Ban bredd på kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klas

Ban bredd på kretskort

Inlägg av klas »

Finns det något bra sätt att få reda på hur breda/tjocka banorna måste vara vid korttilverkning för att klara en viss effekt. ex: Om jag har ett 105u laminat... hur breda måste banorna vara för att klara 230V 6A.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Det finns ett litet program som heter MiscEl, där finns det en formel för detta.

http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Annars har Elfa fina tabeller i sin fakta-PDF, under mönsterkortstillverkning.
http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
Fast just 105µm är inte med.

Orkar inte sätta mig in i formlerna, men efter att ha kollat tabellerna är en kvalificerad gissning 2,5mm. Och du måste ha minst 1mm mellan banorna.
klas

Inlägg av klas »

Tack för era svar... Ska kolla länkarna.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

250V nätspänning så skulle jag säga minst 3mm och helst 6mm frigång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet är med jordade apparater så finns det trots bättre vetande folk som kopplar in dessa utan jord och även om de har gjort fel så skall de inte bestaraffas med en onödigt farlig apparat - därför 6mm mellan jord och live AC och minst 3mm mellan fas och nolla. Står inte uttryckligen så i reglerna, men är en sund regel att följa...
klas

Inlägg av klas »

3mm mellan banorna.... hmmm. Jag får nog rita om lite då. Men det kan bli svårt ändå. ja ja... jag får försöka.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag vet, det känns onödigt stort och är irriterande att göra kort på det viset, men känns bättre när prylarna sitter ihop. Du gör givetvis som du vill, 0,4-0,7mm räcker för att förhindra överslag..... OM kortet är torrt, OM etsningen är perfekt OM inget har förorenat kortet.....

Jag hade dock inte gjort så...
klas

Inlägg av klas »

Jag har ritat om och lyckas med ca2mm. Får hoppas att detta räcker.
Jag använder högströmslaminat med 105u koppar. Borde jag inte kunna gå ner lite i ledningsbredd då (till iaf 2.5mm). Gör jag så så klarar jag att hålla 3mm mellan banorna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Senast har vi från SP fått veta att det ska vara minst 5 mm mellan Noll, Fas och skyddsjord när vi pratar 230Vac.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

fas-nolla räcker 3mm - lite beroende på hur man läser reglerna. Visst kan man köra 5mm där också, men inte helt ovanligt att man det används 0,2"pitch plintar för 230V och lite svårt att hålla 5mm isolation då... Ett fel där ger ju "bara" kortslutning och har man säkringar som har rätt brytförmåga så är detta inget direkt farligt tillstånd.

fas-jord respektive nolla-jord (ingen vet vilken som är vilken med en stickpropp och det kan ju vara 2x115V också om det är en trafo inblandad) Så kör jag alltid 6mm fullt medveten om att det står 5mm i vissa dokument, men det finns också fortfarande dokument som hävdar 6mm så varför inte då ta 6mm? Och detta är minimum - kan kort och eller plåtar flexa så lägg gärna en kaptonfolie som genomslagsskydd - kostar lite och ökar säkerheten även vid de tillfällen apparaten blir utsatt för övervåld.

Glöm inte säkerheten för de som mot bättre vetande kopplar in apprater som skall vara jordade till ojordade uttag....
Skriv svar