Nixieklockslösning? (Klockan fungerar)

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Nixieklockslösning? (Klockan fungerar)

Inlägg av Purre »

Kollade runt lite på ebay nyss och kom då på tanken om att söka på Nixie :)
Länk
Den där råkade jag då hitta i den vevan och undrar om det är någon som har någe att tycka till om den lösningen? Har 12st IN-16 rör (små fina rör) som jag då tänkte använda till den. Har varken kunskap eller ork till att göra egna kretskort, scheman osv utan vill ha någe mer plug-and-play lösning och tyckte då denna verkade bra. Inte speciellt dyr heller känns det som.

EDIT:
Matning är 9-12V dock hur hög strömstyrka som krävs står inte skrivet i ebay-auktionen. Får leta lite på det då
Hittade nu i pdf-filen. Minst 500mA ska den klara av.
Senast redigerad av Purre 29 november 2007, 19:48:21, redigerad totalt 1 gång.
swirve

Inlägg av swirve »

Jag håller på o bygga en nixie-klocka (se projekt) och har använt mig av schemat till denna byggsats o gjort egna kort m.m. Sen fixar bror min kod till PIC:en och jag tror det kommer funka bra! tror det kommer bli bra om du kör på den!
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Jo jag har sett din tråd och det ser riktigt trevligt ut. Dock är jag lite mer lat och väljer då den enkla vägen :D Vad jag fattat det som så ska den gå att använda till alla nixie-rör och då borde mina IN-16 rör funka bra.
Har läst i deras pdf att det går att ändra spänningen för nixie-rören också så det kommer passa mina 170V som jag ska ha

Ingen annan som har någe att säga?

Hmm en sak jag kom på. Kan man skippa sekundrarna? Borde väl gå bra, har inte kollat så jätte noga nämligen.

EDIT:
Hittade nu att det går att köra med 2, 4 eller 6 rör. Denna lösning verkar passa perfekt för mig känns det som :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Förresten swirve så använder du väl en gammal layout ifrån nixieclocks.de? 1.04 verkar det vara enligt den bild jag hittar om jag jämför med dina kort.
http://www.nixieclocks.de/english/nixie ... /index.php
swirve

Inlägg av swirve »

Nope purre. JAg har kört efter det här schemat
http://www.nixieclocks.de/english/downloads/108b4.pdf
som är nyaste 1.08.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Aha då är det bara layouten som ser olika ut då. För jämför man dina kort med v1.04 så ser dom likadana ut iaf vis bara snabb koll :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Woho nu så sitter klockan i ett stycke och fungerar som den ska :)
Beställde även distanser ifrån Labb elektronik idag då jag inte har några hemma och det känns en aning säkrare med det.
Sen är det "bara" en låda kvar också. Sen funderar jag på om det inte vore snyggare med enbart timmar och minuter så man skippar sekundrarna.
Kan även säga som så att det inte sitter IN-16 rör utan IN-8-2 rör som har en sifferhöjd på ca 19mm. IN-16 har bara 13mm sifferhöjd vilket är lite för litet

Resultet går att se här:
http://pici.se/163738/
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sätt IN-8-2 som timmar och minuter och IN-16 som sekunder. Det tycker jag blir riktigt snyggt. De har samma stil på siffrorna, med riktig femma och svanslös fyra.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ja så kan man också göra. Får ta och tänka över saken och se hur det blir :) Annars kanske beställa fler IN-8-2 rör så man kan testa en himla massa kombinationer
Skriv svar