Mitt senaste fynd är en shuttle-PC med vad som ser ut att vara ett trasigt kraftaggregat. Ingenting händer i alla fall när jag rtycker på on-knappen på frontpanelen. En snabb inspektion av nätdelen igår kväll gave vid handen att den inte hade några säkringar (!), och att det inte fanns några uppenbart trasiga komponenter.
Nya nätdelar passande Shuttle-chassin verkar kosta en slant. Vad är en lämplig strategi för flesökning/reparation? Att trasiga halvledare bör bytas fattar jag, men är det lämpligt att byta mer när man ändå är i farten? Elektrolyterna, till exempel?
Alla tips motttages tacksamt!
Felsöka PC-nätaggregat?
-
- Kontakt:
Det brukar gå att "lura" atx-aggregat att starta genom att bygla mellan grön ledare och jord. Kolla pinout för ditt aggregat först, inte säkert att det är grön ledare på ditt, borde heta något i stil med "power on" eller så.
Om det inte startar (fläkten spinner upp) då är det garanterat något fel på just aggregatet och inte moderkort/on-off-knapp.
Vidare felsökning är jag inte så bra på (är ingen elektronikexpert direkt), men en sån här eller sån här är guld värd för att snabbt se att spänningarna ut från aggregatet är ok. Om du kommer att mäta på fler aggregat i framtiden kan jag rekommendera den senare, skall du bara mäta på detta räcker nog den första eller kanske en vanlig multimeter.
Jag köpte den lite mer avancerade till jobbet nyss och såg att ett aggregat som verkade helt ok gav lite överspänning (marginellt över toleransen, men tillräckligt för att moderkotet skull börja bete sig illa) och var källan till en del problem jag haft med en maskin. Den betalade sig själv direkt.
/Andreas
Om det inte startar (fläkten spinner upp) då är det garanterat något fel på just aggregatet och inte moderkort/on-off-knapp.
Vidare felsökning är jag inte så bra på (är ingen elektronikexpert direkt), men en sån här eller sån här är guld värd för att snabbt se att spänningarna ut från aggregatet är ok. Om du kommer att mäta på fler aggregat i framtiden kan jag rekommendera den senare, skall du bara mäta på detta räcker nog den första eller kanske en vanlig multimeter.
Jag köpte den lite mer avancerade till jobbet nyss och såg att ett aggregat som verkade helt ok gav lite överspänning (marginellt över toleransen, men tillräckligt för att moderkotet skull börja bete sig illa) och var källan till en del problem jag haft med en maskin. Den betalade sig själv direkt.
/Andreas
- ElectricMan
- Kontakt: