IR diod/transistor problem

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
net4all

IR diod/transistor problem

Inlägg av net4all »

Hej!

Jag har köpt dessa:
Foto diod
IR Diod

Och har kopplat lite, men räckvidden är kort, ca 1dm!?!
IR dioden sitter över matningen (ca 5v) tillsamans med ett 1K ohms motstånd.

Fotodioden sitter med det kortare benet mot matnings +, längre benet till basen på en transistor, collektorn till matnings +, emmitern till en lysdiod, sedan till - matningen.

Bild:
Bild
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Ujj... är det en fjärrkontroll du ska göra?

Ska du lyckas med några längre sträckor så måste man m-o-d-u-l-e-r-a ljuset. :waving:

I motagarändan så ska sedan signalen förstärkas och demoduleras. Den förstärkningen måste vara mycket hög och måste även kunna justeras map på signalstyrkan.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Precis som rehnmaak skriver, och sen är det nästan ett måste med IR-filter för mottagaren annars kan omgivningsljuset, som också innehåller IR-strålning, "mätta" mottagaren.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ska du ta emot data så rekommenderar jag en sån här.

http://www.vishay.com/ir-receiver-modules/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vill man vara riktigt omständig så bygger man en sådan själv.
Jag gjorde det för ett tag sedan. Mest för att jag var nyfiken. :)

Filtren är lite udda designade, men det fungerar riktigt bra.

Bild

och såhär blev det:

Bild

Men visst, en IR-modul *är* mindre och snyggare. :D
net4all

Inlägg av net4all »

OK, lite överkurs att bygga eget filter. :(
Jag vet vad modulering är, köpte dessa för att kunna testa lite snabbt.

JimmyAndersson: Jag antar att ICn du har är en "OP"-vad-det-nu-heter, som jag inte kan hantera, hur fungerar dom?

peter555: Jo, sådana har jag tänkt att köpa senare.

EDIT: Vad det är jag ska göra? Först "bara" lära mig hur IR kommunikation fungerar, och få det att fungera. Sedan ska det sättas på min robot :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp, det är en OP-förstärkare. OP = OperationsFörstärkare.

En bra guide för hur op-förstärkare fungerar finns här.
Jag rekommenderar att du lär dig hur de fungerar, för man har enormt stor nytta av dem till allt möjligt. Dessutom är det en rolig komponent. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Knepigt att du får den att fungera så långt som 1dm. Du kör ca 3,8mA (5V-1,2V)/1000ohm = 0,0038A genom lysdioden, medans databladet säger 100mA. Kör du med högre ström får du längre räckvid men också högre energiförbrukning. Därför är det en vettig ide att pulsa.
net4all

Inlägg av net4all »

JimmyAndersson: Den sidan var bra! Föresten, brukar det sitta OP-amps i radiomottagare, typ billig radiostyrd bil? Tror jag såg något som liknade den på din bild.

Mindmapper: Hmmm, jag hänger inte med här, Dioden drar som max 100mA, 1,2V. Varför "(5V-1,2)", tycker det borde stå 1,2V där.....
Och jag har en känsla av att jag är ute och har gått vilse igen... :?

EDIT: Vilken modulations-frekvens reagerar ditt "filter" på Jimmy? Och hur varierar man det?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det beror lite på vad du ska bygga. Några tips

1. höj strömmen på ir dioden.
2. ha en fotodiod med filter på
3. ha en transistor med högre förstärkning
4. om du skall göra en fotopassage eller dylikt så kan du skärma sidoljus genom att ha fotodioden i botten utav ett rör.
5 Ha en ir-diod med bra uteffekt per mA.

Ju mindre ströljus och andra störkällor desto högre förstärkning kan du ha på transistorn.

