Grön laserpekare får gul punkt
Grön laserpekare får gul punkt
jag har en fråga till alla er optofreaks där ute.
Jag har en grön laserpekare som jag lyser med på en cerisrosa fjäder (se bild). När fjädern belyses med den pekaren så blir punkten gul. Jag har även testat på ett annat föremål i samma rosa nyans, och även där blir laserpunkten gul.
kan någon förklara detta för mig?
http://img132.imageshack.us/my.php?image=img0017uk4.jpg
Jag har en grön laserpekare som jag lyser med på en cerisrosa fjäder (se bild). När fjädern belyses med den pekaren så blir punkten gul. Jag har även testat på ett annat föremål i samma rosa nyans, och även där blir laserpunkten gul.
kan någon förklara detta för mig?
http://img132.imageshack.us/my.php?image=img0017uk4.jpg
Har inte det med grundfärgerna att göra? (Röd och grön och blå.)
Om man tar bort en färg så blir det motsatsen till den.
Fjädern är ju ganska röd. Den reflekterar rött ljus, kan vi säga. Och så är lasern grön. Då är det blå kvar. Motsatsen till blå är gul.
Jag har för mig att det fungerar så när man håller på med bildbehandling.
Men vad som händer i verkligheten sen, vet jag inte...
Fjädern är ju ganska röd. Den reflekterar rött ljus, kan vi säga. Och så är lasern grön. Då är det blå kvar. Motsatsen till blå är gul.
Grejjen med laser är ju att det inte är en sammansättning av två färger, utan att den är helt ren med endast en våglängd... Fler tips?BJ skrev:Har inte det med grundfärgerna att göra? (Röd och grön och blå.)
Ett inte för ovanligt fenomen som kallas just fluorescens. Ett material blir belyst med en våglängd men materialet, utan att gå in på kvant detaljer, "suger" till sig denna våglängd men sänder sedan ut energin igen i form av ljus fast denna gång i en annan mindre energirik våglängd vilket gör att ljuset alltid dras mot rött och förbi detta om så vill. Detta stämmer ju då bra i ditt fall då gult är en lägre och mindre energirik våglängd än grönt.
Detta händer överallt omkring oss, UV ljus som omvandlas till synligt ljus i lysrör tex. Och lyser jag tex min UV-laser som ger ifrån sig helt osynligt ljus på ett vitt papper så omvandlar papperet ljuset till synligt intensivt ljusblått istället vilket också stämmer då blått ljus är mindre energirikt än UV-ljus.
Detta händer överallt omkring oss, UV ljus som omvandlas till synligt ljus i lysrör tex. Och lyser jag tex min UV-laser som ger ifrån sig helt osynligt ljus på ett vitt papper så omvandlar papperet ljuset till synligt intensivt ljusblått istället vilket också stämmer då blått ljus är mindre energirikt än UV-ljus.
Det är fluorecens som ger detta fenomen. Anledningen till att man inte ser det på röda pekare är att rött ligger i nedre delen av det synliga spektrat. Därför kan det inte skapa synlig fluorecens. Genom en kamera som visade IR i särskiljbara synliga nyanser skulle man sannolikt även kunna se det från en röd.
Prova med olika material, det finns en hel del som kan ge oväntade effekter. Plastsaker, prislappar, dayglow-plast och allt möjligt annat man kan tänka sig.
Prova med olika material, det finns en hel del som kan ge oväntade effekter. Plastsaker, prislappar, dayglow-plast och allt möjligt annat man kan tänka sig.
Re: Hmmm..
Fick den av en söt tjej på en fjortisfest här i bostadsrättsföreningen. Perfekt tänkte jag och gick hem och gjorde optiska experiment.buscalle skrev:OFF TOPIC VARNING på mig nu
Min omedelbara reflektion. Varför har man en sån rosa fjäder
peter555: Uppenbarligen.
Det finns även våglängder med ännu lägre enegri som kan. Ser dock ingen direkt anledning att behöva räkna på det. Grönt blir gult och tex UV-ljus blir ljusblått på ett papper i det fall jag nämnde innan. Energin i form av ljuskvanta avges alltid i en lägre energirik våglängd vilket gör att våglängden är längre än den som träffade atomen. Det återutsända ljuset är ju beroende på hur långt elektronerna hoppat och då också beroende på hur pass energirikt (vilken våglängd) ljuset hade som träffade atomerna men det är alltid en lägre energirik våglängd som sänds ut än som träffade atomen från början.