Fotodiod och Ir-diod! Hjälp uppskattas!

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Zhatan

Fotodiod och Ir-diod! Hjälp uppskattas!

Inlägg av Zhatan »

Hej hej, jag har sedan en tid tillbaka smugit runt här på forumet och jag tycker det är dags att skriva mitt första inlägg.

Det är så att jag nyligen införskaffat en fotodiod BP104F och en ir-diod LD274-3 från ELFA men jag lyckas inte att få dem att fungera som jag vill. Jag vill tillägga att jag inte är så värst bra på elektronik, vare sig digital eller analog, jag bygger bara lite saker hemma för att lära mig mer.

Det jag har testat är att koppla fotodioden och ett motstånd( vet inte om det behövs) till en lysdiod för att se om fotodioden släpper igenom ström utan att jag belyser den med IR-dioden. Jag kopplade 5V till katoden förresten för så ska de väl vara har jag förstått. Hur som helst blir resultatet att lysdioden lyser lika mycket oavsett om jag lyser på fotodioden med IR-dioden eller inte. Jag har även testat i mörker för att annat ljus inte ska störa men det gör ingen skillnad så jag antar att jag gör någonting fel. Jag har även testat vid lägre spänningar o så men det gör ingen skillnad heller.

Jag har tittat på liknande trådar här på forumet men inte lyckats förså hur det fungerar. Så om någon skulle kunna berätta för mig hur jag ska göra för att få den att fungera, dvs att dioden bara lyser när jag också lyser med IR-dioden, och kanske också svara på några andra frågor om IR:

Skall fotodioden kopplas positiv till katod men IR-dioden som vanligt?
Behövs det ett motstånd till fotodioden trots att strömmen begränsas ändå? Funkar det likadant med en vanlig diod, dvs beövs ett motstånd om den är felvänd?
Går det ström genom fotodioden trots att den inte är belyst?
Vad händer om jag vänder fotodioden som vanligt, dvs positiv anod?

Vissa av de här frågorna kanske kan tyckas uppenbara, konstiga eller rentav dumma men som sagt så kan jag inte så mycket om elektronik men vill gärna lära mig. Tack i förskott för eventuell hjälp jag kan tänkas få.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa fungerar genom (om jag inte minns helt fel nu då det var en bra tid sedan jag höll på med dessa typer) att dess läckström kraftigt ökar vid belysning med rätt våglängd och ja du skall koppla den tvärtom mot vad som du kopplat din lysdiod. Om du kopplar den som en vanlig lysdiod så agerar den också som en helt vanlig diod och då får du det resultatet du får då den leder ström hela tiden vilket får lysdioden att lysa hela tiden och ingenting kommer att ändra sig varken om den belyses eller ej. Problemet som sedan blir i ditt fall när du kopplat den rätt i backriktningen är att den ström som släpps fram om den belyses är så liten att den förmodligen inte kan tända din lysdiod utan denna ström måste förstärkas. Möjligen kan en eller två vanliga transistorer klara detta men har dock inte använd detta själv någon gång för denna typ av fotodiod utan operationsförstärkare istället. Har dock inte läst databladet till den för att se vad som behövs.

Behövs det ett motstånd till fotodioden trots att strömmen begränsas ändå?

Begränsas strömmen någon annanstans i dess slinga så behövs det förmodligen ej men om man kopplar den till en operationsförstärkare så brukar man använda det för att detektera spänningsförändringen som blir över dioden vid belysning.

Funkar det likadant med en vanlig diod, dvs beövs ett motstånd om den är felvänd?

En vanlig diod leder inte ström om den är felvänd så det behövs normalt inte.

Går det ström genom fotodioden trots att den inte är belyst?

Ja runt 2 nA enligt elfas sida vilket är ca 1 miljon ggr mindre än vad som behövs för att ens kunna få din lysdiod att lysa lite grand.

Ser inte att någon av dina frågor skulle vara dumma på något vis, vet man inte så vet man inte och frågar man inget så får man ingenting veta. :)
Användarvisningsbild
Zhatan

Inlägg av Zhatan »

Problemet som sedan blir i ditt fall när du kopplat den rätt i backriktningen är att den ström som släpps fram om den belyses är så liten att den förmodligen inte kan tända din lysdiod utan denna ström måste förstärkas.
Tack för svaren på frågorna. Jag kanske var lite otydlig när jag skrev. Mitt problem är snarare att strömmen blir för stor hela tiden, när jag skrev att den lyser lika mycket hela tiden menade jag att den lyser klart hela tiden som om strömmen inte begränsats alls.... även i mörker. Detta trots att jag också använder mig av ett motstånd.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Man kopplar en fotodiod baklänges och läckströmmen är i proportion till infallande ljus. Men läckströmmarna är små, mycket små. Miljarddels till miljondels ampere. Fotodioden kan även producera ström som kan mätas. Också brutalt lite.

Så som du kopplar så bör du istället ha en fototransistor. Den bör kunna tända lysdioden direkt.

Men du kan koppla din fotodiod baklänges mellan positiv pol till basen på en NPN transistor så förstärks strömmen som dioden släpper igenom. Sätter du sedan ett motstånd från bas till jord så kan du ha en Darlington transistor med riktigt hög förstärkning och motståndet anpassas så att man inte uppnår en bas emitterspänning som börjar släppa ström in på basen med bakgrundbelysningen.

Jag antar att du vill ha någon form av en fotopassage och då är en komparator med liten schmitt trigger en bättre idé. Eller en färdig liten modul för ett par tior som är modulerad med 38kHz.

Mikael
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

fotodioder är gnetiga - låga nivåer och därmed lite knöliga att förstärka. Fotolavindioder är bättre, men ack så dyra och vill desssutom ha höga spänningar på sig för att ge vettiga nivåer ut - typ 60-200V är normalt, MEN de hänger med upp till ett par GHz så de har sin användning. Finns fotodioder med inbyggd förstärkare, men annars så är fototransistorn ett bra val - tyvärr så är de långsamma ett par hundra kHz till någon MHz ungefär. Det finns darlington fototrasistorer också, men de är ÄNNU långsammare och dessutom oft a för känsliga.
Användarvisningsbild
Zhatan

Inlägg av Zhatan »

Tack för alla svar. Nu förstår jag iaf hur fotodioden ska fungera men jag antar att det är någonting fel på min diod då eftersom den släpper igenom lika mycket ström oavsett åt vilket håll den är vänd åt. :( Och mängden ström är mycket mer än vad dioden borde kunna släppa igenom även om den var belyst . Lysdioden som jag kopplat till fotodioden lyser om jag kopplar på 2V. Antar att det är bäst att köpa någon annan typ av komponent.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

foto transistor av npn typ. Kopplas i serie med lysdioden med emitter mot minus. Glöm inte förkopplingsmotstånd till lysdioden.

Mikael
Skriv svar