omvandla signalen från bränslespridare till linjärlikspä
-
hej någon som vet hur signalen ser ut på en bränslespridare på en personbil ? och om det går att bygga en om vandlare av signalen till ex linjär likspänning . kanke kan man bygga med någon krets , så att man kan läsa av spridartider och se hur mycket bränsle som sprutas in i motorn . ÅKE
-
hur skulle en sådan lågpass filtrering kunna se ut ? vilka komponenter behöver man till ett sådant filter 

-
ok! skulle man kunna mäta det med vanlig multimeter ? och så fall hur skall jag koppla kondensatorn / resistorn . vad kan vara lämpliga värden på komponenterna ? ÅKE
Tjena Åke,
Värden på R o C har jag inte orkat kolla på, och är kasnke inte helt enkelt iom att varvtiderna/frekvensen varierar ganska mycket.
Jag hade valt att använda en microprocessor istället och med den räkna tiden för pulserna.
Jag håller på med ett micrprocessorkort just för detta ändamålet (nåja, det skall kunna användas till lite(mycket...) annat med för mätning i bile) men pga av mycket annat att göra så dröjer det nog ett tag till innan det är klart.
Kod: Markera allt
---->Resistor--|---->(+)mätinstrument
|
|Kondensator|
|
Jord
Jag hade valt att använda en microprocessor istället och med den räkna tiden för pulserna.
Jag håller på med ett micrprocessorkort just för detta ändamålet (nåja, det skall kunna användas till lite(mycket...) annat med för mätning i bile) men pga av mycket annat att göra så dröjer det nog ett tag till innan det är klart.
-
tackar för fin fina tips !
. mvh Åke ( björn ! så du är från hässleholm , vilket sammanträffande)