Några frågor om Linux
Några frågor om Linux
Hej forum!
Jag lurar på att sätta mig in lite i Linux och har några frågor till er som redan använder det.
Tänkte mest använda det som ett stabilt OS till mobila studion (om det inte är för mycket besvär)
1. Hur är det med drivrutiner?
Om det inte finns drivrutiner som är skrivna direkt för linux, kan man använda de som är skrivna för XP?
2. Finns det någon bra mjukvara för flerkanals inspelning (48 spår)
3. Är det svårt att komma igång med?
4. Vilken typ rekomenderar ni?
Jag kommer säkert på fler frågor senare men jag börjar såhär.
/Hampus
Jag lurar på att sätta mig in lite i Linux och har några frågor till er som redan använder det.
Tänkte mest använda det som ett stabilt OS till mobila studion (om det inte är för mycket besvär)
1. Hur är det med drivrutiner?
Om det inte finns drivrutiner som är skrivna direkt för linux, kan man använda de som är skrivna för XP?
2. Finns det någon bra mjukvara för flerkanals inspelning (48 spår)
3. Är det svårt att komma igång med?
4. Vilken typ rekomenderar ni?
Jag kommer säkert på fler frågor senare men jag börjar såhär.
/Hampus
Creativs X-Fi vet jag det varit problem med. Är det någon särskild "specialhårdvara" så kolla upp med tillverkaren om dom har linuxdrivar.
Ang. mjukvara så kanske du hittar något här:
http://linux-sound.org/
Ang. mjukvara så kanske du hittar något här:
http://linux-sound.org/
1. Drivrutiner är ett problem så till vida att många hårdvarutillverkare hellre spelar M$'s spel än att vara öppen med specifikationer. Många tillverkare tillhandahåller proprietära drivrutiner till linux, så för användare utan politisk/filosofisk åsikt fungerar det bra med dessa.
Drivrutiner till något av M$ operativsystem fungerar inte till linux.
2. Vet ej. Det finns många ljud och mixerprogram. Sox och soxmix klarar det mesta.
3. Nej. Men man bör kunna läsa manualer på engelska.
4. Ubuntu är lätt att installera. Ubuntu 07.10 kommer snart ut, förhoppningvis. Pröva den!
Drivrutiner till något av M$ operativsystem fungerar inte till linux.
2. Vet ej. Det finns många ljud och mixerprogram. Sox och soxmix klarar det mesta.
3. Nej. Men man bör kunna läsa manualer på engelska.
4. Ubuntu är lätt att installera. Ubuntu 07.10 kommer snart ut, förhoppningvis. Pröva den!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ingen motsats i det... MySQL Enterprise tex kostar pengar men är Open source. "Free as in freedom to speech, not as in free beer', precis som nole skrev.
Blir lite knepigt i översättningen... 'Free software' brukar syfta på fri mjukvara i betydelsen ovan (frihet). Programmet ges ofta ut under GPL vilket är en licens som ger användaren stora friheter.
'Open Source' betyder öppen källkod, man kan alltså få tillgång programmets källkod.
Ingen av dessa beteckningar har något att göra med priset för programmet.
Blir lite knepigt i översättningen... 'Free software' brukar syfta på fri mjukvara i betydelsen ovan (frihet). Programmet ges ofta ut under GPL vilket är en licens som ger användaren stora friheter.
'Open Source' betyder öppen källkod, man kan alltså få tillgång programmets källkod.
Ingen av dessa beteckningar har något att göra med priset för programmet.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: