Vart får jag tag på en transistor?
Vart får jag tag på en transistor?
Jag letar efter en transistor, men jag kan inte hitta någon på ELFA som verkar tåla tillräckligt mycket.
Jag ska driva en elmotor med ett li-pol batteri på 11,1V som kan leverera 185A som mest.
Jag testade en IRF3707, men det tog inte mer än 2s innan den gick sönder...
Den jag hitttade på ELFA som verkar klara mest är denna:
http://www.elfa.se/pdf/71/07112709.pdf
Eftersom jag är relativt dålig på elektronik vet jag inte skillnaden på denna och en IRF3707 förutom specifikationerna.
Så jag skulle uppskatta om jag kunde få en länk till en som förhoppningsvis uppfyller mina krav.
Jag antar att batteriet aldrig kommer leverera 185A eftersom resistansen borde vara tillräckligt hög, men jag vill vara säker på att transistorn inte går sönder.
Storleken spelar inte så stor roll (den får vara max 10*7*5cm).
Helst vill jag ha en hålmonterad, men det viktigaste är att den håller.
Gärna så billig som möjligt såklart.
Jag ska driva en elmotor med ett li-pol batteri på 11,1V som kan leverera 185A som mest.
Jag testade en IRF3707, men det tog inte mer än 2s innan den gick sönder...
Den jag hitttade på ELFA som verkar klara mest är denna:
http://www.elfa.se/pdf/71/07112709.pdf
Eftersom jag är relativt dålig på elektronik vet jag inte skillnaden på denna och en IRF3707 förutom specifikationerna.
Så jag skulle uppskatta om jag kunde få en länk till en som förhoppningsvis uppfyller mina krav.
Jag antar att batteriet aldrig kommer leverera 185A eftersom resistansen borde vara tillräckligt hög, men jag vill vara säker på att transistorn inte går sönder.
Storleken spelar inte så stor roll (den får vara max 10*7*5cm).
Helst vill jag ha en hålmonterad, men det viktigaste är att den håller.
Gärna så billig som möjligt såklart.
Du måste berätta mera för att kunna få ett bra svar.
IRF540 tåler 30A, med 4 st. skulle det hela teoretiskt kunna tåla 120A, men i praktiken blir inte srömmen perfekt balanserad så utan sourcemotstånd hamnar den säkra gränsen etydligt lägre. Du måste även montera dem tillsammans på samma kylfläns så de är lika varma. MOSFET har negativ temperaturkarakteristik så till skillnad mot vanliga trissor så avlastas den som är varmast, det är därför man alls kan parallellkoppla direkt.
En trissas effektangivelse säger inget om hur stor effekt den kan styra, den säger hur mycket den kan bränna av utan att destrueras förutsatt att den håller den temperatur som specen gäller vid. I praktiken är den användbara effektgränsen lägre.
Styr Du lasten genom att switcha så blir det inte alls så mycket effekt att bränna av i trissorna, de kommer att hålla sig svala och fina även med en rimligt liten kylfläns.
Vid linjär styrning måste du ta reda på den punkt där produkten av spänning över trissorna och strömmen genom dessa når sitt högsta värde, detta är toppeffekten som de kommer att bränna av.
Eftersom det är en motor som skall styras krävs även skyddskomponenter, annars är Du garanterad att det säger Tjoff. De induktiva spänningsspikarna måste tas omhand med dioder och kanske även RC-länkar.
Du bör ha en diod parallellt med motorn, denna måste dessutm vara snabb. Sedan skall det även finnas RC-länkar som tar spikarna som dioden inte hinner med. Dioden måste klara aktuell ström. Du kan dämpa denna med ett motstånd om Du vill ifall det finns spänningsmarginal. Skall Du switcha så använd inget motstånd, då skall dioden sitta direkt och måste klara hela driftströmmen.
