Hej!

Jag har börjat studera elektronik på egen hand på "äldre dar"! Tänkte bygga mig en overdrive gitarrpedal och så småningom en rörförstärkare till gitarr.
Hittade lite charmiga 70-tals böcker Elektronik för alla del 1 och 2 av Lars Asplund och Berndt Andersson.
Eftersom ingen lärare finns att fråga när jag inte förstår så fastnar jag ibland... och nu tänkte jag se om det finns lite hjälp att få här!
I kursböckerna ingår att bygga ett spänningsaggregat med 723:an och som inledning till det är det ett litet bygge av en batterieliminator. Jag har byggt den och provbelastat försiktigt, men fattar inte riktigt hur det funkar och jag fick bara tag i en 12V transformator. Kolla bilden och berätta gärna utförligt vad som händer i kretsen och hur man räknar!
Bryggan och den första C1 förstår jag rätt väl, har experimenterat med att lyssna på rippel med pot/kondensator/hörsnäcka, med och utan filterkondensator. Effektivvärde/toppvärde har jag också börjat få kläm på. Men jag förstår inte:
1. Hur räknar man ut motståndet, jag chansade på att dubbla?
2. Vad(vilka delar) är det som bestämmer U2, om jag vill ha exempelvis en batterieliminator på 12V?
3. Hur långt håller zenerdioden 10V, beror det på motståndet R?
4. C2 ska väl utjämna rippel också men hur och var/varför uppstår det?
5. Varför drar fläkten 74mA vid ca 10V när ska dra 160mA vid 12V(enl beteckning), varför inte proportionellt?
6. Varför går spänningen ner till 9.75V med lampan?
7. Drygt 17V över bryggan ensam, var tar resten vägen ner till 15.39 när kretsen är inkopplad?
Nu har jag nog avslöjat mina brister rejält, men hoppas någon vill ge förklaringar. Jag vill verkligen förstå grunderna, med tanke på faran/hälsan, om jag senare ska ge mig in på ett rörbygge!
Lämnar inga garantier att jag skrivit av schemat rätt från boken!