Hur du räknar på det

Låt oss säga att du får ut 75mW/sr och har ett avstånd på 50cm. Då blir strålningseffekten per cm2 75/50*50=30uW/cm2

Din fotodiod ger 40uA per mW/cm2. 40*0.030=1,2uA

Din lysdiod vill ha 10mA. 10mA/0.0012mA=8333ggr är det minsta du måste förstärka strömmen från fotodioden för att få 10mA.

Men om du nu är lite full i fan och har en komparator och ett 10kohms motstånd istället för lysdioden. Transistorn kan ha en Hfe på 100ggr.

De 1.2uA genom fotodioden blir då 0,12mA vilket ger en spänning över ett 10Kohms motsånd på 1.2V.

Dessa 1.2 volt har komparatorn inga problem att känna igen om ljuset ifrån dioden inte drunkar i annat inkommande ljus. Om du drar ut avståndet till 1m så blir det ändå 0.3V att känna av.

En fotodiod med relativt stor area och en transistor med relativt hög förstärkning kan ge ytterligare lite avstånd.

Praktiskt har jag funnit att man kan känna av en IR diod utan modulering på avstånd upp till 1m. Med en del knövlande och osäkerhet 2m. Avstånd som en fjärr har så är modulering näst intill ett måste.

Mikael
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

net4all:
"Vilken modulations-frekvens reagerar ditt "filter" på Jimmy? Och hur varierar man det?"

Jag beräknade filtret så det fungerar med så gott som alla IR-fjärrkontroller. Minns inte frekvenserna just nu, men den täcker ett område på runt 30 - 65kHz ungefär.
Man varierar det genom att ändra kondenstorerna och motstånden. Till viss del räcker det att bara ändra motstånden. Har inte beräkningen i huvudet nu, men jag vet att den finns lite här och där på forumet.

Raden med komponenter under "HP" är ett högpassfilter. Det släpper igenom alla frekvenser *över* en viss frekvens. LP (lågpassfilter) gör raka motsatsen. Det släpper igenom frekvenserna *under* en viss frekvens.

Alltså ska högpassfiltret och lågpassfiltret sitta i serie med varandra. Då får man förresten ett BP (bandpassfilter).
Men eftersom flera seriekopplade filter gör signalen svagare (vilket iofs går att förstärka) så valde jag istället att göra det lite krångligare och parallellkoppla filtrena. Inte direkt så man brukar göra, men det fungerar. :)
net4all

Inlägg av net4all »

Ok, har just börjat med att försöka få en 16F628:a att skicka ut 38Khz med PWM modulen @ 4Mhz

Fråga: man ska ha 38 000 pulser/s, behöver man bry sig om pulslängden?

Har även hittat en IC som liknar den på JimmyAnderssons bild, hur vet man om det är en OP-AMP, några "kännetecken"?
Den sitter i en gammal radiostyrd bil..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Står det något på IC-kretsen?

När det gäller pulslängden så behöver den bara vara så kort att den hinner sluta innan nästa puls börjar. Pulslängden brukar vara 1/3 av dutycyceln.

Hittade förresten den här sidan i länksamlingen. Det står ganska mycket nyttigt där om IR-fjärrkontroller.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

IRM3638N3 (elfa nr 75-205-96 )
Har jag använt i flera olika byggen.

Sedan är en ir-diod och 38Khz och många Ampere och låg duty-cycle att rekomendera för få lång räckvidd. (rekomenderas också att köpa fler dioder än du behöver, för om din programvara gör fel så bränner du dioden.)
net4all

Inlägg av net4all »

JimmyAndersson: Tack, den var också bra! Leter efter den gamla bilen, bild inom kort..

Micke_s: Dioder har jag ganska mycket av, men "många Ampere", överlever en diod ens det i pulser?? :shock:

Den brann när den råkade hamna över min matning....

EDIT: Bilden blev nog den sämsta jag någonsin tagit:http://www.ithuset.net/~u10107a1/op.jpg
Det är den lilla i övre högra hörnet.

Det står 1393 M.581 på den..
Skriv svar