Nu har jag stött på ett litet problem som går att lösa ganska lätt men med dålig prestanda. Jag har fått tag på några 4Mbit flashminnen och de är helt parallella. Man kan välja antingen 16bit eller 8bits upplösning. Det finns alltså 16 I/Os för data. Det finns sedan 18 adresspinnar för att man ska få tag på rätt data. Så finns det fyra styrpinnar, 1 reset och en statusutgång. Detta blir totalt 40 pinnar. Hur gör jag för att styra det här så enkelt som möjligt. Jag funderade ett tag på en seriell lösning, men efter några beräkningar kom jag fram till att det skulle ta ca 12 sekunder att läsa av hela minnet med en 20Mhz PIC, bara rakt av, inte göra något med datat. Känns som att det är ganska lång tid för 512kb data. Sedan ska det ju skickas till en dator eller liknande som även det tar ganska lång tid. Jag undrar om det finns någon annan smidig lösning? Just nu lutar det åt halvparallellt, använda latchar och liknande. Det ökar hastigheten ganska mycket.
Tack på förhand
Styra "stort" flashminne med PIC
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
mjo, jag har tänkt på det. Jag kommer troligtvis inte ens fylla minnet till hälften och jag ska i princip bara ladda från det ett par gånger i månaden. Men det skulle även bli mycket lättare att styra 
PatrikB: Jag ska använda en PIC endast för styrning av minnet för att sedan skicka datat seriellt till/från en annan PIC

PatrikB: Jag ska använda en PIC endast för styrning av minnet för att sedan skicka datat seriellt till/från en annan PIC
-
Använd ALE signalen (PIC borde ha det, AVR 8518 har vet jag) och koppla till en latch. Du finner exempel på www.sandisk.com i deras applikationsexempel. Har kretsen ALE så blir det enkelt att programmera den också.