Bästa drivkretsen?
Bästa drivkretsen?
Jag behöver en LED-drivare till en cykelbelysning jag håller på med.
Just nu kör jag med 1W LED + micropuck från ELFA som ger 350mA från 0,8 - 3V samt en serieregulator för att ta ned inspänningen.
Nästa variant skall använda 3W LED (tar gärna emot tips på bra LED åxå) vilket betyder cirka 1A och drivern bör funka från låga spänningar upp till drygt 6V.
EDIT: Lysdioden jag använder nu har 15 graders strålningsvinkel och det verkar vara lagom.
Just nu kör jag med 1W LED + micropuck från ELFA som ger 350mA från 0,8 - 3V samt en serieregulator för att ta ned inspänningen.
Nästa variant skall använda 3W LED (tar gärna emot tips på bra LED åxå) vilket betyder cirka 1A och drivern bör funka från låga spänningar upp till drygt 6V.
EDIT: Lysdioden jag använder nu har 15 graders strålningsvinkel och det verkar vara lagom.
Vad använder du för strömkälla?
EDIT: Denna är grymt fin för din applikation:
http://taskled.com/bflex.html
EDIT: Denna är grymt fin för din applikation:
http://taskled.com/bflex.html
"Input operates from 4V to 20V." -Nej, det duger inte!
Strömkällan är en navdynamo (AC) som likriktas av fyra schottkydioder.
Nominell utspänning är 6V (@3W) och den spänningen nås någonstans mellan 15 och 20 km/tim.
Naturligtvis är det önskvärt att lysdioden börjar lysa vid så låg hastighet som möjligt. Min första variant ger "tillräckligt" ljus redan vid promenadfart....
Strömkällan är en navdynamo (AC) som likriktas av fyra schottkydioder.
Nominell utspänning är 6V (@3W) och den spänningen nås någonstans mellan 15 och 20 km/tim.
Naturligtvis är det önskvärt att lysdioden börjar lysa vid så låg hastighet som möjligt. Min första variant ger "tillräckligt" ljus redan vid promenadfart....
Ditt problem är iom att du kör direkt från en navdynamo att spänningen kan variera både över och under lysdiodens framspänning.
Det gör att du måste ha en buck/boost drivkrets som det finns betydligt färre av och dom är inte lika effektiva.
Speciellt svårt är det att hitta en som accepterar den stora spänningsvariationen som en dynamo ger, mellan 1 och 6v vill du kunna ha...
Det finns en anledning till att dom flesta system kör på batteri...
Man skulle kunna göra en lösning där man har ett 7.2v NiMH-pack t.ex
som man laddar upp med strömmen från dynamon med en step-up emellan
och sedan låter man batteriet agera mellanlagring och hålla en konstant spänning.
Om vi tittar på lysdioder så har jag två rekkomendationer och många fler kandidater finns inte i topp-segementet....
Seoul Semiconducor P4 och Cree XR-E
Luxeon Rebel rekkomenderar jag inte pga att den är mkt svårjobbad.
Sedan får du naturligtvis komplettera med lämplig optik.
Det gör att du måste ha en buck/boost drivkrets som det finns betydligt färre av och dom är inte lika effektiva.
Speciellt svårt är det att hitta en som accepterar den stora spänningsvariationen som en dynamo ger, mellan 1 och 6v vill du kunna ha...
Det finns en anledning till att dom flesta system kör på batteri...
Man skulle kunna göra en lösning där man har ett 7.2v NiMH-pack t.ex
som man laddar upp med strömmen från dynamon med en step-up emellan
och sedan låter man batteriet agera mellanlagring och hålla en konstant spänning.
Om vi tittar på lysdioder så har jag två rekkomendationer och många fler kandidater finns inte i topp-segementet....
Seoul Semiconducor P4 och Cree XR-E
Luxeon Rebel rekkomenderar jag inte pga att den är mkt svårjobbad.
Sedan får du naturligtvis komplettera med lämplig optik.
-
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Ja, jag är medveten om att det krävs både step-up och step-down. Finns det inget att köpa så får jag väl sätta mig och fundera...
Hade det varit lätt hade jag inte frågat!
Jo, det finns tankar på en accumulatorlösning, men då blir det troligen bly eftersom blyceller lämpar sig bättre som back-up.
Dock krävs det då en batteribox och det behövs strömbrytare så att man inte laddar ur batteriet o.s.v.
Med en ren generatorlösning så kan man få plats med elektroniken i lamphuset och systemet blir helt underhållsfritt och behöver inte ens någon strömbrytare. = Perfekt till min fru!*
Själv kör jag med 5 Ah (=1 kg) blybatterier och 10/30W halogen, så ett generator/accumulatorsystem blir garanterat lättare och mindre. (Samt ljussvagare.)
Funderar på att köpa en sån HÄR och konvertera. Elektroniken bör få plats i lamphuset, om inte så kan man lägga den i batteriboxen.
Det står att den har en 3W LED, men hela apparaten är oerhört lik den som finns på Clas Ohlson och har 1W.....

