Givare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Chrille
Kontakt:

Givare

Inlägg av Chrille »

Letar efter någon form av givare som kan känna av ifall en person passerar utanför ett fönster. Vill inte ha någon reflex eller liknande på utsidan och så ska det kunna fungera på några meters avstånd.

Så alla tipps och förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Rörelsedetektor?
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Har provat med det men den fungerar inte genom glaset.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

ok.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Om du är väldigt ambitiös så skulle du ju kunna ta en vanlig video eller webkamera som tar bilder säg två gånger per sekund och skriva mjukvara som känner av om det är större ändringar i bilderna.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag är väldigt osäker men det kanske går med en rörelsedetektor om du lyser upp med ir-ljus utanför fönstret.
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Har en sådan lösning nu inne i huset som sparar ner video till hårddiskar när någon rör sig och larmet är på men nu hade jag tänkt att lägga in lcd displayer i fönstren. Meningen är att dom ska tändas upp med någon form av varningstext om det är någon som närmar sig ett fönster.
Men det känns som det blir lite jobbigt att lägga in övervakningskameror för alla fönster.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Min första tanke är att det är svårt när det måste funka i både ljus och mörker, om jag fattade rätt.

Om man har ett hus mitimot skulle man kunna sätta upp en ir-bariär, med reflex högre upp på det andra huset.

Annars, varför inte sätta rörelsedetektorn utanför fönstret?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Du kan inte gräva ner någon kapacitiv sensor utan för fönstret?
sprawl

Inlägg av sprawl »

Det ska fungera med rörelsedetektorer.
När vi installerade larm på jobbet så var dom tvugna att justera känsligheten/styrkan? på detektorn för att den inte skulle fånga upp det som finns utanför fönstret.

Men sedan så är det väl antagligen skillnad på olika detektorer.

/a
Chrille
Kontakt:

Inlägg av Chrille »

Jo jag har funderat lite på att sätta en rörelsedetektor på utsidan av huset som tänder upp alla displayerna på en gång, blir nästan den smidigaste lösningen känns det som.

Att gräva ner något känns lite bökigt.

Ska kolla på dom rörelsedetektorer jag har och se om det går att ändra känsligheten så kanske det fungerar genom glaset.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag skrev en byggartikel i Electronics Today International (numera EPE) för många år sedan (1995 kanske) som jag kallade Smartcam. Du kan leta upp den om du vill.

Det är en bevakningskamera som bl.a. letar efter förändringar i videobilden och skickar ut en larmsignal. Det behövs ingen programvara och är mycket enkel. Små svart/vita kretskorts kameror finns billigt att köpa.

I princip gör du såhär: Buffra videosignalen i en bredbands OP. Likrikta och glätta den (löst), så du har en DC spänning. Denna spänning är nu konstant när bilden är konstant. Derivera signalen i ett vanligt högpassfilter. Nu kommer signalen vara 0V vid stabil bild men "skaka" till när något händer i bilden. Koppla signalen till en komparator och ev. pulsförlängare. Klart!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det finns ingen som kan trolla fram en kopia av artikeln :?:
Det enda jag har hittat är att den publicerades i ETI Vol.27 #2 Pages 47-52 SMARTCAM
Det hade iallafall varigt roligt att läsa.

Magnus Pihl> Jag hitta även ditt CV, och jag måste säga att jag är mäkta imponerad :tumupp: .
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Jag kan kolla, men jag tror jag slängt allt. Var hittade du mitt CV? Borde veta, men jag är morgontrött just nu... :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Skriv svar