Saker är inte så enkla som de ofta först ser ut. Du bör nog skaffa lite mera kunskaper först innan Du experimenterar vidare. Det är dyrt med nya trissor hela tiden för att lära sig den hårda vägen. Experimentera med en mindre motor och se vad som händer och hur de olika komponenterna påverkar kretsen. Har Du inget scope så är det omöjligt att veta vad man gör och vad det finns för marginaler. Bygg då en färdig konstruktion istället för att göra en egen. Det går inte att experimentera fram sådant här utan instrument.
Det Du håller på att bygga är svåra saker. Se det inte som ett nederlag ifall Du misslyckas, det är inget nybörjarprojekt att konsruera sådant här.
IRF540 tåler 30A, med 4 st. skulle det hela teoretiskt kunna tåla 120A, men i praktiken blir inte srömmen perfekt balanserad så utan sourcemotstånd hamnar den säkra gränsen etydligt lägre. Du måste även montera dem tillsammans på samma kylfläns så de är lika varma. MOSFET har negativ temperaturkarakteristik så till skillnad mot vanliga trissor så avlastas den som är varmast, det är därför man alls kan parallellkoppla direkt.
En trissas effektangivelse säger inget om hur stor effekt den kan styra, den säger hur mycket den kan bränna av utan att destrueras förutsatt att den håller den temperatur som specen gäller vid. I praktiken är den användbara effektgränsen lägre.
Styr Du lasten genom att switcha så blir det inte alls så mycket effekt att bränna av i trissorna, de kommer att hålla sig svala och fina även med en rimligt liten kylfläns.
Vid linjär styrning måste du ta reda på den punkt där produkten av spänning över trissorna och strömmen genom dessa når sitt högsta värde, detta är toppeffekten som de kommer att bränna av.
Eftersom det är en motor som skall styras krävs även skyddskomponenter, annars är Du garanterad att det säger Tjoff. De induktiva spänningsspikarna måste tas omhand med dioder och kanske även RC-länkar.
Du bör ha en diod parallellt med motorn, denna måste dessutm vara snabb. Sedan skall det även finnas RC-länkar som tar spikarna som dioden inte hinner med. Dioden måste klara aktuell ström. Du kan dämpa denna med ett motstånd om Du vill ifall det finns spänningsmarginal. Skall Du switcha så använd inget motstånd, då skall dioden sitta direkt och måste klara hela driftströmmen.
Saker är inte så enkla som de ofta först ser ut. Du bör nog skaffa lite mera kunskaper först innan Du experimenterar vidare. Det är dyrt med nya trissor hela tiden för att lära sig den hårda vägen. Experimentera med en mindre motor och se vad som händer och hur de olika komponenterna påverkar kretsen. Har Du inget scope så är det omöjligt att veta vad man gör och vad det finns för marginaler. Bygg då en färdig konstruktion istället för att göra en egen. Det går inte att experimentera fram sådant här utan instrument.
Det Du håller på att bygga är svåra saker. Se det inte som ett nederlag ifall Du misslyckas, det är inget nybörjarprojekt att konsruera sådant här.
Jag har lite 100V/75A MOSFET, om du är intresserad.
Andra har kört motorer med dom och tyckt att de verkar vara
väldigt slitstarka och svåra att "köra sönder".
Info om dom : http://www.fairchildsemi.com/pf/HU/HUF75645P3.html
Mail mig vid intresse...
Andra har kört motorer med dom och tyckt att de verkar vara
väldigt slitstarka och svåra att "köra sönder".
Info om dom : http://www.fairchildsemi.com/pf/HU/HUF75645P3.html
Mail mig vid intresse...
Jag har iaf fått motorn att fungera nu 
Det räckte med 4 parallellkopplade IRF540.
De verkar inte bli speciellt varma heller så jag hoppas att de håller i längden.
Nu var det såklart lite andra mekaniska saker som gick sönder istället
Men det kommer säkert att lösa sig.
Tack så mycket för hjälpen alla.

Det räckte med 4 parallellkopplade IRF540.
De verkar inte bli speciellt varma heller så jag hoppas att de håller i längden.
Nu var det såklart lite andra mekaniska saker som gick sönder istället

Men det kommer säkert att lösa sig.
Tack så mycket för hjälpen alla.