Har just börjat titta på möjligheten att generera VGA signaler med PIC/SX.
Typ: http://webpages.charter.net/greener/electronics/
Vad jag funderar att göra är att bygga ett externt VGA-kort till Min Sinclair ZX Spectrum och C64. Kortet skulle ha en kopia på bildminnet och generera från det.
Vet att det kan göras "enkelt" i FPGA men jag tycker det är att ta i lite väl mycket, men i värsta fall får det väl bli det.
Någon som har något tips / Länkar eller liknande ?
PIC/SX -> VGA
Allt är möjligt
Det handlar igentligen bara om hastighet . Problemet är att allt detta skall utföras samtidigt under tiden som monitorn har att rita ut en punkt
- Generera timing kontinuerligt (Sync)
- Hämta bilddata
- Beräkna färg
- "Skriv" till monitorn
Samt i mitt fall:
- Se till så att CPUn inte accessar minnet just nu.
Dubbelports-SRAM är bättre men har inte ännu hittat något billigt 8k eller 16k
Så en vanlig PIC har inte en chans men med en SX så kanske det går att göra något vettigt.
2 allternativ är:
- Lägg timingen utanför. Att göra detta i TTL är inga problem men blir ganska många kretsar och det är det man vill undvika. (Ja, man kan lägga det i en CPLD med).
- Använd 2 "PIC", en för video och en för timing. Kan nog funka, själv har jag inte tidigare använt 2 pic som skall syncas ihop.
Jag skall testa de olika alternativen lite och se vad det ger

Det handlar igentligen bara om hastighet . Problemet är att allt detta skall utföras samtidigt under tiden som monitorn har att rita ut en punkt
- Generera timing kontinuerligt (Sync)
- Hämta bilddata
- Beräkna färg
- "Skriv" till monitorn
Samt i mitt fall:
- Se till så att CPUn inte accessar minnet just nu.
Dubbelports-SRAM är bättre men har inte ännu hittat något billigt 8k eller 16k
Så en vanlig PIC har inte en chans men med en SX så kanske det går att göra något vettigt.
2 allternativ är:
- Lägg timingen utanför. Att göra detta i TTL är inga problem men blir ganska många kretsar och det är det man vill undvika. (Ja, man kan lägga det i en CPLD med).
- Använd 2 "PIC", en för video och en för timing. Kan nog funka, själv har jag inte tidigare använt 2 pic som skall syncas ihop.
Jag skall testa de olika alternativen lite och se vad det ger