EEPROMdanne: Dynamon sitter i framhjulet och det blir opraktiskt med två framhjul!

*Jag har alltså redan byggt en som fungerar, men önskar en kraftigare.....
PS. Det finns tydligen en belysning som funkar ungefär som jag önskar: http://solidlights.stumpie.com/products/1203d.php
Hade det varit lätt hade jag inte frågat!

Jo, det finns tankar på en accumulatorlösning, men då blir det troligen bly eftersom blyceller lämpar sig bättre som back-up.
Dock krävs det då en batteribox och det behövs strömbrytare så att man inte laddar ur batteriet o.s.v.
Med en ren generatorlösning så kan man få plats med elektroniken i lamphuset och systemet blir helt underhållsfritt och behöver inte ens någon strömbrytare. = Perfekt till min fru!*
Själv kör jag med 5 Ah (=1 kg) blybatterier och 10/30W halogen, så ett generator/accumulatorsystem blir garanterat lättare och mindre. (Samt ljussvagare.)
Funderar på att köpa en sån HÄR och konvertera. Elektroniken bör få plats i lamphuset, om inte så kan man lägga den i batteriboxen.
Det står att den har en 3W LED, men hela apparaten är oerhört lik den som finns på Clas Ohlson och har 1W.....

EEPROMdanne: Dynamon sitter i framhjulet och det blir opraktiskt med två framhjul!


*Jag har alltså redan byggt en som fungerar, men önskar en kraftigare.....
PS. Det finns tydligen en belysning som funkar ungefär som jag önskar: http://solidlights.stumpie.com/products/1203d.php
Du behöver en SEPIC-omvandlare. Se tex http://www.national.com/an/AN/AN-1484.pdf samt http://www.national.com/pf/LM/LM2735.html
SSC P4 finns i sverige hos tex Molectric:
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=407
För att få en lämplig ljusbild behöver du sedan en optik eller reflektor.
Tex denna: http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=274
Den direkta fördelen med att köra SSC P4 eller Cree XR-E är att dom ger
runt dubbelt så mycket ljus på samma ström som förra generationens
luxeons och alla billiga kina-lysdioder gör...
Jag säger inte att det är omöjligt med en 100% dynamodriven lösning,
men du kommer inte kunna räkna med köpa off-the-shelf produkter
och slänga ihop, det kommer nog krävas att du bygger en del själv.
Förut så sålde TheLedGuy.com en driver som hette Wizard2 som jag tror
skulle ha fungerat i den här applikationen, dom har den dock inte kvar längre...
Anledningen till att jag inte föreslog blycell är tyngden och det klumpiga
formatet, NiMH eller NiCD-celler kan man stacka i ett plaströr och spänna
fast på ett av ramens rör. Jag håller dock med att blyceller är mer lämpliga
för bruk som backup och spänningshållare.
10w halogen (inte longlife) brukar ligga någonstans runt 150-200 lumen,
dvs motsvarande det som en SSC P4 kan ge ut genom optiken på 1A
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=407
För att få en lämplig ljusbild behöver du sedan en optik eller reflektor.
Tex denna: http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=274
Den direkta fördelen med att köra SSC P4 eller Cree XR-E är att dom ger
runt dubbelt så mycket ljus på samma ström som förra generationens
luxeons och alla billiga kina-lysdioder gör...
Jag säger inte att det är omöjligt med en 100% dynamodriven lösning,
men du kommer inte kunna räkna med köpa off-the-shelf produkter
och slänga ihop, det kommer nog krävas att du bygger en del själv.
Förut så sålde TheLedGuy.com en driver som hette Wizard2 som jag tror
skulle ha fungerat i den här applikationen, dom har den dock inte kvar längre...
Anledningen till att jag inte föreslog blycell är tyngden och det klumpiga
formatet, NiMH eller NiCD-celler kan man stacka i ett plaströr och spänna
fast på ett av ramens rör. Jag håller dock med att blyceller är mer lämpliga
för bruk som backup och spänningshållare.
10w halogen (inte longlife) brukar ligga någonstans runt 150-200 lumen,
dvs motsvarande det som en SSC P4 kan ge ut genom optiken på 1A

