Audiovoltmeter

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Audiovoltmeter

Inlägg av MadModder »

Kan få tag i en rörbestyckad audiovoltmeter.
Det är en ganska stor pryl. 25cm bred, 20cm hög, och 15cm djup. Det är ett stort fint visarinstrument upptill, och två rattar nedtill där man ställer in känsligheten mm. Skalan på ena ratten går från -60dB till +60dB. Det är väl från några mV till ett par 100 volt tror jag. Frekvensområde 5Hz - 50kHz.
Den mäter toppvärdet på insignalen.
Efter att rören byttes vid senaste servicen har den förmodligen bara använts ett par timmar totalt.

Kan en sån vara bra att ha tro?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Möjligen som extra exotisk VU-meter. :)

eller använda som grund till en dB-mätare för t.ex datorfläktar, kompressorer, grannar, mm. :)

edit: Nu har jag det! Du loggar ju lite av varje i servoskåpet. Varför inte logga nivån på ljudet i valfritt rum? :) Låt säga att man kopplar in sig på audiomätarens visarinstrument och skickar vidare till en 8bit A/D-omvandlare och vidare in i någon parallellport. Mätaren bör helst sitta kvar och vara synlig i servoskåpet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den har händelsevist inte distortionsmätare?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är det inte bara en acmilivoltmeter?

har en rör och en transistorbestyckad, men dom går från några hz till 5 respektive 20 Mhz

klart annvändbara, analoga instrument är för mig bättre vid stökiga signaler där man kan få ett någurlunda medel direkt, och lättare att hitta någon slags system i störningar och liknande
Skriv svar