Kylskåp
Kylskåp
Har tagit en kompressor ur ett kylskåp för att ha som kompressor till en lite klammerpistol. Det är http://www.the-acc-group.com/ACCDocs/22.pdf Den vill inte starta om direkt utan jag måste vänta ett tag. Kan det ha att göra med "Run Capacitor och S" på schemat. vilket inte är inkopplat och för mig helt okända delar. Någon som vet?
Drivkondensatorn brukar oftast vara till för att få ett bra större startmoment än vad dessa normalt har men är ibland också en drivkondensator för att driva den generellt så att motorn blir starkare vilket oftast är fallet hos i alla fall större kompressorer. Går man efter schemat i detta fall så är det inte konstigt att den inte går igång då denna konding ger ström till startlindningen där PTCn sitter, däremot så kan vissa vara internt kopplade så att dom gör det ändå ibland eller att man bara gör en överbryggning men det verkar inte vara så på detta startrelä. Utan en konding och den kommer inte att starta i detta fall utan lindningarna kommer förmodligen att bli överhettade i stället så att en värmesäkring för lindningarna slår till vilket stänger av ena fasen och detta gör att du inte kan starta den igen på ca 5 min när den svalnat tillräckligt.
Koppla in någon istället som visas i schemat som är på några få uF och som klarar minst 250V gärna 400V för säkerhetsskull så borde den starta direkt.
Koppla in någon istället som visas i schemat som är på några få uF och som klarar minst 250V gärna 400V för säkerhetsskull så borde den starta direkt.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Jodå, med en trycktank så kommer det att fungera med en klammerpistol men jag tror inte han ska börja spika takpapp, då räcker den inte. Med rätt tank kan man köra stor mutterdragare, men inte kontinuerligt.
Att kompressor inte startar om beror på PTC motståndet, vid start så är startlindningen inkopplad men efter start så kopplar PTC bort den lindningen. PTC måste bli kall innan ny start kan ske.
Prototypen
Att kompressor inte startar om beror på PTC motståndet, vid start så är startlindningen inkopplad men efter start så kopplar PTC bort den lindningen. PTC måste bli kall innan ny start kan ske.
Prototypen
I dessa kompar så följer av designspecifika skäl en liten del olja med ut från den och fylls inte detta på eller leds tillbaka igen så kommer den att skära till slut. Det går dock bra att fylla på med nästan vilken olja som helst bara den är rätt tunn av sig. 5/30 olja är nog rätt bra i konsistens skulle jag gissa. Men beroende på komptyp och gas som används så kan det vara en typ av olja i dessa som är hydroskopisk av sig vilket kanske inte är så bra att få in i några verktyg.
Just ja detta var ju en R600 komp med PTC motstånd, ja då kan ju den också vara orsaken.
Just ja detta var ju en R600 komp med PTC motstånd, ja då kan ju den också vara orsaken.
Fungerar den och körs igång så är väl allt frid och fröjd?
En konding över gör nog att den blir starkare och får ett högre startmoment vilket kan vara önskvärt om den skall pumpa upp ett tryck i en tank om trycket hela tiden skall hållas inom ett visst område. Dessa kompar har annars ett väldigt lågt startmoment så jag tror inte att den klarar av det så bra annars.
För att den skall börja spruta ut olja så kan du ev behöva ha igång den en längre tid och gärna tills den blir ordentligt varm då oljan i sådana fall är väldigt tunnflytande så den skvätter runt mer i kompen. Kommer det ändå inte ut någon olja så kan det tom vara så att det är så lite olja i den så att det inte finns tillräckligt för det. Men blir ytterhöljet rätt varmt efter säg en 30 min så skall det nog vara ok ändå.

För att den skall börja spruta ut olja så kan du ev behöva ha igång den en längre tid och gärna tills den blir ordentligt varm då oljan i sådana fall är väldigt tunnflytande så den skvätter runt mer i kompen. Kommer det ändå inte ut någon olja så kan det tom vara så att det är så lite olja i den så att det inte finns tillräckligt för det. Men blir ytterhöljet rätt varmt efter säg en 30 min så skall det nog vara ok ändå.
Menade propan där, skrev fel. Men jo gasol i sig är ju egentligen själva handelsnamnet på en tub som innehåller propan eller butan eller blandningar av dessa. Men på dom där stora blå tuberna till tex husvagnar är det enbart propan i och dom där för påfyllning av cigaretttändare är det ren butan i. Men sådana där mindre avlånga tuber tex med tunn vägg som rymmer 960ml eller vad det brukar vara och även dom små korta bulliga varianterna är engångtuber och dessa innehåller däremot en propan-butan blandning som även står på dom och det står också på dom blå husvagns flaskorna att det enbart är propan i dessa.
I kylskåp används normalt enbart propan R290 eller butan R600a där det är butan till kylen och propan till frysen då butan normalt inte kan gå ner så lågt i temp som propan kan. Det finns dock blandningar av dessa i olika proportioner även om det inte är så vanligt att användas i kylskåp då det normalt är det ena eller det andra så vitt jag sett, men det finns säkert undantag.
I kylskåp används normalt enbart propan R290 eller butan R600a där det är butan till kylen och propan till frysen då butan normalt inte kan gå ner så lågt i temp som propan kan. Det finns dock blandningar av dessa i olika proportioner även om det inte är så vanligt att användas i kylskåp då det normalt är det ena eller det andra så vitt jag sett, men det finns säkert undantag.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Om vi nu lämnar gaserna en stund.
PTC motståndet fungerar som en monostabil vippa, kortsluter vid starten för att få motorn att snurra (åt rätt håll), PTC skulle gå ersätta med lite elektronik och ett relä som drar just vid start.
Man skulle kunna prova med en tryckknapp som hålls inne vid start.
Prototypen
PTC motståndet fungerar som en monostabil vippa, kortsluter vid starten för att få motorn att snurra (åt rätt håll), PTC skulle gå ersätta med lite elektronik och ett relä som drar just vid start.
Man skulle kunna prova med en tryckknapp som hålls inne vid start.
Prototypen