Jag har två stycken 7-leds-segments-displayer. För att inte slösa med pinnar på µC:n så skulle jag vilja kunna switcha mellan de två displayerna med hjälp av en io-pinne på µC:n.
Skulle det här kunna fungera? Går det att göra kopplingen ännu mindre?
Anod1 är alltså den gemensamma anoden på den första displayen och Anod2 på den andra.
R3-R8 går vidare till en 7-segmentsdrivare.
Upptäckte precis att det blev lite väl varmt när jag körde med bara ett motstånd till ett transistorpar. Men varför blir det så? Jag tänkte att eftersom bara en transistor kan leda åt gången så behöver man inte köra med två motstånd per transistorpar. Vad tänkte jag fel?
Nästa fråga skulle ha varit om jag kunde utelämna NPN-transistorerna. Men det har jag ju redan fått svar på att jag kan.
Strömmen som gör att transistorerna blir varma, går inte bara igenom T1:s emitter vidare till T1:s kollektor vidare till T3:s kollektor ner till T3:s emitter!!!
UTAN Strömmen går igenom T1:s emitter vidare till T1:s bas------vidare till T3:s bas vidare till T3:s emitter
Tänk på att en basspänning på 0,7 volt gör att transistorerna leder.........eller hur?!
Herregud... Ett par 7-segments LED-displayer drar ju knappt någon ström alls. Det räcker lätt med EN bipolär transistor per gemensam anod. Av, eller på. Lätt. Jag håller med $tiffs förslag.
[edit]
evert kanske syftade på det första schemat kom jag på
$tiff: Din lösning var väl kanske lite enklare än min. Jag plockade iaf bort T4:an och lät T1 och T2 för varsitt basmotstånd och det fungerar precis som jag vill ha det.
Har det någon betydelse om man väljer $Stiffs eller min koppling? De har väl samma funktion, men olika uppbyggnad. Någon skillnad borde det väl vara i t ex strömförbrukning.