Lumen Candela och steradianer
Lumen Candela och steradianer
Jag som har segelbåt suktar ju efter nya prylar att utrusta båten med och en sak är ju det där med lanternor. Jag har tittat på en del tillverkare och de tar helt enkelt okristligt betalt för LED lenternor, så jag tänke experimetera lite med det där.
I sjöfartverkets författningssamling hittar man lite ditt och datt om ljus krav osv. jag kan komma fram till att jag behöver minst 4 cd så någonstans runt 10 är mer är tillräckligt.
Jag inser ju att man får ha rätt bra ljus i rån sin LED så någon form av power led är ett måste och då kommer ju problemet: Databladen uppger ljusflöde dvs. lumen och inte candela. Exempel vit led 70 lumen 140 grader vad blir meddelintensiteten på en sådan rackare?
saxat från wiki 1 lumen = 1 candela · 1 steradian. Och där kom problemet.
Hur många steradianer motsvarar 140 grader. Jag har letat i mina matte böcker och nätet inte hittat någon enkel formel och mina egna härledningar stämmer inte (litta rostig på geometri)
någon som kan hjälpa mig?
©hristian
I sjöfartverkets författningssamling hittar man lite ditt och datt om ljus krav osv. jag kan komma fram till att jag behöver minst 4 cd så någonstans runt 10 är mer är tillräckligt.
Jag inser ju att man får ha rätt bra ljus i rån sin LED så någon form av power led är ett måste och då kommer ju problemet: Databladen uppger ljusflöde dvs. lumen och inte candela. Exempel vit led 70 lumen 140 grader vad blir meddelintensiteten på en sådan rackare?
saxat från wiki 1 lumen = 1 candela · 1 steradian. Och där kom problemet.
Hur många steradianer motsvarar 140 grader. Jag har letat i mina matte böcker och nätet inte hittat någon enkel formel och mina egna härledningar stämmer inte (litta rostig på geometri)
någon som kan hjälpa mig?
©hristian
Spridningslins
Nole! Tack för hjälpen
Jag kommer inte ihåg exakt men sektorerna skall vara skarpa vilket är litet krux men ja har listat ut men inte testat än. Jag har tittat på en tillverkare som heter Lupolight och de gör ett numer av att de skall vara godkända av olika myndigheter runt om i världen. Kan bara säga som så att de kommer bli bättre än så. Likaså skall jag försöka göra de bättre synliga då båten lutar upp till 30grader skall ge tillräckligt ljus. Vi får se hur det går och då återkommer jag i projetavdelningen.

Jag kommer inte ihåg exakt men sektorerna skall vara skarpa vilket är litet krux men ja har listat ut men inte testat än. Jag har tittat på en tillverkare som heter Lupolight och de gör ett numer av att de skall vara godkända av olika myndigheter runt om i världen. Kan bara säga som så att de kommer bli bättre än så. Likaså skall jag försöka göra de bättre synliga då båten lutar upp till 30grader skall ge tillräckligt ljus. Vi får se hur det går och då återkommer jag i projetavdelningen.

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så beroende på lobvinkel kan du få en omräkning. Säg 140grader x 29 grader så är detta ungefär 1,5 srad om du lyckas väl med kollimeringen av ljuset så med andra ord behöver du få ut ungefär 15 Cd ur din ljuskälla om du lyckas bra med optiken, dock... för att det är svårt att hålla ner förluster och man måste skärma på ett eller annat sätt så rekomendera ungefär dubbla ljudslödet så omkring 30 Cd bör räcka väl och med andra ord så räcker din power led om du kör den på ungefär halva max-strömmen vilket även verkan välgörande för livslängden på den och att det givetvis spar ström.
Strålningsvinkel vs Candela
Hittade två stycken lysdioder vars data konfunderar mig:
15000 mcd 17° 2.8 * 0.020 = 56 mW 11 kr
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=90582
6500 mcd 80° 3.4 * 0.070 = 238 mW 19 kr
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=90591
Den ena lysdioden specifierar 15 candela 17°, medans den andra specifierar 6,5 candela 80°. Trots det har den första betydligt mindre energi att röra sig med. Misstänker att det är intensitet * strålningsvinkel = konstant (effekt). Någon som kan reda ut det?
Applikationen är att lysa upp en gångväg som är beckmörk.
15000 mcd 17° 2.8 * 0.020 = 56 mW 11 kr
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=90582
6500 mcd 80° 3.4 * 0.070 = 238 mW 19 kr
http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=90591
Den ena lysdioden specifierar 15 candela 17°, medans den andra specifierar 6,5 candela 80°. Trots det har den första betydligt mindre energi att röra sig med. Misstänker att det är intensitet * strålningsvinkel = konstant (effekt). Någon som kan reda ut det?
Applikationen är att lysa upp en gångväg som är beckmörk.