Tips på motorstyrningskrets..OPS:ELTEKNIK

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ojjan

Tips på motorstyrningskrets..OPS:ELTEKNIK

Inlägg av ojjan »

Tja..

Håller på med en motorstyrningskurs i skolan, och läraren har inga fler övningar till mej så han sa " hitta på någon övning själv som övertygar mej att jag ska ge dej ett mvg"..

Alltså jag ska göra ett schema, och koppla upp det i praktiken. Själva idén måste vara logisk, alltså inte bara när en motorn startar ska den lampan lysa. Utan måste finnas någon annväning för de i verkliga livet.
Lite mer avancerat.

har suttit och funderat på olika saker typ en hiss som går från våning 1 till 2, men de e lite tråkigt.. Behöver tips så ja kan brainstorma lite.. :D

Saker som finns till förfogande:
Tidreläer
kontaktorer(ofc)
tvåhastighetsmotor
olika gränslägesbrytare
start och stopp knappar
lampor
Y/D kopplare(går att göra med kontaktorer jag vet)
Fram/bak kopplar(går att göra med kontaktorer jag vet)

Tips? säkert något till som finns att använda som jag glömt..
(det e inte fusk att få tips om idéer, eftersom jag själv gör schemat och kopplar de så måste jag ju själv förstå grejjen..)
Senast redigerad av ojjan 25 oktober 2007, 17:49:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Motordrivnings kretsar kan du nog hitta en mindre arme av här på forumet alternativt få förslag på men det skulle hjälpa med lite mer detaljer tex storlek på bygget för jag antar att det är en model du bygger, material du har tillgängligt och om du kanske redan nu har ett par motorer du tänkt använda så skulle all information du har om dessa hjälpa en hel del.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Sampla en A3953 från allegro (finns på elfa också) och PWM:a den med en mikrokontroller eller en 555:a.
ojjan

Inlägg av ojjan »

Hm..Glömde nog att detta va ett elektronikforum.. :oops:

Om det ändå går bra med lite elteknik så..

Detta handlar om 3fas.. Kursen är i skolan, i skolans labbsalar..
Det finns 3 sortersmotorer att använda.. (alla trefas) en tvåhastighetsmotor, en Y/D motor, den sista tror jag bara e en vanlig Y400V motor..

Saker som finns till förfogande:
Tidreläer
kontaktorer(ofc)
tvåhastighetsmotor
olika gränslägesbrytare
start och stopp knappar
lampor
Y/D kopplare(går att göra med kontaktorer jag vet)
Fram/bak kopplar(går att göra med kontaktorer jag vet)

Tips?
:roll:
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Enklaste variant jag kommer på är en motor som drivs antingen upp eller ner beroende på vilka kontaktorer som är påverkade. Ett tids relä kan användas till att skicka hissen hela vägen ner/upp samt att du lägger til några säkerhets mekanismer så som att "dörr" måste vara stängd och liknande.

Skulle nog föreslå ett litet studie besök hos en hissfirma eller liknande alternativt spana efter schemman på äldre hiss kontroller.
ojjan

Inlägg av ojjan »

Hmm..
Behöver inte göra en hiss.. saken e att jag ska bara få motorn och kontaktorerna att dra..kommer aldrig sätta på någon belastning på motorerna så som en hiss tex. De e bara en labb övning..

Ändrar min fråga..

Förslag på en bra labbövning där kontaktorer,lampor,tidstyrning,motorer annvänds?=P

Svårt att förklara lixom..
Andra övningar har varit tex, Fram back på motor, med bara kontaktorer eller med en brytare som e till för det..
eller
Y/D start, först med brytare som e till för det. sen med hjälp av kotaktorer och tidstyrning.

Har dålig fantasi, kommer inte på något bra att göra.. :(
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Jag tyckte om hiss iden eftersom det är en väldigt bra ide och du har möjlighet att till lämpa en relativt avancerad maskin kontroll utan att involvera någon typ av mikrokontroller eller plc. Skissa upp styrningen och säkerhet för en hiss som ska gå mellan två våningar och se hur långt du kommer.

Andra alternativ är en mer eller mindre avancerad väg bro med varnings ljus osv eller en järnvägs växel. Spana in hur någon av tilllämplingarna fungerar i den vida världen och bestämm dig där efter

8)
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Tre halvbryggor, en mikrokontroller med logik och en sinuslookuptable så har du en frekvensare. Känns det lite lätt kan du ge dig på fasvinkelstyrning =P.
Skulle inte rekommendera att göra det med mindre tidsbudget än ett par månader...

Ska det vara lätt och roligt, kanske du kan sätta två motorer på en liten bandvagn med brytare på alla sidor och bygg en bana den kan ta sig igenom genom att svänga när den krockar med någonting.
Skriv svar