Drivning av 12st RGB-lysdioder.
Drivning av 12st RGB-lysdioder.
Har gjort ett program för att bl.a. växla mellan olika färger med ett antal RGB-lysdioder, programmet är skrivet för PIC och fungerar nu som det är tänkt, frågan är bara hur jag ska driva lysdioderna.
Just nu har jag 3st transistorer via tre motstånd till en lysdiod.
Tanken är att jag ska ha tre grupper om fyra lysdioder ihopkopplade, så min fråga, hur kopplar jag på bästa sätt upp detta?
Har lite olika funderingar, dels koppla en transistor till vardera utgång och sen paralellkoppla alla lysdioder med varsina motstånd, men känns som detta bränner lite onödigt mycket värme utan nytta.
Funderar även på om det i detta fallet kan vara värt med en strömgenerator, behöver jag en med OP-amp eller fungerar det med enbart en transistor?
Finns det något annat sätt att koppla upp det på?
Kan det vara idé att seriekoppla 4 och fyra och sen paralellkoppla de olika grupperna?
är dessa lysdioder:http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=41
Allt kommer drivas från ett datornätaggregat, så har tillgång till -12V, -5V, 3,3V, 5V och 12V
Just nu har jag 3st transistorer via tre motstånd till en lysdiod.
Tanken är att jag ska ha tre grupper om fyra lysdioder ihopkopplade, så min fråga, hur kopplar jag på bästa sätt upp detta?
Har lite olika funderingar, dels koppla en transistor till vardera utgång och sen paralellkoppla alla lysdioder med varsina motstånd, men känns som detta bränner lite onödigt mycket värme utan nytta.
Funderar även på om det i detta fallet kan vara värt med en strömgenerator, behöver jag en med OP-amp eller fungerar det med enbart en transistor?
Kan det vara idé att seriekoppla 4 och fyra och sen paralellkoppla de olika grupperna?
är dessa lysdioder:http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=41
Allt kommer drivas från ett datornätaggregat, så har tillgång till -12V, -5V, 3,3V, 5V och 12V
Okey, tack för tipset, får nog bli så, på något sätt då, om jag kopplar ihop röda fyra och fyra i serie och blå och grön två och två, eller jordar blå/grön med -5V och kör även dom fyra och fyra, men blir nog via strömbegränsande motstånd ändå.
Ingen som säger emot det? Tänkte det var bättre med strömgenerator i en sånhär koppling, men blir kanske inte förluster nog att det ska vara värt besväret, rör sig ju inte om några större effekter.
Ingen som säger emot det? Tänkte det var bättre med strömgenerator i en sånhär koppling, men blir kanske inte förluster nog att det ska vara värt besväret, rör sig ju inte om några större effekter.
-
Dom strömgeneratorer jag känner till är inte utan förlust, utan bara ett mera komplicerat sätt att begränsa strömmen på (jämfört med resistorer förstås). Kan vara befogat om spänningen varierar och strömmen måste hållas konstant. Vet ej hur du tänkt med spänningen för att seriekoppla fyra blå, men blir oroad när du talar om jorda med -5V.
Vet inte hur jag tänkte... fick bara för mig det var ett effektivare sätt att driva lysdioderna på, men borde det ju inte vara när ni säger det...
spänningsfallet över fyra seriekopplade blå borde bli 12,8-15,2V, vilket är mer än de 12nätagget ger ut, om jag då jordar lysdioderna med -5V har jag 17V, vilket skulle räcka...
men Nä.. Funkar ju inte i detta fall.. brister på många punkter nu när jag tänker på det.. dels gemensam anod, inte katod, dels är det kopplat till andra saker, som garanterat inte skulle upskatta denna koppling..
Sov dåligt i natt, det där med tänkandet går inte så bra..
Tack för era tips, blir att seriekoppla blå och gröna två och två, ska inte försöka göra några fler "förbättringar", i alla fall inte idag, märks ju hur bra det går..
spänningsfallet över fyra seriekopplade blå borde bli 12,8-15,2V, vilket är mer än de 12nätagget ger ut, om jag då jordar lysdioderna med -5V har jag 17V, vilket skulle räcka...
men Nä.. Funkar ju inte i detta fall.. brister på många punkter nu när jag tänker på det.. dels gemensam anod, inte katod, dels är det kopplat till andra saker, som garanterat inte skulle upskatta denna koppling..
Sov dåligt i natt, det där med tänkandet går inte så bra..
Tack för era tips, blir att seriekoppla blå och gröna två och två, ska inte försöka göra några fler "förbättringar", i alla fall inte idag, märks ju hur bra det går..
-
Tack för tipset Mindmapper, bara kollat "databladet" vad som står där, "Spänning (Forward Voltage VF): Blå och grön 3.2-3.8v, Röd 2.0-2.5v" Kanske kan klara mig på fyra i serie.
Kommer inte bli så "fast" installation så kommer troligtvis gå ganska lätt att ändra efter hand, ska användas som fönsterbelysning, för att lysa upp blommorna.
