Ny i detta forum + ett problem :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
@bbe
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juli 2003, 19:01:31

Ny i detta forum + ett problem :)

Inlägg av @bbe »

Tjenare har nyss reggat mig i detta forum och det verkar ju vara ett kanon ställe om man gilla elektronik :)

Men nu till problemet jag hade :)

Jag har fått ett Moderkort modell:EP-8KHA+ av en polare
det är trasigt och han orkade inte laga det så jag fick det :)
Så jag försöker att laga det även fast det är billigt att köpa ett nytt :)

Kortet är helt dött!!
det uppkom när ett kortslutet RAM-minne sattes i och strömmen sattes på då uppstod en lite blixt vid RAM-minnet (som var trasigt från fabrik)..
Nätagget är det inget fel på och dom övriga delarna fungerar:)
Jag har hittat en krets på kortet som säkert är trasigt den har en spricka i sig och ser lite bränd ut samt att den finns i närheten vid RAM-minnet.
Komponenten är en FDS4410 (Single N-Channel Logic Level PWM Optimized PowerTrenchTM MOSFET).
INFO:http://www.fairchildsemi.com/pf/FD/FDS4410.html


Nu till mina frågor :)
Finns den komponenten att köpa i Sverge??
Isåfall var??
Om det inte går att köpa den i Sverige finns det någon ersättnings komponent som fungerar lika bra?
Vad tror ni att det kan mera ha gått sönder på moderkortet??
Går det att få tag på ett kopplingsSchema till moderderkortet??

Tack på Förhand
@bbe:)
Användarvisningsbild
* Ken *
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 juni 2003, 00:39:35
Ort: Västerås

Inlägg av * Ken * »

Det närmaste jag kunde hitta var SI4410DY från IR. Säljs av ELFA art.nr. 71-190-01. Den är nästan identisk men slår av lite långsammare. Kan därför bli lite varmare än orginaltransistorn.
Vill du ha rätt transistor så fanns det en knapp att trycka på för att få ett provexemplar. Billigare men det kan ta lång tid innan de skickar den.

Risken finna att någon matningsbana brunnit av eller fler komponenter i switchkretsen för spänningen till minnena har pajat. Men det märker du väl när du bytt transistorn.
@bbe
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 juli 2003, 19:01:31

Inlägg av @bbe »

Okej
Tack *Ken*för hjälpen :D
ska testa med komponenten du tipsade om :)
så får vi se om jag får igång moderkortet :)

Men det är ingen som vet var det finns scheman för moderkortet eller någonliknande model så man vet ungefär hur kortet är uppbyggt .
Skriv svar