Parallelport och IO kort
Parallelport och IO kort
Hej, jag undrar hur IO kort för parallelporten komuniserar med datorn tex. velleman K8000.? Är det parallelt eller är det serielt på nått vis, och hur funkar det då? om det är parallelt måste man väll ha dels några datakanaler och sen en enable eller liknande (typ som en LCD dislpay)?? Kan man läsa om detta någonstans??
Mvh. Daniel Andersson
Mvh. Daniel Andersson
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Parallellport experiment.
Du kan ta hem mitt gamla program i ämnet.
Läs och begrunda. Programmet passar bra för dina experiment till K8000
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... spx?tid=53
Ang snabbhet är parallellporten det snabbaste du kan köra.
Ok USB2 och FireWire är ju idag supersnabba men har svårt att tro att dom är snabbare än parallellporten som kör 8 bitar i samma sekvens.
Tar inte någon disskusion om detta.På gamla kungens tid var det så.
Nackdelen med parallellport är att det blir så klumpiga/mångtrådiga kablar.
Läs och begrunda. Programmet passar bra för dina experiment till K8000
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... spx?tid=53
Ang snabbhet är parallellporten det snabbaste du kan köra.
Ok USB2 och FireWire är ju idag supersnabba men har svårt att tro att dom är snabbare än parallellporten som kör 8 bitar i samma sekvens.
Tar inte någon disskusion om detta.På gamla kungens tid var det så.
Nackdelen med parallellport är att det blir så klumpiga/mångtrådiga kablar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jaså, tar inga diskusioner om det, nänä. Men då diskuterar vi inget om det, utan jag säger bara som det är, så får det vara bra sen. 
Maximala överföringshastigheten med parallellporten i snabbaste läget (ECP) är 2MByte/s.
USB1 kör 12Mbit/s. Det är långsammare än parallellporten.
USB2 däremot kör med 480Mbit/s, och är då i teorin 30 gånger snabbare än parallellporten. Jag har lyckats mäta upp 25MByte/s, men det är iaf 12 gånger snabbare.
I2C är ett seriellt protokoll, och det är lite svårt (eller snarare jäkligt jobbigt)att simulera det med ditt program där (som förövrigt funkar mycket bra till det det är till för).

Maximala överföringshastigheten med parallellporten i snabbaste läget (ECP) är 2MByte/s.
USB1 kör 12Mbit/s. Det är långsammare än parallellporten.
USB2 däremot kör med 480Mbit/s, och är då i teorin 30 gånger snabbare än parallellporten. Jag har lyckats mäta upp 25MByte/s, men det är iaf 12 gånger snabbare.
I2C är ett seriellt protokoll, och det är lite svårt (eller snarare jäkligt jobbigt)att simulera det med ditt program där (som förövrigt funkar mycket bra till det det är till för).
Kan vara bra att veta! 
Men varför använder man inte en serieport om man kör serielt
För 2Mbyte/s är väll om man använder alla datapinnarna, dvs. överför en byte i taget?? Och i I2C använder man väll inte alla dem?? 
(Min förra fråga kvarstår (vad är det för skilnad på datapinnarna och de andra utgångarna i en parallelport?):oops: )
Mvh..

Men varför använder man inte en serieport om man kör serielt

(Min förra fråga kvarstår (vad är det för skilnad på datapinnarna och de andra utgångarna i en parallelport?):oops: )
Mvh..
squiz3r undrar: "Hur snabt kan man uppdatera parallelporten?"
Det är lätt att bit-flippa en pinne på parallelporten i en minimal loop, och sedan mäta frekvens på den pinnen. Då får du reda på maximala "snabbheten" för just din dator.
I vilkent språk har du tänkt dig att programmera?
Det är lätt att bit-flippa en pinne på parallelporten i en minimal loop, och sedan mäta frekvens på den pinnen. Då får du reda på maximala "snabbheten" för just din dator.
I vilkent språk har du tänkt dig att programmera?
Senast redigerad av Lindqvist 26 september 2007, 18:38:19, redigerad totalt 1 gång.
http://www.beyondlogic.org har bra dokument om parallelporten. Brukar alltid glo i dom om jag har funderingar runt parallelportens funktioner.
C++ kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, jag har kört fast i VB-träsket...
Vad är det du har tänkt och göra?
C++ kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, jag har kört fast i VB-träsket...
Vad är det du har tänkt och göra?
Bra intressant tråd
mmm.... där fick jag en lektion
Har alltid varit djä... intresserad av styr och reglerteknik.
Parallellporten blev då min io väg till kontroll.
Modern teknik via USB verkar så bökig. Går det för oss halvamatörer att
programmera seriellt USB . Com1 kan jag men att omvandla detta till USB
har jag stött pannan blodig mot. Finns det någon därute som kan enkelt
förklar hur jag angriper USB programmering.
Vidare kan jag rekommendera den ofta glömda GamePorten.
Där har du 4 portar/knappar för att sända logik. Adress ofta 513

Har alltid varit djä... intresserad av styr och reglerteknik.
Parallellporten blev då min io väg till kontroll.
Modern teknik via USB verkar så bökig. Går det för oss halvamatörer att
Vidare kan jag rekommendera den ofta glömda GamePorten.
Där har du 4 portar/knappar för att sända logik. Adress ofta 513
Ja, det är en intressant tråd. Jag tror att digitalt I/O-kort för USB-bussen skulle vara ett ganska lämpligt 'Open Hardware' projekt. Ett sådant projekt skulle omfatta konstruktion och dokumentation av hårdvara, drivrutiner för Linux och M$, samt en lista/Wiki med tips.
Frågan är om ett sådant projekt redan finns, om det skulle gå att driva i Sverige, kanske till och med bland Elektronikforums läsare?
Frågan är om ett sådant projekt redan finns, om det skulle gå att driva i Sverige, kanske till och med bland Elektronikforums läsare?
Det vanligaste är väl att man använder en USB->Serial converter. Då kan man använda både vanlig RS232 samt en massa annat som USB *även* erbjuder.
För I/O är väl K8055 ett typexempel på hur man styr saker via USB.
Till den finns färdiga rutiner för allt mellan Visual Basic och Linux. Dessutom enklare att koda för i VB eftersom de tillhörande drivrutinerna sköter allt på den nivån.
För I/O är väl K8055 ett typexempel på hur man styr saker via USB.
Till den finns färdiga rutiner för allt mellan Visual Basic och Linux. Dessutom enklare att koda för i VB eftersom de tillhörande drivrutinerna sköter allt på den nivån.
-
Re: Bra intressant tråd
Länken Lindqvist gav ger en del bra info.SvenPon skrev:Modern teknik via USB verkar så bökig. Går det för oss halvamatörer att
http://www.beyondlogic.org/