Om man har en spole med ferritkärna utan energi med en konstant spänning (U) över sig som är seriekopplad med ett idealt relä där strömmen genom spolen (I) mäts.
När man slår på spolen kommer magnetflödet att öka linjärt med tiden?, för att sedan gå in i mättnad. Hur ser grafen för ström/tid diagrammet ut ..?, formler?
Funderar på att mäta med oscilloskop men det är korta tidsrymder och risk för backspänning som blåser ingångssteg. Därav teori preferensen
Låter nästan som ett skolproblem ???
Verkar vara för svårt för gymnasiekursen så jag kan väl lika gärna svara.
Det blir ett par kopplade ekvationer:
u = -N d(Fi)/dt + R*i;
Fi = Fi(N*i) = magnetflödet, som beror av kärnans geometri och material samt strömmen.
Man får titta i datablad för magnetkärnan för att försöka få fram en modell av funktionen Fi(N*i).
Det går inte att säga mer än så.
Sedan lösa ekvationssystemet med program som t.ex. Octave eller Matlab.
Skall man ha ett noggrant svar måste man antagligen beräkna med finita-element-metoden eller dylikt.
Strömmen som funktion av tiden blir i början linjär för att sedan sticka i skyn mot ett värde som
ges av resistansen.
Senast redigerad av SvenW 4 november 2007, 17:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Försöker lösa hur fly-back omvandlare ska dimensioneras mha av fysikalisk teori.
Har en nominell spänning på 48V (36-57V), och en mosfet som klarar max 15A kontinuerligt. Tidsförloppet är tänkt till 4us där man reglerar mha pwm. Med simulering kom jag fram till att mosfet'en blir stekt inom 31 us om inte den slås av. Så jag tänkte att det är bäst att klura ut det hela med papper & penna.
Ett annat "mysterium" är att vid 4us (100% duty cycle) uppgår strömmen vid 100uH till 1,92A. Matningsledningen är inte avsedd för ström över 400mA. Då skulle man enligt (1,92A * 4us) / 48V behöva 0,128uF parallellt över ingången..?
Ett praktiskt sätt att lösa beroendet Fi(N*i) kan vara att mäta upp
kurvan (BH-kurvan alias hystereskurvan) för spolen/kärnan vid 50 Hz.
Det är ganska enkelt om man har tillgång till en hederlig gammal vridtransformator alternativt
transformator med vridmotstånd som tål strömmen, samt oscilloskop. Och några komponenter
som lämpliga R och C för att integrera upp spänning till magnetflöde.
Spänningen mäts med separat lindning för att inte störas av strömmen.