Identifiera gammal Display
Identifiera gammal Display
Hej alla!
Letade nyligen igenom stora skrotlådan och hittade en display som såg ut att vara intakt.
Men jag har inget datablad.
På baksidan står det NEC FIPI2EM8
Någon som känner igen den? Har letat en heldel på google men inte hittat något...
Bild kommer inom kort!
Letade nyligen igenom stora skrotlådan och hittade en display som såg ut att vara intakt.
Men jag har inget datablad.
På baksidan står det NEC FIPI2EM8
Någon som känner igen den? Har letat en heldel på google men inte hittat något...
Bild kommer inom kort!
Den här sidan http://pitts-electronics-home.de/electron/displays.htm
kan kanske vara till hjälp?
kan kanske vara till hjälp?
Doh...
Det är sant den kommer från en video, ok custom made.....
Inget datablad, hmmm undrar om det är värt att försöka använda den då...
Så den har ingen processor, man styr den (troligen) tex genom att dra en pinne hög för att tända ett fält, någon som vet något alls om det här?
Dom två yttersta pinnarna åt höger/vänster var täckta med plast slang, kanske är dom som är matning?
Det är sant den kommer från en video, ok custom made.....
Inget datablad, hmmm undrar om det är värt att försöka använda den då...
Så den har ingen processor, man styr den (troligen) tex genom att dra en pinne hög för att tända ett fält, någon som vet något alls om det här?
Dom två yttersta pinnarna åt höger/vänster var täckta med plast slang, kanske är dom som är matning?
- Illuwatar
- Kontakt:
Det är en VFD och den saknar allt vad drivare heter. För att tända ett segment måste du precis som i ett elektronrör lägga på glödspänning. Därefter kan du applicera lämplig spänning mellan anod och katod. Glödspänningen går nog till anslutningarna i displayens ändar. Resten får man prova sig fram med. Fördelen med dessa glasmoduler är att mycket är fullt synligt, så vad som går till vad kan relativt lätt gissas fram.
En sida till: http://hem.passagen.se/communication/vfd.html
Jag har inte provat det. Man får ta det försiktigt med spänningen till glödtrådarna (filament på engelska). Det är tydligen väldigt känsligt, så dom kan gå sönder lätt om man har för hög spänning på dom.
Jag har inte provat det. Man får ta det försiktigt med spänningen till glödtrådarna (filament på engelska). Det är tydligen väldigt känsligt, så dom kan gå sönder lätt om man har för hög spänning på dom.