Estängsel och kommunikation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Ulf

Estängsel och kommunikation

Inlägg av Ulf »

Svärföräldrarna har fått klagomål från en grannkärring (gk) att deras elstängsel som går cirka 7-8 meter från hennes hus stör telefon- och dator-trffik i vissa delar av hennes hus. Hon hävdar att det har uppkommit sedan vi satte upp elstängsel där. Men det har alltid funnits där, men i sommras renoverade vi det och satte upp med 4 trådar istället för som tidigare dubbla rader med 2 trådar i varje, orsaken var dels att kosoorna inte ska knalla in till hene men även tvärt om... .
Hos oss har vi både decttelefon och trådlöst nätverk och inga problem (om man inte kommer för långt bort med telefonen förstås), desutom gå elstängselet närmare husen än vad vad det gör hos henne.

Min teori är att hon har bas och router i ena änden på kåken och problemen uppkommer på en annan våning i andra änden. Då finns det nämligen 2 bamsiga skorstensmurar i vägen. Jag tror dessutom att hon har någon billig d-link låda.

Om det är elstaketet som orsaka hennes problem så borde det väl vara på alla platser i huset, inte bara någon del?

Nu hör det ju till saken att grannsämjan är negativ minst sagt. Hon är en riktigt elak f-n som hoppar ut i vägen framför traktorer och bilar, klipper av elstängsel där djuren går, står och lipar åt oss när vi åker förbi, anmäler hit och dit, ja listan kan göras hur lång som helst.

Någon som har synpunkter?
Spinky Spendrup

Inlägg av Spinky Spendrup »

Sorry för spammet, men du behöver uppenbarligen mer kräm i stängslet. :wink:
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Koppla elstängslet till gk's telefonledning.... :roll:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jodå, jag har funderat på att modda ett trasigt aggregat för att "ta bort oxid och anna skräp", men förmodligen kan det ge mer störningar.

Kanske är det en visuell störning som ger någon kortlutning i knoppen på gk som ger störningarna...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Be att få kolla problemen när stängslet är på och sen när det är avstängt, tada så är problemet löst.

Fagge brukar annars ha bra hand om sina grannar, fråga honom om hjälp. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då pulserna kommer så pass sällan i ett elstängsel och är så pass korta kan ett ADSL-modem förvisso störas ut så att det inte hamnar i synk med det interna WLAN kommer att vara mycket oberört av det!

Om hon har en billig "analog" trådlös telefon kan elstängslet nog störa lite, speciellt om det finns överslagspunkter då dessa gnistar alstrar bredbandiga störningar men är det inte i omedelbar närhet av hennes installation (ett par meter) är energin inte i närheten av ett problem och med 7-8 meter mellan är det väl rent lögn...

Så hennes påstående verkar, för mig, bara vara för att var än mer idiot.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

zeus: om hon hade varit trevlig och snäll så hade jag förmodligen kollat hjälpt henne att kolla, men det finns inte tillstymelse till det minsta lilla sympatiska drag, annat än när hon är bortrest.

Oss och svärföräldrarna är inte de enda hon råkat i luven på, även den listan kan göras tämligen lång.

Skulle jag ha det på samma sätt så skulle jag ta mig en funderare på vad minsta gemensamma nämnare är.

Vad gör Fagge med grannarna?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi har ett elstängsel till hästarna som går ca 3 m under luftledningen till telefonen, detta efter ca 150m!

staketet går också runt huset(iof ganska många meter på 2 av sidorna) på tre sidor, där vi kör både dect och wlan.

Iof funkar wlanet sådär i sovrummet som är närmast staketet men då ligger wlanet i andra ändan av huset...

Jag har inte märkt några störningar...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ta kontakt med Robert Aschberg i programmet Grannsämjan, så får vi se på gnistor..... Hmm gnistor stör.

Protte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hmm... Om hon har synpunkter måste hon väl för fasen låta kolla upp att det verkligen beror på det om hon envisas, bör väl, om inte annat ni kunna avkräva att en oberoende person kollar upp saken i nödfall. Hon kan ju inte gärna anklaga er om hon inte har någon saklig grund för sina påståenden, tycker man.

