Köpa färdig CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
marcol3

Köpa färdig CNC

Inlägg av marcol3 »

Hej, jag funderar på att införskaffa mig en CNC maskin. Behöver tillverka smådetaljer i plast (& ifall det inte blir en allt för stor/dyr maskin även i aluminium) Det rör sig om max 5x5 cm. Har länge tänkt sätta mig in i det hela och funderat på att försöka bygga mig en själv men har insett att tid inte finns (har många andra roliga projekt på g, många som skulle gå lättare ifall jag hade en CNC =).
Någon som har några tips på företag som säljer mindre varianter (också gärna till privatpersoner (behöver 3 linjära axlar) i prisklassen runt 20,000kr. Har kikat lite på http://www.sherline.com...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har tittat på och varit bra sugen på maskinerna som Widgitmaster på CNCZONE tillverkar:
http://www.widgitmaster.com/

Just nu har han bara en "Midi" modell till salu på sidan, men om du mailar
så kanske han kan sätta upp dig på en "Mini" som har arbetsområde 10cm*20cm*5cm arbetsyta, stabil är den också...

En sådan får du nog ge lite under 10k för + frakt, sedan köper du motorer
och drivare från jojje här på forumet för runt 2kkr med nya drivkortet.
Sedan så köper du en lämplig frässpindel för någon tusenlapp eller två,
tjackar en nätdel och slänger in den i en scysst låda med kontrollern,
även efter detta så ligger du runt 15k och har fått en scysst maskin
och har pengar över till att tjacka fräsverktyg och material :)
gotis

Inlägg av gotis »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Han kanske ska uppgradera till en större? ..eller förresten inte:
"Behöver tillverka smådetaljer i plast"

Intressant.. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Proxxon har små och smutta maskiner också FF230, FF400, MF70, ev. bara ett koordinatbord typ KT230, KT150 eller KT70. Troligvis inte helt omöjliga att bygga om till CNC, om det inte redan finns kit till det.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag håller med jojje om proxxon. Sök efter proxxon på ebay.DE

Edit: Ja nu fanns det bara MF70 på ebay. Den har jag haft och den är mindre än man tror. Som en kaffebryggare :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Jag har denna och bordet är glapp, jag har försökt spänna upp det så det ska glappa minde, men det går inte att få bort helt.

Bild
marcol3

Inlägg av marcol3 »

Tack för alla tips, Det blir nog en Proxxon MF70, rätt billig och verkar lagom för en nybörjare som mig. Postar väl ett inlägg när jag lyckats få igång det med CNC.

JimmyAndersson: Smådetaljerna i plast är bla. till radiostyrd helikopter & ev smycken till flickvännen (så att hon låter mig väsnas i lägenheten till o från 8) )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

marcol3

Inlägg av marcol3 »

Har fått hem en proxxon MF70, Storleken passar mig perfekt. Har börjat modda om den till CNC på nybörjarmanér... Planen är att få ihop ett fungerande system som duger till att fräsa ut finare delar i Alu för montering av bättre stegmotorer.
Första utkastet består av plexiglas från classe, billiga stegmotorer från Kjell & hemgjord drivkrets (lite darlingtons styrda av en atmega128 krets som jag hade liggandes + hemma fifflad kod). Satte dit kullager på samtliga axlar & kapade till egna gängstavar.

Det funkar utmärkt att jogga omkring i Mach3 även ifall stegmotorerna är lite veka. (kan dock bero på den snabbt ihophaffsade kontroll kretsen).

Kdntool konversionen är lockande, men helkul att bygga och härja, samt ett ypperligt tillfälle att lära sig om G-kod & CAD/CAM prylar i allmänhet.
Här är lite bilder:
Bild
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nice!

Mer bilder och gärna en film på en körning.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, du har kommit längre än jag har kommit med min MF70. Den hamnade bara på en hylla i garaget, dock är jag på gång att försöka få i ordning den nu. Då är det ju rätt passande att du ska fixa motorfästen till den. För då hakar jag gärna på och köper delar av dig om du har tid/lust/ork att tillverka några extra.
marcol3

Inlägg av marcol3 »

GeekJoan: Jag ska lägga upp lite fler bilder & videos när jag lärt mig kontrollera mach3 lite bättre, inte så mycket mer att se än sålänge :D.

chille: Jag kan ju höra av mig ifall jag lyckas med mina egna planer & har tid. Fräsa "dubbel sats" är väl inte så jobbigt när allt funkar, men det kan nog dröja ett bra tag innan jag når dit.

Någon som har några bra tips på hur man kan ljudisolera maskinen? Nojjig att grannarna skall bli galna på mig (bor i lägenhet).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Först å främst någon typ av ljuddämpande underlag. Det är oftast lågfrekventa ljud som fortplantar sig i väggar å tak. Speciellt om du bor i betonghus. Wiberger har nog säkert nåt du kan använda.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

marcol3:
Okej, nice. 8)

Dock kom jag att tänka på en sak som nog krånglar till det rejält. Vi använder ju inte samma motorer. Jag kör ju Nema23, och du har ju något annat.
Skriv svar