Dimma halogenlampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zäta

Dimma halogenlampor

Inlägg av Zäta »

Jag tänkte blåsa liv i ett gammal projekt igen....

Jag tänkter mig att bygga en dimmer till 12V 20W halogenlampor där jag vill kunna dimmra varje lampa individuellt.
Efter ideer jag fått tidigare här på forumet och lite annat jag läst mig till tänkte jag konstruera "dimmern" på följande sätt:

Jag likriktar spänningen på lågspänningssidan av trafon och får en "variabel 12V dc" (eller vad man ska kalla den). Sedan tänkte jag ha en PIC som via en MOSFET transistor styr ljuset genom att generera en PWM signal till MOSFETEN.

Nu tänkte jag testa om min idé håller. Jag har en 18F1320 som jag tänkte använda och sedan har jag en BUZ11 - MOSFET som jag tänkte testa med.

Nu till min fråga....hur fixar jag strömförsörjningen till PICen på ett enkelt och bra sätt. Glättningskonding(ar) efte rlikriktingen och sen en 7805? Storlek på dessa isf?

Nyfiken på om någon har några ideer eller åsikter!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Låter väl som en bra idé med strömförsörjningen. Följ databladet för 7805 så ska det gå bra. Glöm inte avstörningskondensatorerna på PICen bara.

Tänk bara på detta att om du kör tex en elektronisk trafo(för tex spottar) att dessa har en minimibelastning. Glöm heller inte att kolla tomgångsspänningen då en PIC drar ytterst lite ström så denna inte överstiger 7805ans max inspänning.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Tack för tipsen, men jag undrar om jag kan läsa ut detta från trafons märkning. Vad ska jag kika efter?
Kan man lösa detta med minimibelastningen på nåt sätt eller vad ska jag köpa för transformator?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Du får beräkna effekten på dina lampor. Hur många du ska ha och sen får du lägga ihop den totala effekten. Du köper en transformato efter det.

Jag skulle nog köpt en transformator som har lite högre effekt än vad du behöver, annars kan du få visst spänningsfall när du belastar den för fullt.

Vet ej men lättast är nog en ringkärna, om du ska ha lite fler lampor så det blir lite mer effekt av det.

Micke
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Minskar man inte en halogenlampas livslängd om man dimmar dom? Menar systemet som lägger tillbaka förångat volfram på tråden igen fungerar väl bara eller bäst vid dom höga temperaturerna som är vid max ljus?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Tvärtom man ökar den faktist :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Njao vid en viss gräns väl i så fall då volframtråden har för låg temp för att kunna förångas?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

v-g: nej under en viss gräns så förkortas faktiskt den användbara tiden som halogenlampor lever eftersom att då slutar halogenprocesserna att fungera
och glödtråden förångas och avsätts på glaset som en svart beläggning i stället för att återintigreras i glödtråden av halogengaserna.

Inte minst så tappar man ljusstyrka över tiden på grund av att glaset blir svart men glödtråden går också åt fortare.

Går man däremot ner tillrärkligt lågt så att bara glödtråden glöder och förångas väldigt långsamt så kan man
naturligtvis öka livslängden men med rätt mesig ljusstyrka och dålig effektivitet som resultat...

Info om hur halogenlampor fungerar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Halogen_lamp
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Normalt så duger ju inte en lampa till så mycket på 10% det jag menar är dimning 50%->100%
Skriv svar