Ja, det är ungefär vad jag räknar med. Dessutom upplevs vitt ljus som starkare än det gulaktiga halogenljuset.Meduza skrev: 10w halogen (inte longlife) brukar ligga någonstans runt 150-200 lumen,
dvs motsvarande det som en SSC P4 kan ge ut genom optiken på 1A
Tack för tipset om Molectric, det är alltid lättare att "handla på firman" när man köper från svenska företag.
Förutom drivkretsen så blir nog mekaniken ett visst problem. Man vill ju ha ett ganska robust och vattentätt hus.
Jag köpte pannlampan på Clas Ohlson bara på skoj, men lamphuset var betydligt mindre än jag trodde. Dessutom blir det svårt att leda ut värmen eftersom huset är av plast.
Ett annat alternativ är att använda en ficklampa, helt eller delvis.....
Nåja, prio ett är att bygga klart 1Wattslyset åt frugan, steg två blir en ny drivkrets och trean blir inkapslingen av 3Wattslampan....
Tips för ett bra hus till en cykellampa är 25mm fyrkantsrör i alu och 2mm aluplåtar:
Tex såhär kan man bygga:


Sedan tätar du runt linshållaren med silikon, drivern sätter du i det bakre röret,
där borrar du även ett hål för att kunna montera den mot lämpligt fäste.
För enklast ihopmontering av det hela är kemisk metall lämplig
Ang överström, om vi pratar Khz så tror jag inte att det är något problem
egentligen, men jag har inte provat.
jag vet dock folk som i ficklampor har drivit P4 till 1.5A utan problem...
den största faktorn för vad powerleds klarar har med värmeavledningen att göra.
Hög ström fungerar sålänge dom interna ledarna klarar det, drar du tex igenom 10A
så riskerar du att förånga guldledningen som ger kontakt med chippet.
PS. mikebike: det fanns en anledning till att det inte gick att citera mitt inlägg med citatsknapp, kolla reglerna... DS.
Tex såhär kan man bygga:


Sedan tätar du runt linshållaren med silikon, drivern sätter du i det bakre röret,
där borrar du även ett hål för att kunna montera den mot lämpligt fäste.
För enklast ihopmontering av det hela är kemisk metall lämplig

Ang överström, om vi pratar Khz så tror jag inte att det är något problem
egentligen, men jag har inte provat.
jag vet dock folk som i ficklampor har drivit P4 till 1.5A utan problem...
den största faktorn för vad powerleds klarar har med värmeavledningen att göra.
Hög ström fungerar sålänge dom interna ledarna klarar det, drar du tex igenom 10A
så riskerar du att förånga guldledningen som ger kontakt med chippet.
PS. mikebike: det fanns en anledning till att det inte gick att citera mitt inlägg med citatsknapp, kolla reglerna... DS.


Av någon anledning föredrar jag runda armaturer!
Enwattaren som jag håller på med blir cylindrisk, 23 x 100 mm, ungefär som en ficklampa.
Jag är rätt hyfsad på att svarva, men jag vågar mig inte på att skära gängor. Annars hade det varit enkelt att svarva ett lamphus med delar som gängas íhop med varandra.
PS. Snygg grafik.
EDIT. Jag känner att jag är tvungen att visa en bild på 1W-ptototypen, bara för att den är så grymt ful!


Hoppsan, den blev 9 pixlar för bred!
