Det är så att jag hade ritat mitt schema i Orcad. När jag skulle rita om det i Eagle vart det problem. Tex. vilket motstånd och konding ska jag välja...jag tänkte köra med några ytmonterade med det fanns tydligen en uppsjö av såna komponenter...kan ni vägleda mig??
Fråga om kretskortsdesign
Fråga om kretskortsdesign
Jag har precis börjat använda Eagle men behöver lite hjälp 
Det är så att jag hade ritat mitt schema i Orcad. När jag skulle rita om det i Eagle vart det problem. Tex. vilket motstånd och konding ska jag välja...jag tänkte köra med några ytmonterade med det fanns tydligen en uppsjö av såna komponenter...kan ni vägleda mig??
Det är klart man har ett schema att rita ifrån. Jag gör alla pads själv, då vet man att man får det som man vill ha det. Tar inte mer än nån sekund ändå. Dessutom kopierar man alla "hål" Tycker helt enkelt det blir bättre och roligare. Man känner mer frihet i att rita i ett nät
Men det är ju vad jag tycker såklart
Senast redigerad av Fritzell 17 juli 2004, 00:13:02, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En gång i tiden ritade jag mina kort i Deluxe Paint IV på Amigan.
Hade efter en tid byggt upp ett bibliotek med olika brushes för komponenter
[edit]
Alltså, jag routar helt manuellt, men kan inte göra fel, för "trådarna" är redan dragna från pinne till pinne efter schemat. "Fågelvägen" alltså. Autoroutern är kass i Orcad, iaf om man sysslar med enkelsidiga kort.
Det är i princip som att designa sitt kort i vilket cad-program som hellst, bara det att man har en kontrollfunktion som gör så man itne drar ledningar till helt fel ställen.
Hade efter en tid byggt upp ett bibliotek med olika brushes för komponenter
[edit]
Alltså, jag routar helt manuellt, men kan inte göra fel, för "trådarna" är redan dragna från pinne till pinne efter schemat. "Fågelvägen" alltså. Autoroutern är kass i Orcad, iaf om man sysslar med enkelsidiga kort.
Det är i princip som att designa sitt kort i vilket cad-program som hellst, bara det att man har en kontrollfunktion som gör så man itne drar ledningar till helt fel ställen.
Ytmonterat (R och C):
0402: smått, glöm det
0603: poppis i industrin, inte i hobby
0805: standard i industrin.
1206: standard i industrin och hobby. Enklare att löda.
1210: större kondingar...
1218
2010 osv, talet representerar 1/100 tum i X/Y
Transistor/diod:
SOD80 två pin, t.ex 1N4148
SOD87 två pin
SOT23 tre pin t.ex BC847(=BC547)
SOT89
SOT223
IC:
SO08
SO14 osv 1,27mm benavstånd
SSOP14 osv 0,635mm benavstånd
SOJ/PLCC 1,27mm, ben under chip
QFP: Quarter flat pack, 0,4-0,635 mm benavstånd på fyra sidor
BGA: Ball grid array, inte för hobby.
Hålmonterat:
0207, 0204 (mm), eller RES40, 50, 60... för motstånd (1/100 tum benavstånd).
CAP20, 30, 40... för kondingar
DI40, 50... för dioder.
TO92 (BC547osv), TO126 (BC139osv), TO220, TO3, TOP3 för effekttransistorer.
DIP08, 14,16 osv = IC
Hobby:
Rekommenderar att använda hålmonterade komponenter (TOP-side) och ett kopparlag på baksidan. Använd jumpers/strap på ovansidan i stället för att ha två lager!
Proff:
Rekommenderar att ha alla komponenter på samma sida (TOP), ytmonterade och hålmonterade, då blir det billigare produktion. Två eller flera lager.
Ha inte ytmonterat på baksidan och hålmonterat på framsidan om du tänker skicka din produkt till en fabrik, det blir dyrare!
Billiga mönsterkort på mindre serier:
http://www.elprint.no/
0402: smått, glöm det
0603: poppis i industrin, inte i hobby
0805: standard i industrin.
1206: standard i industrin och hobby. Enklare att löda.
1210: större kondingar...
1218
2010 osv, talet representerar 1/100 tum i X/Y
Transistor/diod:
SOD80 två pin, t.ex 1N4148
SOD87 två pin
SOT23 tre pin t.ex BC847(=BC547)
SOT89
SOT223
IC:
SO08
SO14 osv 1,27mm benavstånd
SSOP14 osv 0,635mm benavstånd
SOJ/PLCC 1,27mm, ben under chip
QFP: Quarter flat pack, 0,4-0,635 mm benavstånd på fyra sidor
BGA: Ball grid array, inte för hobby.
Hålmonterat:
0207, 0204 (mm), eller RES40, 50, 60... för motstånd (1/100 tum benavstånd).
CAP20, 30, 40... för kondingar
DI40, 50... för dioder.
TO92 (BC547osv), TO126 (BC139osv), TO220, TO3, TOP3 för effekttransistorer.
DIP08, 14,16 osv = IC
Hobby:
Rekommenderar att använda hålmonterade komponenter (TOP-side) och ett kopparlag på baksidan. Använd jumpers/strap på ovansidan i stället för att ha två lager!
Proff:
Rekommenderar att ha alla komponenter på samma sida (TOP), ytmonterade och hålmonterade, då blir det billigare produktion. Två eller flera lager.
Ha inte ytmonterat på baksidan och hålmonterat på framsidan om du tänker skicka din produkt till en fabrik, det blir dyrare!
Billiga mönsterkort på mindre serier:
http://www.elprint.no/