Vet själv mycket väl hur det är med idioter till grannar...
Somliga går helt enkelt inte att föra en saklig dialog med (tro mig, jag vet också... :D ), helt kort därför att deras mentala förmåga inte verkar medge det (kan man tro i varje fall). (Hmm... Fåse traktorn bör väl väga några ton (rysstrakotn här väger ca 4t, valmeten något mindre...), försedd med massivt ramchassi av stål och gjutjärn... vs Gk, X-kilo mjukt fett... Altså, bara att hissa ned balspjutet och fortsätta köra... :twisted: :D )

Edit :Sitter ett stort elstängsel aggregat direkt på husväggen här, har inte märkt av några andra störningar än att det knäpper litet i högtalarna ibland om man lyssnar noga när de är i standbyläge)
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jo, det aggregatet som driver staketet förbi henne sitter nere hos oss, bakpå grabbarnas hus, där inne fungerar dect och trådlöst.
Tar man i signalpinnen på gitarrstärkaren så kan man höra tysta tick, men detta lär knappast störa ut resten.

Hon påstår att Telia har varit där och uteslutit de egna kablarna etc. och att det enda som är kvar är elstängselet. När tjejen tog kontakt med Telia så kunde dom inte se mer än att hon har problem, men inte att någon tekniker har varit där, dessutom skulle det vara elstacketet så är teknikerna skyldiga att ta kontakt med dess ägare, vilket inte har gjorts.

Såg en liten väghyvel... 195 ton..., praktisk vid lite lättare trädgårdarbete... .
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Faktum kvarstår dock fortfarande, hon har fortfarande inga som helst belägg för att det beror på elstängslet, eftersom ju i så fall ingen kollat detta (om jag förstod dig rätt).

Att telias kablar inte orsakar störningen säger ju bara just detta, att deras nät, eller inkopplade prylar till detta etc inte orsakar störningar där (för det är väl det enda dom kollat, kan inte tänka mig telia har intresse av att kolla en massa annat än att deras prylar funkar som det skall och allt är rätt inkopplat).
Inte att elstängslet orsakar dessa (om de nu förekommer).
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Hmm... Undrar om hon är släkt med vår grannkärring...
Henne är det iofs svårt att föra en dialog med för hon brukar mest vräka sig halvvägs ut genom sovrumsfönstret och vråla osammanhängande tirader. Förmodligen är hon packad och jag kan lova att det inte är en vacker syn, då hon oftast gör det oklädd!
Sist försökte jag faktiskt prata med henne, men det var helt ogörligt. Då gick jag och ringde på (11-12 snåret). Givetvis var det inte hon so öppnade, utan gubben. Jag förklarade att vi inte uppskattade situationen och seda dess har jag öht inte sett GK. Det var drygt en månad sen!
Vem behöver grannsämja...

\\Sky
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Radioamatörer brukar sätta upp ett målat kraffskaft på taket för att få folk som normalt skulle gnälla på en vanlig antenn att "avreagera" sig redan innan så att dom då kan visa dessa att det endast är ett krattskaft kan du inte göra något liknande alltså slå av nätet och se om hon fortfarande gnäller?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nja har telia konstaterat att det inte är telias kablar det är fel på så skiter dom högaktningsfullt i vad som orsakar problemet:)

Varför skulle dom bry sig om all deras utrustning fungerar som den ska, Kvarstår problemet fastän telias nät och anslutning är felfri så är det ju upp till kunden att lösa det själv.

Jag har varit med om att elstängsel har stört teleförbindelser, En gång va det en hel 30-parskabel som var drabbad av ett regelbundet tickande på linjen.

Den gången tror jag det hade något med jordningen att göra, men vet inte säkert hur det löste sig

det enda du kan göra är väl som skrivet att stänga av stängslet en tid och se avd som händer med hennes skit.

Givetvis berättar du inte att du stängt av stängslet. utan kollar om hon fortfarande har problem när det vart avstängt några dagar :)

då vet du ju säkert
Skriv svar