinnar iaf:
http://pinouts.ru/Memory/sdcard_pinout.shtml

pin1 CD/DAT3 I/O/PP Card detection / Connector data line 3
Rätt sannolikt att det är denna.

3,3V är arbetsspänningen vill jag minnas. Så PC parallellport är mer klurigt. Men en PIC/AVR skulle kunna utföra uppgiften. Alternativt en nivå översättare på parallellporten + linjär regulator.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

oJsan skrev: Hunden är en blandning av Pontiac och Bulldozer (okey.. Pointer och någon form av draghund, svärfar lyckades dock lura sin mor att det var en blandning mellan Pontiac och Bulldozer. :D )
:)
Den såg ju rejäl ut, så jag lägger min röst på ytterst tveksamt.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

badtastex skrev:Ytterligare ett argument för STOOOORT minneskort som man aldrig tar ur.
Många små minneskort hade ju å andra sidan gjort att bara några bilder försvunnit... :) Och minneskortet måste ju förr eller senare ur när bilderna ska över till datorn.

Tog fram fluken och konstaterade att följande förbindelser finns. Vänster kolumn är SD-pinouten (enligt länkarna). Höger kolumn är de 27 testpunkterna.
3 (Vss1) <-> 21
4 (Vdd) <-> 11 och 19
6 (Vss2) <-> 21

Jag gissar att de 27 paddarna är någon form av testpaddar för kontrollchippet, känns logiskt då VCC/VDD finns på båda kontakterna. Intressant är ju att ben 6 har kontakt med pad 21, var sin sida av sprickan alltså. Tror att ben 7 är det kritiska benet tyvärr...

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Allt är en fråga om klöver. För en amatör ärdet troligen omöjligt att rädda data från det. För ett företag typ DataCare (om de nu tar sig an minneskort) troligen fullt möjligtförutsatt att själva kislet inte är spräckt. Egna försök minskar antagligen förutsättnigarna drastiskt för de som kan, så är det värdefulla bilder är det bara till att bita i det sura äpplet och betala vad det kostar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Efter en snabbkoll på SD-pinout så måste pin 2-7 absolut fungera. Så försök att koncentera dig på dom.
Se upp med ESD.

Ett trix som kan fungera för att testa om man har en utgång eller en ingång är att lägga en spänningsdelare med hög resistans. Så att ingången ger halva matningsspänningen. Medans en utgång ger antingen matningsspänningen eller jord.

Du kan prova att genomlysa kretskortet för att hitta anslutningar.

PS, Bra bild!

Tillägg: Du kan faktiskt styra kortet med det du mätt + fungerande pinnar. Sen kan du mäta dig fram till pin7 genom att mäta med oscilloskop. Eller t.om koppla dom olika pinnarna till någon dator. Eftersom där kommer datat ut (som tur är).
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Är inte dom flerlagrade, dvs att kretskort är mer än ett lager på. Det ser ut att vara så, och om det är en spricka igenom så är alla brutna. Och då är det en annan 5:a... Men ja det måste väl finnas något ställe man kan lämna in saker för att återhemta datan..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

IBAS mfl tar så vitt jag förstått bara hand om hårddiskar, minneskort lagrar ju datan på ett helt annat sätt och har förstås också en helt annan uppbyggnad. Dessa går ju sedan sällan sönder datalagringsmässigt, är det spräckt och liknande så är sannolikheten väldigt stor att fel saker gått sönder och att det då inte ens är lönt. Men det skadar förstås aldrig att fråga, man vet aldrig.

Man ser inte själva chipet i sig men att baksidan är spräckt på det viset bådar inte gott och jo det är flerlagers dessa kort men har man då tur så är inte chipet skadat. Om du mot all förmodan nu skulle lösa upp epoxin så du kommer åt chipet och dess bondningar så måste det nog göras i ett ej synligt ljus eller att man kanske kan använda en viss våglängd då jag mycket väl skulle tro att det annars kan skada datan om det kommer i kontakt med ljus. Anledningen är att ev PN övergångar i chipet mycket väl kan bilda en massa miniatyr solceller som skapar små spänningar som kan orsaka både det ena och det andra om det vill sig illa.
Skriv svar