Kraft för matning av CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
behr

Kraft för matning av CNC-fräs

Inlägg av behr »

Jag håller på att skissa på ett CNC-bygge och en sak som jag funderar mycket på är kraften som krävs för att driva fräsen genom arbetsstycket i X och Y ledd. Läser man här och i andra forum skrivs det att det behövs ganska höga krafter. Är det verkligen så att man behöver tex 200N för att komma igenom en bit aluminium med en liten pinnfräs? Det är ju 20kg, fräsen borde väl knäckas innan det? Är det för att för att ge en "styvare" matning, eller kanske för att vara helt säker på att stegmotorerna inte tappar steg? Går det att räkna fram på något sätt? Har någon mätt eller är det mest på känn?

Jag har servomotorer som lämnar ca 0.3Nm märkmoment (100W AC 3000rpm) och kulskruvar men 10mm stigning. 0.3Nm är ganska ynkligt, drar man bort lite för förluster har man ca 100N ut (om jag inte räknar illa). Med tanke på servonas överbelastningsförmåga borde det väl gå att köra dom med det uttaget utan att dom förlorar positionen? Men räcker det?
Fräsen ska först användas till mjuka saker som plast och kretskort + lite alu med frässtorlek som fungerar med högvarvig spindel (=små). Sen kanske det ska uppgraderas till lägre varvtal för mer alufräsning...

(Konstruktionen är uppe i ca 110kg stål. Bord rörligt i X axlen, Y axlen monterad på en fast portal över bordet)
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Hmm nu är jag inte expert på detta men borde det inte vara så här (var länge sen jag läste samt har inte böckerna här), att även om man skjuter arbetsstycket med 200N mot verktyget är det inte samma sak som att skjuta det när det står still. För att verktyget snurrar så fort tar verktyget upp kraften på ett annat sätt, tar inte verktyget upp kraften i skären som den fördelar per antalet varv verktyget gör per matningshast.

Angående stigningen 0.3Nm/10mm blir inte det ca 30Nm som du max kan belasta motorn med eller har jag fel?
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Det borde väl vara:

Moment*Verkningsgrad*2*Pi/Stigning=Kraft

0.3*0.8*2*3.14/0.01 ≈ 150 N :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo, det blir precis så. ≈150,7964474 ;)

Med stigningen 10mm, blir hävarmen ca 1,59mm. (10/π/2) (det var ett jäkla fult pi-tecken...)
Användarvisningsbild
Pean

Inlägg av Pean »

Aha jo det verkar att stämma. glömde att översätta från rotation till translattion. :lol:
Skriv svar