Hej jag är ny här på forumet, men har tjyvläst lite under åren.
Är kompis/kollega och delar lokal med Smoothmachines Bruno.
Håller på med ett litet mini cnc bygge, tanken är att bygga en mobil
fräs/gravyr maskin. Använder mig av Jojjes styrkort.
Är så gott som färdig men har nu stött på problem:
Jag har en extern tryckknapp på maskinen som jag vill skall trigga
"Cycle start" i Mach 3. Knappen är inkopplad på WH och jag kan se att den funkar i "Diagnostic"
Men hur får jag den att trigga "Cycel start" ?
ni kan se äldre filmer på maskinen på: www.albinkarlsson.com
"ccnc"
mycket tacksam för tips /Albin
extern cykelstart knapp till mach3
Hej Albin,
Jag har ingen möjlighet att testa detta nu så det får du göra.....
Gå in i Config / Ports & Pins och välj fliken Inputs. Aktivera OEM Trig #1 och sätt in aktuell port, pin och aktiv låg/hög. Aktivera därefter Emulated, klicka i rutan för HotKey och tryck ALT+R (som är Cycle Start). Det borde fungera.
EDIT: Tror jag tänkte fel nu. Emulated är nog om man vill emulera en LPT-ingång via en tangentbordsemulator, typ X-keys eller IPAC men testa för all del. Det ska gå att göra - ska fundera lite till.....
EDIT2: OK, så här ska du nog göra: Gå till Config / System Hotkeys. I rutan för OEM Trigger #1 skriver du in 1000. Sedan sätter du upp din ingång som OEM Trig #1 som jag beskrev ovan men strunta i det där med Emulated och HotKey. DET borde funka....
/H.O
Jag har ingen möjlighet att testa detta nu så det får du göra.....
Gå in i Config / Ports & Pins och välj fliken Inputs. Aktivera OEM Trig #1 och sätt in aktuell port, pin och aktiv låg/hög. Aktivera därefter Emulated, klicka i rutan för HotKey och tryck ALT+R (som är Cycle Start). Det borde fungera.
EDIT: Tror jag tänkte fel nu. Emulated är nog om man vill emulera en LPT-ingång via en tangentbordsemulator, typ X-keys eller IPAC men testa för all del. Det ska gå att göra - ska fundera lite till.....
EDIT2: OK, så här ska du nog göra: Gå till Config / System Hotkeys. I rutan för OEM Trigger #1 skriver du in 1000. Sedan sätter du upp din ingång som OEM Trig #1 som jag beskrev ovan men strunta i det där med Emulated och HotKey. DET borde funka....

/H.O