Köpa färdig laddare som laddar genom skakningar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mr M

Köpa färdig laddare som laddar genom skakningar?

Inlägg av Mr M »

Det finns en ficklampa utan batteri som laddas upp när man skakar på den. Det är en magnet som far fram och tillbaks genom en spole inne i den så att ström genereras, som sedan laddar ett batteri.

Finns det att köpa sådana generatorer färdiga?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Varför inte bygga om ficklampan.
Jag tror det minst sagt kan bli jobbigt. Brukar minst ta 20min att ladda ett batteri.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fast man ska vara medveten om att många skaklampor, speciellt en del på eBay är bluff och egentligen går på ett litet gömt knappcellsbatteri...
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Vore tufft att ha några sådana "laddare" och mecka fast på ryggsäcken så man kan ladda telefon/gps när man är ute och går (om man nu har glömt solcellerna hemma) .
pinussen

Inlägg av pinussen »

Finns även klockor som har en inbyggd pendel som laddar upp eller drar upp (?) klockan så den går "för evigt" om man bara rörs sig dagligen :D
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har solcell på min klocka! :lol:

Men jag använder den typ alldrig :lol:
peter555

Inlägg av peter555 »

Du lär få ha en hel farm med skakladdare med dig om det ska funka, möjligen kanske de kan sitta på skorna. Jag har en vevladdmojäng till telefonen, om man vevar som en galning i en kvart så får man några minuters snacktid.
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Köpte en lampa med något nummer av teknikens värld för ett tagsedan som skulle vara en lampa som laddades med skakning men det var värsta bluffen, när man tände den första gången lyste den jättestarkt men vid närmare undersökning var precis som Meduza skriver
är bluff och egentligen går på ett litet gömt knappcellsbatteri...
Kopplar man ur den så går det praktiskt taget inte att med skakning ladda upp den så att den lyser efter man slutat skaka.

Ett bättre lösning är
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21954634Ficklampa med vev, funkar bra, rejält motstånd i generatorn.

Edit: Fel på länk
Senast redigerad av mcdanne82 31 oktober 2007, 21:35:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De skaklampor jag testat har haft en kondensator i sig på några Farad. Skakar som en tok i flera mintuer, och sen lyser det några sekunder. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har två sådanna skaklampor, funkar hyggligt men för små kondingar i, supercaps, men med en större så funkade det riktigt bra

någongång så skulle man kunna bygga en själv, en bra lysdiod, vettig lysdiodsdriver, vettiga kondigar, en bra magnet, eller kanske flera, flera spolar istället för en, bra likriktare, och ett vettigt ficklampshus

men till generator, bara ta magnet, plaströr , linda spolar och schotkydioder för likriktare
Skriv svar