ESD-skydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarragon
Kontakt:

ESD-skydd

Inlägg av xarragon »

Hejsan, nu när det börjar bli torr luft inomhus och så vidare har jag märkt hur det börjar spraka och ha sig när man släpar runt fötterna på plastgolvet där jag gör en hel del elektronikpulande. Det är något av det värsta jag sett. Gå och hämta kaffe och sätt dig vid bordet; så fort du rör något metall/jordat får du en kyss som gör att du rycker åt dig armen...

Så här behövs lite ESD-skydd. Vad rekommenderar ni? Jag har en lödstation som är jordad, så den leder väl bort en del när man håller i den... Men det kanske är lönt att köpa en bänkmatta eller något i den stilen och kombinera med ett armband? Eller ska jag vira lite 230V kopparkabel runt stortån och jorda i närmaste eluttag? Alla vet ju att skyddsmotstånd är för mesar. ;-)

Mig veterligen har jag aldrig dödat någon elektrnik med ESD, men detär ju onödigt att slita på komponenterna när nu golvet är så ogynnsamt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

ELFA har många ESD produkter. Ett armband tror jag räcker långt. Sen ska man väl jorda sig genom ett motstånd typ 1 MΩ.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har skyddad lödpenna, esdmatta, armband, jordspett, och en lite nypa suntförnuft

jag hadde köpt en esdmatta till bänken, bra yta att jobba på med
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Byt skor till något utan helisolerande sula (ej plast).
Byt matta till något som ej fungerar som Van de Graaff-generator.
Lägg dit metallplatta på bordet så du kan ladda ur innan arbete.

Edit: Avsåg platta för handen genom motstånd till utjämningspunkt.
Senast redigerad av blueint 30 oktober 2007, 13:14:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Absolut jord är inget att eftersträva, man ska sträva efter att allt är lika laddat för att undvika att det slår över mellan olika saker.

Att sätta foten i elementet när man ska byta minne i datorn är inte helt rätt, bättre att hålla i datorchassiet så kroppen och datorn är lika laddade när man byter minne. Om dotorn och kroppen är laddade till 100 000 volt eller inte har ingen betydelse, det kan inte slå över mellan handen och datorn.

Plastmatta är helt fel på golvet, linoleum är bättre men bäst är ett riktigt halvledande golv. Man ska då också ha halvledande skor också, inte bara antistatiska.
Vad som ALLTID förbättrar läget är en luftfuktare, men det är mycket jobb med en sådan (fylla på och avkalka).

Stolen man sitter på bör vara avledande eller förhindra uppladdning.

Handledsband är väldigt enkelt tillsammans med en ledande matta på bordet men det begränsar rörelsefriheten.
Sedan kan man lägga mycket pengar på papper, plastfickor, belysningsarmaturer. avbitare, skruvmejslar mm.

Det som ska vara bland det värsta är de mjölkvita soppåsar som finns att köpa, liten massa och stor yta.

Prototypen
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Var på förra jobbet ansvarig för hela produktionens ESD skydd så självklart
tog man ju med de kraven till sin egna verkstad...

Har på alla tre borden i verkstaden riktiga esd bordsmattor - böjbar gummi-
matta men ändå extremt värme och skade-tålig - bra arbetsyta till allt,
använder skallpell till allt möjligt och ser typ inte ett enda skärsår i ytan,
måste vara självläkande.
Jag har en ny oanvänd av nedanstående modell liggandes ifall det är
intressant, men industriell standard för 500kr kanske är för dyrt för herrn?
Beige 50x100cm

<bild raderad>

ESD armband har jag också, med tillhörande spiralsladd, också professionell standard. 100kr/st.

Till dessa använder jag en ESD monitor (egentillverkad) som övervakar
konstant att bordsmattan och armbanden är inom rätt toleranser eller om nåt är fel.
Har nog gjort flera kretskort av detta men har inget pris i huvudet, säg till om det är intressant.

Sen har jag även en joniseringsfläkt på bordet, den gör precis det det låter
som - joniserar luften så statisk elektricitet leds bort....

Personligen tycker jag bordsmattan är prio-1, underbart skön arbetsyta, och
man har händer/armar emot mattan så ofta när man meckar/löder/mäter
att man är konstant lågladdad så man kan i princip skippa armbandet....

Behöver du något har jag kontakterna kvar med ena firman som kränger alla esd produkter i sverige,
allt från esd ziplock påsar till esd papperskorgar.
//Greger

Kan också tillägga för sakens skull, resistansen för esd säkring ligger
mellan 1Mohm o 1Gohm ungefär, är det för låg resistans så blir det precis
samma skadliga effekt så minst 1Mohm till jord bör man ha....
Senast redigerad av ashsama 27 september 2008, 12:19:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

#Off topic# Kanske detta skulle adderas till wikin för det är extremt lätt förståt om man läser prototypens och ashamas inlägg :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det någon som kan plocka ihop det till Wikin så ska jag korrekturläsa

Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Snikvarianten som faktiskt fungerar utmärkt är att spraya med antistatsköljmedel på golvytor, stolsitsar mm.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Det nöts dock bort fortare än man tror, och visst är det bra att det inte bildas så mycket statisk elektricitet - men det man behöver är _ledande_ material för att leda bort det som _är_ laddat....
Stor skillnad på avledande och mindre laddande material.
xarragon
Kontakt:

Inlägg av xarragon »

Tack för alla svar! Jag kommer antagligen köpa en bänkmatta och riktigt armband och en jordplint med korrekt motstånd. Tyvärr kan jag inte byta ut golvet här direkt, så det är bara att bita ihop. Målet var hursomhelst inte att kopiera monteringenshallen från Ericsson, utan snarare skapa lite grundläggande skydd som kontring till det lömska plastgolvet.

Jag ska byta ut lödstationen i vilket fall som helst. Kommer antagligen bli en Weller WDS-81 eller en JBC om jag känner mig rik nog. Hur jordas dessa mer avancerade stationer, kopplar man in dem på jordplinten via uttagen eller?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vi har också en sån där ESD-matta för skrivbordet här på jobbet, och måste instämma på att den är så mycket mer än bara ESD-skydd.
Grymt underlag helt enkelt.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

På efterfrågan slänger jag upp bilder på handledsbanden jag har till salu,
alla var visst tyg-modeller av märket 3M, ska ha fler nånstans men hittade dom ej just nu. Dessa fungerar ej med ESD-monitor (ingen övervakning).

<bild raderad>

Samt joniseringsfläkten och esd-monitorn som övervakar bordsmatta plus 3 handledsband.

<bild raderad>
Senast redigerad av ashsama 27 september 2008, 12:19:03, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur fungerar joniseringsfläkten och esd-monitorn..?
Skriv svar