Modifiering av delningsapparat

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
nlinus

Modifiering av delningsapparat

Inlägg av nlinus »

På jobbet har vi en verktygsslip. På den sitter en slags delningsapparat, vilken egentligen består av en modifierad spindel med chuck för runda föremål.
Denna styrdes tidigare med hjälp av delningsskivor, optiska givare och två (!) PLCer som gjorde vad de kunde för att kommunicera med varandra. Tydligen har maskinen blivit ombyggd i omgångar av olika firmor. Funkade sådär....

Bestämde mig för att byta ut hela styrsystemet, samt bygga om delningsapparaten. Inte för att jag vet om det ger något, men jag blev så jäkla nöjd med resultatet att jag ville visa några bilder. Någon kanske får någon idé till något...

Tidigare sköttes drivningen på delningsapparaten av en dc-motor med en gummirulle, och givare som kände av lägena i delningsskivan. Bestämde mig tidigt för att köra med stegmotordrivning. Först klurade jag lite på remdrift, och beställde till och med rem och hjul. När jag väl fått prylarna och insåg att det blir problem med att hålla remmen sträckt samtidigt som man inte får överskrida maxkraften på stegmotorns axel kom jag på att kugghjul kanske vore bättre.

I vårt CAM-program för trådgnistning finns en funktion för att tillverka kugghjul. Man skriver bara in önskat antal kuggar, modul mm och så får man ett fint kugghjul som är bara att gnista. Kör med en utväxling på 6:1 (eller 1:6, hur säger man?)
Motor och drivning köpte jag av de trevliga killarna på Allmotion.

Bilden visar hur motorn är monterad med kugghjulen:
Bild

Hittade ett gäng med korta linjärgejdrar som jag monterade motorn på. En pneumatisk cylinder lägger lite tryck på kugghjulen för att se till att det blir glappfritt. Med den kan man även frikoppla spindeln.

Vy från andra sidan:
Bild

Den runda mässingprylen som ligger an mot det stora kuggjulet är en broms. Tror inte den behövs men tyckte det vore fint med lite extra stabilitet.

Här syns en bättre bild av hur bromsen funkar:
Bild

Cylindern samt mothållet sitter monterade på en tredje gejder, och bildar på så vis ett flytande ok precis som på bilar. Funkar riktigt bra faktiskt, och gav förvånansvärt bra bromskraft med bromsbackar av mässing. Tyvärr ser den förjävlig ut, då den är resultatet av totalt hjärndött bonnsmide (svetsa, rikta, kapa, slipa, banka, svetsa lite mer... ...) och ska väl göras om nu när jag vet hur det ska vara. :)

Använder en PLC ur Siemens S7-200-serie som centralenhet för hela maskinen. Den styr förutom delningsapparaten en massa andra funktioner. En positioneringsenhet ur samma serie sköter delningsapparaten. Nu är delningen inställbar direkt på en display (Siemens OP73micro), och man slipper fippla med delningsskivor.

Tog lite tid att genomföra, men jag har lärt mig mycket på vägen. PLC-programmering t ex. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra gjort. :)

Kan du förklara exakt vad en delningsapparat gör?
Att den delar på något förstår jag. Men vad. Ett varv?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Precis, den delar upp ett varv :)

Kan ju vara användbart om man ska slipa eller fräsa runda föremål med konturer som upprepar sig ett visst antal gånger.

Med 32 mikrosteg och en nedväxling på 6 ggr får vi 38400 steg per varv och en upplösning på knappt 0.01 grader. Först höll jag på att göra bort mig och körde med inkrementell förflyttning vid stegning. Sen kom jag på att då adderas ju felen till varandra vid varje stegning.
Ändrade detta sen, och kör nu med absolut positionering. För varje position beräknas nu antal motorsteg som ska tas från en referenspunkt.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Snyggt!

Kan du köra med den även när du slipar?

Jag tänker mest på t.ex. slipning av fräsar o.dyl.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

I dagsläget används den inte på det viset, och jag har aldrig haft avsikten att använda den så heller. Dock tror jag säkert att det funkar bra. Motorn har ett hållmoment på 1.3Nm och vi får ut 6*1.3Nm på spindeln så kraft är det absolut ingen brist på. Inte för slipning i alla fall.
Dock kan ju styrningen bli lite mer komplicerad. Iaf om det ska synkas med andra axlar. :?

Edit: 6*1.3Nm minus lite förluster i kraftöverföringen
Skriv svar