Hej!
Är nybörjare på detta som ni kanske märker! Jag har en motorcykel där det finns växelström framme vid lampan (12v) Tänkt tjuva lite av denna och göra om till Likström (?) För att kunna ladda ett 12v blyacc. Detta skall i sin tur driva en "Ballast" till en gasurladdningslampa. Denna "Ballast" drar ca 11A i starten och sedan 4A kontinuerligt. Därav tänkte jag ha blyaccet som en lite backup. Batteriet skall laddas med 2.88A eller mindre.
http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... R2P_en.pdf
Hur får jag för det första likström? Och sedan hur gör jag för att inte "överladda" batteriet?
Tacksam för hjälp!
12V växelström ----> Likström + ladda blybatteri?
Du vill alltså "låna" 12V 4A = 48W plus laddningseffekten, totalt i närheten av 60W (upp emot 72W vid laddning med 2A).
För att detta ska gå måste du ha ett jävla överskott på den generator, din framlampa är sannolikt i storleken 30-40W och då ger generatorn detta + en aning mer vid "landsvägskörsel", att du skulle klämma ytterligare 70W ur den är nog ganska osannolikt.
Skulle du stänga av ordinarie lampan ville du fortfarande enbart få 40W som bäst vilket inte räcker till att driva HID-lampan och därmed än mindre ge laddning också.
Steg 1 är alltså att skaffa en kraftigare generator på hojen och sedan gå vidare.
Känns lite olustigt att vara en glädjedödare men fakta är fakta.
För att detta ska gå måste du ha ett jävla överskott på den generator, din framlampa är sannolikt i storleken 30-40W och då ger generatorn detta + en aning mer vid "landsvägskörsel", att du skulle klämma ytterligare 70W ur den är nog ganska osannolikt.
Skulle du stänga av ordinarie lampan ville du fortfarande enbart få 40W som bäst vilket inte räcker till att driva HID-lampan och därmed än mindre ge laddning också.
Steg 1 är alltså att skaffa en kraftigare generator på hojen och sedan gå vidare.
Känns lite olustigt att vara en glädjedödare men fakta är fakta.
Mjo, här håller jag med Icecap. Det KAN hända att din generator orkar med det, men det är omöjligt att säga något om utan mer info. Men i vilket fall som helst, att "tjuva" ström uppe vid lampan som det låter som att du tänkt göra är en RIKTIGT dålig idé! Man tar strömmen direkt på kabeln som kommer från generatorn, då slipper man alla underdimensionerade och åldrade kablar, kontakter och brytare i orginalelsystemet.
Har själv en modernare moped med (så kallad) 85W generator som jag tänkt köra ett 35W xenonlyse på. Hur jag än vänder och vrider på det skulle strömmen knappt räcka till den lampan och övriga grejer som måste lysa när man kör om jag håller maxvarv... Ett långtidsprojekt, men jag SKA få det att fungera.
Tyvärr är strömtillgången på de flesta tvåhjulingar för klen för att man ska kunna använda några roliga grejer. 
Har själv en modernare moped med (så kallad) 85W generator som jag tänkt köra ett 35W xenonlyse på. Hur jag än vänder och vrider på det skulle strömmen knappt räcka till den lampan och övriga grejer som måste lysa när man kör om jag håller maxvarv... Ett långtidsprojekt, men jag SKA få det att fungera.

Hej!
Tack för era svar och tips!
Att jag ska ta strömmen vid lampan är för att göra det enkelt för folk att koppla in. Detta är tänkt som ett kit som skall säljas.
Kan passa på att nämna att laddningen av batteriet är tänkt till att förlänga brinntiden på lampan. Att få t.ex. 90minuters ljus ur ett litet batteri, för att spara lite vikt.
Det är även tänkt att man skall byta ut baklampan mot en diodlampa för att få ytterliggare 20W där.
Min motorcykel, en KTM 625 med batteri kan jag koppla på dubbla Xenonljussystem och stå på tomgång 20minuter utan något spänningsfall i batteriet. Tror elsystemet är lite överdimensionerat.
Några tips på billiga laddningsregulatorer? Kan man bygga själv?
Har hittat en likriktare på Elfa som verkar vettig.
Tack för era svar och tips!
Att jag ska ta strömmen vid lampan är för att göra det enkelt för folk att koppla in. Detta är tänkt som ett kit som skall säljas.
Kan passa på att nämna att laddningen av batteriet är tänkt till att förlänga brinntiden på lampan. Att få t.ex. 90minuters ljus ur ett litet batteri, för att spara lite vikt.
Det är även tänkt att man skall byta ut baklampan mot en diodlampa för att få ytterliggare 20W där.
Min motorcykel, en KTM 625 med batteri kan jag koppla på dubbla Xenonljussystem och stå på tomgång 20minuter utan något spänningsfall i batteriet. Tror elsystemet är lite överdimensionerat.
Några tips på billiga laddningsregulatorer? Kan man bygga själv?
Har hittat en likriktare på Elfa som verkar vettig.
Det låter som att det ska vara ett universalsystem som ska passa "rakt på" ett gäng olika hojar? Känns lite problematiskt... Hojarna har redan en regulator som hindrar spänningen från att bli för hög (kan snarare bli lite lågt för detta), att sedan koppla in fler grejer som behöver ytterligare reglering känns lite tårta på tårta...
Det känns som att det behövs betydligt mycket mer data på hojen/hojarna det ska användas på innan det går konstruera något! Vad det är för typ av orginalgenerator och regulator till att börja med.
Det känns som att det behövs betydligt mycket mer data på hojen/hojarna det ska användas på innan det går konstruera något! Vad det är för typ av orginalgenerator och regulator till att börja med.