Denna styrdes tidigare med hjälp av delningsskivor, optiska givare och två (!) PLCer som gjorde vad de kunde för att kommunicera med varandra. Tydligen har maskinen blivit ombyggd i omgångar av olika firmor. Funkade sådär....
Bestämde mig för att byta ut hela styrsystemet, samt bygga om delningsapparaten. Inte för att jag vet om det ger något, men jag blev så jäkla nöjd med resultatet att jag ville visa några bilder. Någon kanske får någon idé till något...
Tidigare sköttes drivningen på delningsapparaten av en dc-motor med en gummirulle, och givare som kände av lägena i delningsskivan. Bestämde mig tidigt för att köra med stegmotordrivning. Först klurade jag lite på remdrift, och beställde till och med rem och hjul. När jag väl fått prylarna och insåg att det blir problem med att hålla remmen sträckt samtidigt som man inte får överskrida maxkraften på stegmotorns axel kom jag på att kugghjul kanske vore bättre.
I vårt CAM-program för trådgnistning finns en funktion för att tillverka kugghjul. Man skriver bara in önskat antal kuggar, modul mm och så får man ett fint kugghjul som är bara att gnista. Kör med en utväxling på 6:1 (eller 1:6, hur säger man?)
Motor och drivning köpte jag av de trevliga killarna på Allmotion.
Bilden visar hur motorn är monterad med kugghjulen:

Hittade ett gäng med korta linjärgejdrar som jag monterade motorn på. En pneumatisk cylinder lägger lite tryck på kugghjulen för att se till att det blir glappfritt. Med den kan man även frikoppla spindeln.
Vy från andra sidan:

Den runda mässingprylen som ligger an mot det stora kuggjulet är en broms. Tror inte den behövs men tyckte det vore fint med lite extra stabilitet.
Här syns en bättre bild av hur bromsen funkar:

Cylindern samt mothållet sitter monterade på en tredje gejder, och bildar på så vis ett flytande ok precis som på bilar. Funkar riktigt bra faktiskt, och gav förvånansvärt bra bromskraft med bromsbackar av mässing. Tyvärr ser den förjävlig ut, då den är resultatet av totalt hjärndött bonnsmide (svetsa, rikta, kapa, slipa, banka, svetsa lite mer... ...) och ska väl göras om nu när jag vet hur det ska vara.

Använder en PLC ur Siemens S7-200-serie som centralenhet för hela maskinen. Den styr förutom delningsapparaten en massa andra funktioner. En positioneringsenhet ur samma serie sköter delningsapparaten. Nu är delningen inställbar direkt på en display (Siemens OP73micro), och man slipper fippla med delningsskivor.
Tog lite tid att genomföra, men jag har lärt mig mycket på vägen. PLC-programmering t ex.