Stegmotordrivning (nybörjare i cnc-tankar)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Battery

Stegmotordrivning (nybörjare i cnc-tankar)

Inlägg av Battery »

Hej.
Jag har under en tid suttit och läst genom cncfräs-byggen på detta forum och nu har jag beslutat mig för att försöka mig på en egen maskin :) är dock ganska okunnig inom elektronik men jag lär mig varje dag! :D

Har suttit och läst om stegmotorer och hur de drivs, labbat lite med att styra några unipolära motorer ur skrivare med EMC2 och kretsen UCN5804 och det fungerar ganska bra tycker jag.
Dock har jag förstått att bipolära motorer skall vara bättre för detta än unipolära, så jag tänkte använda sådana istället.

Nu till min fråga, jag har hittat ett schema på nätet som jag ritat av i eagle, har läst i databladen om de båda kretsarna som användas i schemat men jag förstår inte riktigt helheten.. så jag frågar er med kunskap, är detta ett bra schema eller bör jag använda något annat?

Ps. ber om ursäkt för ett taskigt ritat schema, är inte så van att rita :)
http://i24.tinypic.com/6fz9ti.jpg
H.O

Inlägg av H.O »

Om du vill bygga själv så är det där nog en bra början. L297 är en klassisk stegmotorkrets vanligtvis påträffad ihop med sin vapendragare L298. Men L6203 som är i ditt schema är lite kraftigare och modernare än 298'an å det gör ju inget.

Men med L297 så kommer du bara att få hel- och halvsteg - inte mikrosteg som en del andra chipset (Allegro bland andra) erbjuder.

Vad, lite mer exakt, är det du inte förstår?

/H.O
Battery

Inlägg av Battery »

Tack för ett snabbt svar :)
Jag ville främst bara höra lite åsikter om schemat innan jag börjar bygga, om det är ett bra alternativ eller inte.

Endast hel- och halvsteg, hmm, tja jag antar att det duger bra till en början.. man kan ju uppgradera sig senare när man fått mer kött på benen och prövat på lite.

Får väl slänga upp lite bilder sedan när jag börjat på :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom det ser ut som du ska köra med 24V, så tror jag det blir mycket lättare, bättre och billigare att använda Allegros A3977 eller A3979.
En liten krets innehåller allt.
Battery

Inlägg av Battery »

Hej.
24v är bara något som råkade följa med från schemat jag ritade av :) kommer troligtvis att köra med 5v motorer, men det är osäkert ännu.
Har i vilket fall som helst fått hem L297 och L6293 nu så jag ska labba lite först med ett gäng småa bipolära printermotorer.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, men då bör du nog gå till http://www.allmotion.se och läsa om hur chopper fungerar först. Tryck på Så fungerar motorn
H.O

Inlägg av H.O »

Mycket bra länk där Jojje!

Battery, läs det dokumentet!

/H.O
Battery

Inlägg av Battery »

Tack för länken :) så fick man lära sig något nytt idag också.
Måste skaffa lite kringkomponenter nu så jag kan börja labba... sedan blir det att etsa kretskort.
Battery

Inlägg av Battery »

Ok nu har jag efter mycket svärande och omritande fått kortet att fungera :)

Schema: http://i23.tinypic.com/33cy810.png
Kort: http://i22.tinypic.com/2ueu0xg.png

Sitter och testar med en liten printer-stegmotor, kör på 15v och den svarar snabbt och känns stark. Problemet är att den blir brännhet efter bara några sekunders stillastående, har inte vågat testa när den når "taket" eftersom jag är rädd för att förstöra kortet, men det känns inte rätt att den skall gå så varm.

När jag mäter med oscilloscopet mellan ena L6203:ans OUT1 och GND ligger spänningen konstant på 15v när motorn står stilla, skall inte choppern reglera detta eller har jag missförstått någonting?

Hela kretsen drar 1.5-2 A när motorn står stilla eller snurrar mycket sakta (enligt mätaren på labbagget) och ungefär 0.5A när den snurrar snabbt.

// Battery
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Med chopper får man strömbegränsning till motorn. Vart har du potten för att ställa om den? Eller har du satt ett fast värde? Om så är fallet, måste du ändra det till ett mycket lägre värde nu när du kör med en liten motor, annars brinner den snart upp.

Varför inte göra det lätt för dig en gång för alla. Skaffa några A3977 eller A3979 från Allegro. Du kan få 6st helt gratis. Då är det bara att tuta å köra, nemas problemas. Jag har trasslat mycket med L297/298 i mina dar, men efter att jag bytte till "riktiga" på en gång, så har jag aldrig haft några problem.
Battery

Inlägg av Battery »

Okej, har begärt 6st A3979 samples nu, om dessa inte beviljas skall jag se om jag får tag på dessa någon annanstans. Tack för svaret.
H.O

Inlägg av H.O »

Med de värden du har på spänningsdelaren till Vref och dina sense-motstånd så drar du ~1.8A(peak) genom varje lindning. Det låter mycket för en "liten motor från en skrivare". Står det nåntig på motorn angående ström, spänning och/eller resistans?

/H.O
Battery

Inlägg av Battery »

Det står 10 ohm på den, det är allt... aha, jo schemat är ju kopierat och jag vet inte hur man beräknar dessa olika motstånd, hur kom du fram till 1.8A ? Länka gärna till litteratur i ämnet om någon sitter på sådant :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Min gissning är också att VRef har nåt med det att göra. Byt ut R3 mot en pot. Jag använder en 10k pot, men det är till A3979.
H.O

Inlägg av H.O »

Battery,
Kretsen (L297 alltså) funkar ju så att när spänningen på Sense ingången är lika med den på Vref så stängs strömmen genom lindningen av tills nästa cykel börjar - det är detta förfarande som brukar kallas "chopper". Hur ofta detta sker bestäms av C1 och R1 i ditt schema.

Du har två motstånd mellan +5V och GND - de bildar en spänningsdelare med "mittpunkten" ansluten till Vref. Enligt Ohms lag blir spänningen på Vref då 1.02V med de värden du har på R2 och R3.

[EDIT: 5 / (3900 + 1000 ) * 1000 = 1.02]

Sen har du Sense-motstånd på 0.56ohm och för att få ett spänningsfall på 1.02V över det motståndet (dvs 1.02V på Sense-ingången) så behöver det, också enligt Ohms lag, gå en ström på 1.8A genom motståndet.

Om motorn har en resistans på 10ohm och du har en matningspänning på 15V så kan aldrig strömmen stiga till dom 1.8A du "begär". Det är därför du inte ser någon "aktivitet" mellan OUT1 och GND med oscilloskopet. (Förutsatt att kopplingen är korrekt givetvis).

/H.O
Skriv svar