Jag har byggt ihop en display som man kan styra från parallellporten.
Problemet är att den oftast inte visar något. Och om den visar något är det fel bokstäver. Jag har lödit om sladdarna några gånger och ändrat BIOS inställningarna men det funkar fortfarande inte.
Var hämtar du matningspänningen ifrån?
Hur lång är sladden mellan display och parallellport?
Den sladden är inte jättetunn och oskärmad?
Jag har byggt efter samma schema och använder en OLED-display.
Först fick jag lite störningar, som fel tecken och lite flimmer i ljusstyrkan. Jag hämtar spänningen från en ledig molex-kontakt från nätagget och upptäckte att det var lite oxid där. Skrapade av med en kniv och sedan dess har den fungarat perfekt.
Så det kan vara väldigt små skillnader som ger fel, särskillt om man har ganska långa sladdar. Min kabel är ca 3 meter lång.
Om jag skriver "Windows XP 10GHz" på den övre raden så står det t ex
"%222****&/"på den övre raden och något liknande på den undre raden.
Men det är olika på vilken rad det kommer text på. Den gör lite vad den själv vill.
Jag har lött om 3-4 gånger så sladdarna borde sitta rätt i alla fall.
Jag använder LCDSmartie och har testat andra program men de brukar inte
funka med HD44780 displayer.
Det är antagligen någon skit med mjukvaran, fel initiering eller att du skriver för fort tex. Jag gjorde något liknande men använde LCDHype, det fungerade på första försöket.
Inte hört talas om avkopplingskondensatorer förr? Ja då är det nog på tiden. I detta fall tex 0.1uF mellan + och - och sådana ställen för att filtrera bort vissa störningar och göra späninigen mer stabil. Men jag är nog ändå inne på peter555 linje.