Kommer inte bli så "fast" installation så kommer troligtvis gå ganska lätt att ändra efter hand, ska användas som fönsterbelysning, för att lysa upp blommorna.
-
Re: Drivning av 12st RGB-lysdioder.
Med ett switchat nätaggregat kan du få en konstantström generator där effektförlusten är runt 2-15%. Det är dock förmodligen mer våld än nöden kräver i detta fall.Frisk skrev:Funderar även på om det i detta fallet kan vara värt med en strömgenerator, behöver jag en med OP-amp eller fungerar det med enbart en transistor?
En simpel transistor med resistor (http://en.wikipedia.org/wiki/Common_collector) är nog mer lämpligt.
Räknade själv på ca 40 st högeffekts lysdioder med 12V spänning. Och kom fram till en förlust på (12-3.4*3)*.030*14= 0,76W vilket ger en verkningsgrad på 84%. Så en switchad lösning kanske skulle spara 0,5W och därmed ta 24 år att betala sig (switch=100kr kWh=0,80kr). Så det blir resistor lösning

Ett alternativ till datoraggregat är begagnade laptop adaptrar eller batterieliminatorer.
Här hade det hänt saker
Som sagt, var inte riktigt tänkande igår när jag hängde här, kom själv på att det inte gick att seriekoppla flera LEDs med gemensam +/-, men hade hunnit gå å lägga mig innan jag kom på det, tänkte rätta mig själv nu, men upptäckte att ni redan gjort det =)
Ligger en projekttråd uppe i projektdelen av forumet, där kommer det självklart komma upp bilder när det är klart.
OT, helt ointressant med avseende på ämnet:
Kan ge en förklaring på hur jag tänkt med "blombelysningen"
hade först en blomma i fönstret, i en fyrkantig kruka, funderad på att köpa en till kruka och en lampa i mitten, eller två lampor och krukan i mitten (var lite mörkt och tråkigt i fönstret) sen kom jag på idén att jag ju faktiskt kunde köpa en till likadan kruka och sätta fyra LEDS i hörnen i vardera.
Dock lyckades jag inte hitta en likadan kruka (fick den första i inflyttningspresent).
Blev att hitta 2 nya krukor (hade sett konstigt ut med olika krukor, dessutom hade blomman vuxit ur krukan).
Hittade två lite större, fyrkantiga krukor som jag slog till på, så i samband med att jag programmerat en liten uC för styrning av persienner och rullgardin tänkte jag även använda denna till belysningen.
programmerad att växla färger på liknande sätt som denna typ av lampor:
http://www.coolstuff.se/p729/BigBlimp.html
Vet inte hur det kommer bli, finns risk att det blir många konstiga skuggor, men det återstår att se, kommer nog inte heller lysa upp jättemycket, men hoppas på en lite trevlig effekt i alla fall, men som sagt, återstår att se, inte gått på några stora summor pengar.
Som sagt, var inte riktigt tänkande igår när jag hängde här, kom själv på att det inte gick att seriekoppla flera LEDs med gemensam +/-, men hade hunnit gå å lägga mig innan jag kom på det, tänkte rätta mig själv nu, men upptäckte att ni redan gjort det =)
Ligger en projekttråd uppe i projektdelen av forumet, där kommer det självklart komma upp bilder när det är klart.
OT, helt ointressant med avseende på ämnet:
Kan ge en förklaring på hur jag tänkt med "blombelysningen"
hade först en blomma i fönstret, i en fyrkantig kruka, funderad på att köpa en till kruka och en lampa i mitten, eller två lampor och krukan i mitten (var lite mörkt och tråkigt i fönstret) sen kom jag på idén att jag ju faktiskt kunde köpa en till likadan kruka och sätta fyra LEDS i hörnen i vardera.
Dock lyckades jag inte hitta en likadan kruka (fick den första i inflyttningspresent).
Blev att hitta 2 nya krukor (hade sett konstigt ut med olika krukor, dessutom hade blomman vuxit ur krukan).
Hittade två lite större, fyrkantiga krukor som jag slog till på, så i samband med att jag programmerat en liten uC för styrning av persienner och rullgardin tänkte jag även använda denna till belysningen.
programmerad att växla färger på liknande sätt som denna typ av lampor:
http://www.coolstuff.se/p729/BigBlimp.html
Vet inte hur det kommer bli, finns risk att det blir många konstiga skuggor, men det återstår att se, kommer nog inte heller lysa upp jättemycket, men hoppas på en lite trevlig effekt i alla fall, men som sagt, återstår att se, inte gått på några stora summor pengar.
-
Blev samtliga LEDs paralellkopplade på 5V med 1 motstånd/färg, verkar funka bra, som lovat några bilder,småsvårt att ta bilder på belysningar,men hoppas det duger.
http://bilder.minhembio.com/bild/?pic_id=195247.jpg
http://bilder.minhembio.com/bild/?pic_id=195248.jpg
http://bilder.minhembio.com/bild/?pic_id=195247.jpg
http://bilder.minhembio.com/bild/?pic_id=195248.jpg