Transistor till FM sändare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Dike

Transistor till FM sändare

Inlägg av Dike »

Jag håller på och bygger en FM sändare. Men har fastnat på en grej, jag ska tydligen ha en 2N3564 eller en 2N5225 transistor, Dessa är tyvärr ugångna och finns inte att få tag på. Så undrar om det finns någon som motsvarar dess egenskaper?

Vi har kollat igenom elfa och även ringt, men kundtjänsten hade inte så mycket koll på saken heller. Allt vi lyckades komma fram till var att det ska vara en NPN transistor.

Vore även bra om någon hade den gammla så kanske jag skulle kunna få den?
Senast redigerad av Dike 13 september 2007, 16:24:25, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Skaffa fram databladet för transistorn du behöver och anteckna kritiska värden ur den.
Jämför sedan med t.ex. Elfas tabeller tills du hittar någon med ungefär samma värden.

Ifall du inte själv vet bättre än kundtjänsten, så borde du nog inte hacka ner på den. Eller är du själv också en efterbliven apa?
Kundtjänsten uppgift är inte att skaffa fram en design åt dig gratis.
Dike

Inlägg av Dike »

Macce skrev:Skaffa fram databladet för transistorn du behöver och anteckna kritiska värden ur den.
Jämför sedan med t.ex. Elfas tabeller tills du hittar någon med ungefär samma värden.

Ifall du inte själv vet bättre än kundtjänsten, så borde du nog inte hacka ner på den. Eller är du själv också en efterbliven apa?
Kundtjänsten uppgift är inte att skaffa fram en design åt dig gratis.

Jag har inte bett om nån design. Men ja det kanske var lite dumt att uttrycka dem så ;)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ifall man inte kan bättre själv så borde man inte hoppa på någon.

Sedan fanns det när du registrerade dig två länkar som du uppmanades att läsa genom. En av dem var reglerna. Läs dem nu när du inte orkade göra dem då du borde ha gjort. Syns tydligt att du inte läst genom regel 1...
Dike

Inlägg av Dike »

Ursäkta mig då. du kan nog låsa tråden åt mig. Allt jag kommer få i denna är nog klagomål och tillrättelser ;)

// Dike
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jag låser ogärna trådar, de som inte behövs längre försvinner av sig själv...

Du får ju vad du frågar om. Jag gav dig redan ett svar om hur du kan hitta en motsvarande transistor i mitt första svar.

Jag blir lätt dryg när jag ser osakliga kommentarer.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Macce skrev:Ifall du inte själv vet bättre än kundtjänsten, så borde du nog inte hacka ner på den. Eller är du själv också en efterbliven apa?
Skärpning Macce!
Dike likställde sig med Elfas kundtjänst genom att säga "...hade inte så mycket koll på saken heller".
Sen påstår du att kundtjänsten är en efterbliven apa, vad fick du det ifrån? Förvirrande...

Nåja...
Mitt första tips är att leta reda på en "ekvivalenstabell" och se om du hittar någon motsvarighet till någon av trissorna.
Steg två är att göra som Macce föreslog, att kolla vilka kritiska egenskaper transistorn har och sedan hitta en motsvarande.
Om det nu är så att du har problem med just den saken, att hitta matchande egenskaper, så får du försöka skiva ner lite mer fakta om användning (ev. schema) här i tråden och söka reda på någon som du _tror_ är lämplig. Då är det lättare för oss här på forumet att svara "ja", "nej" eller "kanske".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den efterblivna apan kommer nog av det som är editera bort i FÖRSTA inlägget som alltså kommer från Dike....
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jahaja, på så vis... inte bra att ändra sånna saker i redan skrivna inlägg. Ajja bajja!
(Verkar som att texten "Senast ändrad av..." inte syns i inläggen när man håller på att skiva ett svar.)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ELFA's kundtjänst är bra på att skaffa komponenter, förklara saker osv men de är INTE teknikare på ingenjörsnivå. Det finns en teknisk support som man kan kontakta och som hjälpar till bäst det går men självklart kan de ha begränsningar i vad de kan klara, jag har ibland konstiga idéer och bara att förklara dom konceptet kan sannolikt få dom att tro att jag är en totalmupp som borde ha "kram-dig-själva"-tröja för jämnan.

Att sedan begära teknisk hjälp från stackarn är ju ganska lönlöst...
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Bara för att förtydliga, så kallade Dike personen i Elfas kundtjänst för efterbliven apa. Därför svarade jag med samma i mitt inlägg, eftersom skribenten inte själv visste bättre.
Är personen i kundtjänsten som inte kunde svara på hans fråga en efterbliven apa, så borde han rimligtvis själv också vara det då han inte själv heller vet.

Jag började inte med såna uttryck i tråden, utan jag reflekterade bara över skribentens egna uttryck.

Och sedan är det ju enligt reglerna också förbjudet att ändra inlägg så innehållet ändras, vilket ganska tydligt har skett nu.
Senast redigerad av Macce 13 september 2007, 20:41:33, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

När jag lekte med sånt använde jag, 2N2369, 2N3866, 2N4427 och 2N5109.

För lite mer power så är typer som börjar på BLY, BLX och MRF bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

såg att första inlägget var ändrat så det inte blev någon förståelse i det som följde

men om man börjar med goggle och transistorn namn och pdf i sökningen kommer man en bra bit till att börja med
Dike

Inlägg av Dike »

Och jag har bett om ursäkt för mitt första inlägg. 2N2369, 2N3866, 2N4427 och 2N5109 finns inte att få tag på längre. Ska kolla upp det där med egenskaperna i helgen.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, http://www.electrokit.se har samtliga typer i lager.
Skriv svar