Hur ladda ner många stora filer samtidigt in XP?
Hur ladda ner många stora filer samtidigt in XP?
Är ett program jag tänkt ladda ner men det är uppdelat på ett antal filer på allt mellan 100MB till 200MB styck. Som det är nu kan jag bara ladda ner 2 filer åt gången men tänkte låta datorn tugga på detta helt själv medan jag gör annat under tiden men detta går ju alltså inte. Vet någon om detta möjligen går att ändra i registret så jag kan ladda ner bra många fler filer samtidigt än bara två åt gången?
MiSTer: jo det gör det ju men det är bara denna jag tänkt tanka ner så hör stort så jag orkar inte leta och installera program bara för detta denna gång.
Borre: jag gogglade dock använde jag förstås fel ord och var dessutom trött så det hade nog en del med det att göra.
Men det där var precis vad jag sökte tackar för det. 
TomasL: aha så det har även lite med vad servrarna vill ge ifrån sig sig, där ser man.
Borre: jag gogglade dock använde jag förstås fel ord och var dessutom trött så det hade nog en del med det att göra.

TomasL: aha så det har även lite med vad servrarna vill ge ifrån sig sig, där ser man.
> nu kan jag bara ladda ner 2 filer åt gången...
Vad menar du med "åt gången" ?
Om jag väljer "spara som" i FF så kommer den att köa upp de olika
nerladdningarna och starta dom vartefter föregående blir klara.
Men det är aldrig fler än 2 igång samtidigt, vilket ju naturligstvis
inte spelar den minsta roll för den totala nerladdningstiden...
Vad menar du med "åt gången" ?
Om jag väljer "spara som" i FF så kommer den att köa upp de olika
nerladdningarna och starta dom vartefter föregående blir klara.
Men det är aldrig fler än 2 igång samtidigt, vilket ju naturligstvis
inte spelar den minsta roll för den totala nerladdningstiden...
Jag har sedan länge en .REG-fil som jag laddar in just för detta:
Den gör just vad det länkas till, jag har den sparat som "Downloads.reg"
Kod: Markera allt
REGEDIT4
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings]
"MaxConnectionsPer1_0Server"=dword:00000019
"MaxConnectionsPerServer"=dword:00000019
Med IE kunna jag bara starta 2 filer åt gången, med denna ändring kunna jag markera ett antal filer och sedan låta dom tugga på medan jag gör annat, det gör det en aning mer bekvämligt än att vara tvungen att vänta på att minst en av filerna laddas färdig och sedan välja nästa för nerladdning.
Visst går det inte snabbare att ladda ner många filer, tiden man sparar är att man kan markera ett antal och sedan göra annat.
Visst går det inte snabbare att ladda ner många filer, tiden man sparar är att man kan markera ett antal och sedan göra annat.
Jo det har den visst.speakman skrev:TomasL: Kolla Borres länk en gång till.
HTTP-standarden har verkligen inget med antalet anslutningar att göra.
Däremot låter det som en helt vanlig Microsoftstandard att begränsa användarna.
Orsaken är att HTTP1.1 använder persistenta anslutningar vilket tillåter flera request över samma anslutning, därför begränsade man antalet anslutningar för att minska på cpu-lasten hos servern samt för att minska trafiken.HTTP 1.1 specification (RFC2616) mandates the two-connection limit.
I http 1.0 fans inte denna begränsning, och det skapade stora problem.
När clienten begär en sida, och det finns en massa bilder i den, kan den köa upp hämtningen av bilderna på samma anslutning.
I http 1.0 klarade servern/klienten inte av detta utan en ny anslutning öppnades för varje bild, vilket genererade mycket onödig trafik.
När persistenta anslutningar infördes i http 1.1 ansåg man att det räckte med 2 samtidiga anslutningar (vilket iofs gör i de flesta fallen.
Både IE och FF har max 2 anslutningar som standard, att sedan FF köar filöverföringarna är en annan sak och det har inget med saken att göra (FF har en inbyggd DL-Manager)