Enklaste sättet att fästa ett kullager ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pern

Enklaste sättet att fästa ett kullager ?

Inlägg av pern »

Jag håller på att bygga en "Jog Wheel" model större som baseras på en 8mm axel som skall gå genom ett eller två kullager.

Grundtanken är typ denna:

Bild

Nu hittar jag inga lagerhus på 8 mm så jag tänkte använda vanliga 8*22*7 mm kullager, men hur fäster man dessa på enklast möjliga sätt ??
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Klämt mellan två plåt/plast-bitar som man drar samman med skruv kanske? Gäller att man inte klämmer på mitten bara, detta kan man undvika antigen mha brickor eller storleken på hålen.
pern

Inlägg av pern »

Har funderat på den metoden. Problemet är att jag nog behöver ha 2 kullager som sitter en bit i frånvarandra samt en stoppring mellan dem som gör att axeln sitter kvar.

En tanke var att ha ett material som är => tjockleken på kullagret, borra ett hål som är lite mindre än ytter diametern och "slå" fast den. Men det håller kanske inte i praktiken.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Borra och brotscha hålen för presspassning så är det inga problem i metall. Eventuellt kan man sätta lite Locktite på för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kyla och pressa?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Kjyl en del och värm en del sen klickar dom bara plats. Så gjorde dom på american hotrod :D
whynot

Re: Enklaste sättet att fästa ett kullager ?

Inlägg av whynot »

pern skrev:Jag håller på att bygga en "Jog Wheel" model större som baseras på en 8mm axel som skall gå genom ett eller två kullager.

Grundtanken är typ denna:

Bild

Nu hittar jag inga lagerhus på 8 mm så jag tänkte använda vanliga 8*22*7 mm kullager, men hur fäster man dessa på enklast möjliga sätt ??
Brotscha ett 22 mm hål och locktita fast lagren , axeln locktitar Du också, enklast så.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag gjorde ett U-format fäste i plåt (tänk dragavlastning modell stickpropp) till min lödtenn-dispenser.
Axeln var en helgängad pinne (M8) och mellan lagren satte jag ett par hylsor (rörbitar) från kickboard-hjul.
En mutter i var ände klämde ihop lagrens innerdelar mot hylsorna m.a.o. axeln centrerade lagren, då räckte det enkla fästet.

Försök att hitta en produkt som innehåller två kullager t.ex. skateboardhjul, cykelnav etc.

Ta en rörbit som passar någorlunda bra över lagret, såga ett par skåror och sätt en slangklämma runt.

Ställ lagret i ett vinkeljärn och loppa fast med Mig'en
(montera axeln eller en tillfällig axel först).
pern

Inlägg av pern »

"Brotscha ett 22 mm hål och locktita fast lagren , axeln locktitar Du också, enklast så."

Blir det nog, det verkar det enklaste ..

Detta skall bli en Jog Wheel till ett DJ program. På axeln fästes en gammal EP-singel med litet hål och under den en platta för att göra den lite mer stabil.

När det gäller rotations-avkodningen så använder jag ett nytt sätt (för mig iaf) som funkar oerhört bra. Jag använder en optisk mus som jag fäster upp och ner under EP-skivan så när jag snurrar på EP-singeln så känner musen av det.

Nu klarar ju inte Windows av att känna av olika möss automatiskt, så jag har skrivit en "driver" som detekterar musen, läser av den och sedan "dödar" all info från den innan den går vidare i Windows. På detta sättet kan jag använda hur många möss som helst kopplade till en PC och läsa av dem var och en för sig.

Funkar oerhört bra ;-)

*** Uppdatering:

De avkodade signalerna samt lite signaler från diverse knappar och puttar mm skickas sedan som MIDI till DJ Programmet.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag vet inte om du löste problemet, men det finns lager med "flänsar" på. Ett lager på varsin sida och med spårryttare på utsidorna så blir det perfekt.

Nånting sånt här.

Bild

Bild

Annars kanske det duger med glidlager i ditt fall.
Skriv svar