Åsikter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Åsikter

Inlägg av Peppar »

Sprang på DaBlok - the DC Blocker av en tillfällighet. Det vore enkelt för mig att testa, men ville höra vad någon ingenjörstyp har att säga.

Länken tar upp de saker jag har hängt upp mig på. Men i kort, det stör mig att strömtransformatorer har en tendens att bli varma även när man använder mindre än 10% av deras kapacitet.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja det ska väl tydligen fungera, men om ljudet blir klarare mm kan jag inte svara på:)

men visst, torroidtrafos brukar ju vara kännsliga för DC, så har man problem med brummande trafos kan det ju vara värt att testa
Peppar

Inlägg av Peppar »

Vad jag tänke på här är en Leak rörförstärkare som jag har gjort mig av med och min Tripath-förstärkare. Det främsta skälet till att jag gjorde mig av med Leak-förstärkaren är att strömtrafon blev varm. Jag bara väntade på att den skulle ge upp. Jag har en 50-60VA trafo i min Tripath-förstärkare på ca 2 x 13W, 8Ohm. Om jag spelar högt använder jag förmodligen inte mer än 2W per kanal. Ändå blir trafon varm.

Ringkärnan i min chip amp blir inte varm.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Har ni testat att mäta upp om ni har någon dc-komponent i era eluttag först?
GFEF

Inlägg av GFEF »

strömtransformatorer =
en komponent för att mäta strömelektriskt isolerat

Effekt 5-10 [VA] inte mera

Kan möjligen mata en liten reläspole inte mera...
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag tänkte mäta strömmen här ganska nyligen. Huvudsäkringen gick. Jag har haft problem med utlösta säkringar här sedan de drog nya, jordade ledningar här. Jag har frågat om det här.

Men att jag inte är road av att mäta strömmen är inte skälet att jag frågade. Och det kostar några tior att testa. (Rörförstärkaren gjorde jag av med långt innan jag visste något om detta.) Utan jag frågade mer om en allmän reflektion. Jag är mer intresserad av era åsikter här än vad någon audiofil har att säga.
dannan

Inlägg av dannan »

Brummade trafo får man inte bort pga den prylen.

Alla trafo brummar mer eller mindre, och det beror på att dom inte är 100% likformiga. Då blir det små variationer i magnetfältet som i sin tur gör att trafon vibrerar.

Och angående varma kärnor vid små belastningar. Det går alltid en viloström genom lidningen, det efekttutaget värmer upp kärnan oavsett hur mycket man belastar den.

Men för att bara blocka DC-komponenten så borde den kopplingen fungera.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Nja, menade snarare att du skulle mäta VDC och inte strömmen.
Då slipper du dra säkringar med multimetern :wink:
Peppar

Inlägg av Peppar »

Doh! Jag menade mäta spänningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är nog lite skeptisk till den där maniken :D

Rekommenderar att mäta upp nätspänningen med ett minnesoscilloskåp och kolla efter övertoner å annat skräp som ger samma uppvärmning i transformatorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"a fellow DIYer noticed that his sound became more dynamic!"

Vad menar han med det? Bättre dynamik? Visserligen blir inte transformator-lindningarna lika mättade om man minskar DC-komponenten, så de borde ge lite mer "kräm". Så troligen menar han att man kan spela *lite* starkare, vilket är lätt att blanda ihop med dynamik. Men det borde inte ge något märkbar skillnad så länge man inte har en riktigt hemsk nätspänning med massa likspänning.

Som sagt brummande trafo-ljud får man inte bort med den prylen. Den tar ju bort likspänning, inte växelspänning. :)

Kort sagt: 50Hz-brum försvinner inte, ljudet blir inte mer dynamiskt eller bättre. Den enda fördelen borde vara att transformatorn inte blir lika varm.

Jag tycker nästan modden tillhör samma kategori som "Byt nätsladd och du får bättre ljud" och liknande varianter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kanske vore värt att mäta likspänningskomponenter i nätet, att ordentligt lågpassfilter och en multimeter räcker

eller tvärt om, skapa en dcoffset och kolla om det blir värre, räcker ju med en trafo,likriktarbrygga och stor konding, , kanske bäst att börja med en ganska låg spänning :lol:

tror mycket mera på att övertoner ställer till det, men man vet ju inget förren man provat och hittat felet
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Sen får vi ju inte glömma att vi bor i sverige :)

nätspänningen är ju inte lika ren överallt i världen, visst den är säkert likvärdig i 95% av fallen. men finns ju skräckexempel

det är ju inte så ofta vi behöver ordentliga nätfilter för att skydda sig från skräp utifrån här?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mjo, nja, tja - det förekommer både DC (eller snarare jämna övertoner) samt halvmycket udda övertoner på nätet lite här och där. De jämna övertonerna skapas framförallt av dåliga nätdelar och "jämna övertonsskurkar" som använder diod(kiseldiod SCR eller liknande likrikande komponent) för att halvera effekten till exempelvis hårtorkar/värmepistoler och liknande. Vissa (många?) lågeneriglampor drar också bara ström på ena halvperioden - allt detta skapar jämna övertoner och jämna övertoner medför en DC-komponent som knuffar trafos lite åt ena hållet i hystereskurvan. Så länge trafon är vettigt dimmentionerad och dc-komponenten är liten är det sak samma, men av snålhet är många trafos så dimmentionerade att de ligger rätt nära mättnad och iaf klart på den olinjära delen där man börjar se mättnadsfenomen - en trafo så den kommer att bli klart varmare även om man ger den en rätt liten dc-komponent och är då kanske värd att skydda.

Udda övertoner skapas av framförallt likriktare (diodbrygga -> resorvarkondensator)vilka enbart drar ström vid toppspänningen. Nätet är alltid lite resestivt så denna belastning kommer att hålla ner amplituden på topparna vilket är första steget till att skapa en fyrkantsspänning.. Framförallt 3 och 5 övertonen som blir kraftiga av detta. Dessa övertoner värmer också trafos, men genom ökade virvelströmmsförluster. Sak samma egentligen - allt som värmer trafon är obra för livslängden på den...

Den tredje saken som värmer trafos är för hög spänning. Hög spänningen ger drift närmare mättnad med i princip samma problem som med jämna övertoner. Kom ihåg att många rörprylar som är lite äldre är gjorda för 220V och inte för 230-240V och dessutom för en miljö där övertoner var ovanligare.

Jämna övertoner stroppas bra av en isolertrafo eller av en kondensator.

Udda övertoner stoppas bra av magnetstabb, trafo (plåttrafo, ingen ferrit helst). LC-filter och liknande.

Mättnadsdrivning av trafo på grund av för hög spänning löses med resistor (brrr... med det går...) eller ellegantare med en 1:1 trafo som med sina förluster ger ungefär 220V ut med omkring 230V in.

Hmmm.. Nu ser vi att det finns en komponent som löser alla dessa problem och det är:
EN 1:1 PLÅTTRAFO! Den spärrar all DC, Den äter upp en hel del udda övertoner och den sänker spänningen en aning så att din ingångstrafo mår bättre....
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Plåttrafo? Har inte de flesta transformatorer kärna av plåt?
Skriv svar