Billigt CAM-program som klarar radiepinnfräsar?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
miklon

Billigt CAM-program som klarar radiepinnfräsar?

Inlägg av miklon »

Vi har på jobbet en KOSY3 CNC-fräs, till den kör vi en medföljande CAD/CAM-mjukvara som heter NCCad. Det fungerar bra, men är lite begränsat eftersom man bara kan använda vanliga rätvinkliga pinnfräsar.

Det finns en mjukvara som går att köpa till, Surfcam, som är mer lämpad för 3d-fräsning och som stödjer radiepinnfräsar. Problemet är bara att den kostar ungefär 100 kkr och så stort är inte vårt behov.

Men jag funderar på om det finns något annat CAM-program som är lite billigare, som kan användas för att ta fram banor för en radiepinnfräs. De program som nämnts ovan, NCCad och Surfcam, sköter styrningen av maskinen också och det är ju smidigt, men det borde väl gå att köpa in t.ex. MACH 3 för den biten?

Som CAD-program kör vi SolidWorks.

Edit: Vad heter "radiepinnfräs" på engelska?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Har ni redan SolidWorks kanske ni kan får bättre pris på SolidCam?
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jo kanske, men SolidCam ligger väl normalt sett på ungefär samma prisnivå som SolidWorks, så även om man får en schysst rabatt lär det ju kosta en del.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ballnose mill heter det nog på engelska.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om det är OK att det är gratis, så kan du lasta ner FreeMill.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Tja, om jag nu inte kan hitta nåt som kostar pengar får jag väl stå ut med att det är gratis då. :wink:

Dock har jag sett att folk har haft en del problem med FreeMill, när jag har sökt här på forumet. Men det kanske är undantag?

Edit: Jag antar att FreeMill genererar G-kod i något standardformat? Det verkar som att det medföljande programmet NCCad har möjlighet att importera CNC-kod, så här står det.

Är det något som kommer ställa till det? Vad kan jag annars använda? Fungerar Mach 3? Eller finns det något gratisalternativ?

[/url]
Skriv svar