Styrning av linjärt ställdon
Styrning av linjärt ställdon
Hej! Jag kan praktiskt taget inget om elektronik och skulle behöva lite hjälp. Jag har ett linjärt ställdon, dvs en cylinder med stång som kan drivas in och ut med hjälp av tillhörande 12v-motor. Det sitter ett antal mikrobrytare i denna. Två av dessa aktiveras som skydd i rörelseomfångets ändlägen, dvs när stången är maximalt utdragen resp indragen. Nu är dock samtliga sladdar till ställdonet avkapade så det finns inget som slår av motorn i ändlägena.
Det finns följande sladdar:
1. Två strömkablar, en till vardera pol på själva elmotorn.
2. En grön sladd som går till en L-formad kontakt på botten av mikrobrytaren som ska slå till när stången är maximalt indragen.
3. En vit sladd motsvarande 2 men vid maximalt utdraget läge.
4. En svart sladd som är gemensam för båda mikrobrytarna och fäster in på de nedre av de två kontakterna på sidan om mikrobrytarna.
Detta ställdon har jag tänkt använda för att höja och sänka en snöplog till min fyrhjuling och jag har redan installerat en "ut/in-knapp" + relä som egentligen ska styra en vinsch in och ut. Har tänkt använda denna även för ställdonet. Frågan är nu: Hur går jag tillväga på enklast möjliga sätt för att få en automatisk avslagning av motorn i ändlägena? Vore evigt tacksam om någon kunde besvara detta... snön knackar på dörren...
Det finns följande sladdar:
1. Två strömkablar, en till vardera pol på själva elmotorn.
2. En grön sladd som går till en L-formad kontakt på botten av mikrobrytaren som ska slå till när stången är maximalt indragen.
3. En vit sladd motsvarande 2 men vid maximalt utdraget läge.
4. En svart sladd som är gemensam för båda mikrobrytarna och fäster in på de nedre av de två kontakterna på sidan om mikrobrytarna.
Detta ställdon har jag tänkt använda för att höja och sänka en snöplog till min fyrhjuling och jag har redan installerat en "ut/in-knapp" + relä som egentligen ska styra en vinsch in och ut. Har tänkt använda denna även för ställdonet. Frågan är nu: Hur går jag tillväga på enklast möjliga sätt för att få en automatisk avslagning av motorn i ändlägena? Vore evigt tacksam om någon kunde besvara detta... snön knackar på dörren...
Det enklaste sättet kräver att det rent mekanisk finns ett stopp, då kan man i så fall mäta strömförbruket. Om motorn kör "på ändstopp" drar den avsevärd mer ström än under "normaldrift" alltså kan man stänga av med detta.
Om du inte har mekaniska ändstopp blir du tvungen att montera några sensorer, dessa kan avkänna fysiska positioner som inte nödvändigtvis är på själva ställdonet.
Om du inte har mekaniska ändstopp blir du tvungen att montera några sensorer, dessa kan avkänna fysiska positioner som inte nödvändigtvis är på själva ställdonet.
Parallellt med stången följer en mindre stav som i maximalt indraget läge aktiverar ena brytaren och i maximalt utdraget läge avaktiverar den andra brytaren. Så jag tycker att det borde gå att utnyttja dessa redan befintliga mikrobrytare. Problemet med den ökade strömförbrukningen i ändlägena är att jag bl a tänkt använda ställdonet för att skapa marktryck, dvs trycka ner plogbladet såpass att framhjulen på fyrhjulingen lättar.
Regel 1: Citera inte direkt föregående inlägg. Citat borttaget. /MadModder
Regel 1: Citera inte direkt föregående inlägg. Citat borttaget. /MadModder
-
Med bibehållna ändlägesbrytare är det ju inget problem alls! Det behövs bara ett par reläer, ett som får motorn att köra "upp" när det aktiveras och det andra får den att köra "ner".
Styrningen till dessa reläer kommer då från (t.ex.) en vippbrytare med neutralt mittläge och styrspänningen via ändlägebrytarna. Vipper du t.ex. "upp" kommer styrspänningen till reläet att gå genom "upp"-ändlägebrytaren och när donet är maximalt "upp" försvinner spänningen och det går inte att köra den "upp" mer.
Likadan för "ner".
Vill du ha tryckknappar (som man kan trycka på samtidig) blir det en aning mer komplicerat men det är bara för att undvika kortslutningar, med växlande knappar är det enkelt: de kopplar bort varandra, tryck på båda och ingen aktiveras...
Styrningen till dessa reläer kommer då från (t.ex.) en vippbrytare med neutralt mittläge och styrspänningen via ändlägebrytarna. Vipper du t.ex. "upp" kommer styrspänningen till reläet att gå genom "upp"-ändlägebrytaren och när donet är maximalt "upp" försvinner spänningen och det går inte att köra den "upp" mer.
Likadan för "ner".
Vill du ha tryckknappar (som man kan trycka på samtidig) blir det en aning mer komplicerat men det är bara för att undvika kortslutningar, med växlande knappar är det enkelt: de kopplar bort varandra, tryck på båda och ingen aktiveras...
Jag har sökt efter teknisk information om ställdonet men förgäves. Modellen har utgått ur tillverkaren Linaks sortiment och de vägrar av någon anledning att lämna ut information om ställdonet (märklig policy).
Båda mikrobrytarna verkar vara slutande. Jag har införskaffat ett bilrelä för extraljus och har kopplat in detta längs befintlig sladd som går från UT-knappen till befintligt relä. Har så fått UT-knappen att inaktiveras i ytterläget. Ska skaffa ett till relä och göra motsvarande med NER-knappen men då måste jag göra om den mikrobrytaren till brytande istället. Måhända kan man fixa detta genom att flytta ena sladden (finns en oanvänd kontakt på sidan). Ska kolla upp mikrobrytaren lite mer så att jag inte gör något galet...
Tack för alla tips och råd!
Båda mikrobrytarna verkar vara slutande. Jag har införskaffat ett bilrelä för extraljus och har kopplat in detta längs befintlig sladd som går från UT-knappen till befintligt relä. Har så fått UT-knappen att inaktiveras i ytterläget. Ska skaffa ett till relä och göra motsvarande med NER-knappen men då måste jag göra om den mikrobrytaren till brytande istället. Måhända kan man fixa detta genom att flytta ena sladden (finns en oanvänd kontakt på sidan). Ska kolla upp mikrobrytaren lite mer så att jag inte gör något galet...
Tack för alla tips och råd!
Mikrobrytare med 3 anslutningar är just växlande! Oftast är det en anslutning i "ändan" (som är den gemensamma) och 2 på "långsidan" som är var sin som det växlas mellan.
Så om du flyttar den på långsidan till "den andra" kommer du att få en brytande funktion om inte du har en ganska ovanlig mikrobrytare alltså.
Så om du flyttar den på långsidan till "den andra" kommer du att få en brytande funktion om inte du har en ganska ovanlig mikrobrytare alltså.
Ag2, jag är faktiskt så pass usel på elektronik att jag inte förstår innebörden av symbolerna i din teckning...
Icecap, det är en omkopplare så att jag kan bara trycka på antingen upp eller ner. Även om detta kanske inte är den mest genomtänkta lösningen så tycks det fungera iallafall. Har börjat dra sladdar i fyrhjulingen nu.

Icecap, det är en omkopplare så att jag kan bara trycka på antingen upp eller ner. Även om detta kanske inte är den mest genomtänkta lösningen så tycks det fungera iallafall. Har börjat dra sladdar i fyrhjulingen nu.