Minska brus och störningar från en mikrofon
Minska brus och störningar från en mikrofon
Det är så att jag ska bygga om en grej som kräver en 70m lång kabel mellan mikrofonen och förförstärkaren,
nu undrar jag om det finns någon bra lösning som kan få ner bruset lite?, för jag antar att det kommer att uppkomma lite brus,
en skärmad kabel är tyvärr inte möjligt i detta fall.
[EDIT] Det är en vanlig kondensatormikrofon
nu undrar jag om det finns någon bra lösning som kan få ner bruset lite?, för jag antar att det kommer att uppkomma lite brus,
en skärmad kabel är tyvärr inte möjligt i detta fall.
[EDIT] Det är en vanlig kondensatormikrofon
Det går inte att ha någon förstärkare vid mikrofonen då det inte finns någon matningskälla där.
Jag kanske ska förklara lite mer noggrant vad det är för något som jag bygger om. Jag har fått i uppdrag att förbättra en dykartelefon, något liknande som den här: http://www.ibsophone.se/ibs%20t1%20man%20SWE.pdf
Dom sa även att dom skulle vara tacksamma om jag kunde få ner bruset på något sätt, kabeln går som sagt inte att byta, och trådlöst vill man inte heller ha.
[EDIT] Vet inte om kabeln är tvinnad då jag inte har sätt den än, men skärmad är den troligen inte.
Jag kanske ska förklara lite mer noggrant vad det är för något som jag bygger om. Jag har fått i uppdrag att förbättra en dykartelefon, något liknande som den här: http://www.ibsophone.se/ibs%20t1%20man%20SWE.pdf
Dom sa även att dom skulle vara tacksamma om jag kunde få ner bruset på något sätt, kabeln går som sagt inte att byta, och trådlöst vill man inte heller ha.
[EDIT] Vet inte om kabeln är tvinnad då jag inte har sätt den än, men skärmad är den troligen inte.
Jaså den ska användas under vatten, då har du en utmärkt skärm. Om inte annat bör du ha en förstärkare vid mikrofonen för att orka driva kabeln, annars är det risk att det blir rätt burkigt ljud. Kapacitansen är väl ca 100 pF / m så kan du själv räkna ut vilken drivförmåga du bör ha för att få önskad gränsfrekvens. Fantommatning är samma princip som matningen av förstärkaren i en elektretmikrofon dock bör du nog ha lägre impedanser i det här fallet.
Telebolagen skickade signaler kilometervis endast med hjälp av balanserad signal och virad eller flätad kabel i början av seklet. De hade brusnivå likvärdigt med vad vi har i dag.
Hur mycket ström drar en mikrofon? Jag använder ett batteridrivet, opamp-baserat RIAA-försteg. Två seriekopplade 9V batterier har varat två veckor nu. Säkert 100 timmar, 25 med musik. Jag är själv förvånad. Köpte två par och trodde att åtminstone ett par skulle vara förbrukat efter en helg.
Hur mycket ström drar en mikrofon? Jag använder ett batteridrivet, opamp-baserat RIAA-försteg. Två seriekopplade 9V batterier har varat två veckor nu. Säkert 100 timmar, 25 med musik. Jag är själv förvånad. Köpte två par och trodde att åtminstone ett par skulle vara förbrukat efter en helg.
Telebolagen skickade inte bara några kilometer - utan många mil med pupinicerad kabel ( man offrade hög frekvensområde för att få längd istället - 10 mil gav ungefär 20 dB dämpning vid 2.5 kHz (ca 30 dB vid 3.5 kHz då dämpningen ökar fort från ca 3 KHz och uppåt) på den tunna trådtypen som är installerad i telefonjacket. Långsträckor så var det ofta lite grövre för lägre dämpning. Utan pupiniceringen så skulle dämpningen ligga på ca -110 - -120 dB vid 2.5 kHz tack vare kapacitansen i kabeln....Peppar skrev:Telebolagen skickade signaler kilometervis endast med hjälp av balanserad signal och virad eller flätad kabel i början av seklet. De hade brusnivå likvärdigt med vad vi har i dag.
telefonledning/system har över 60-70 dB dynamik, så normalt är det inte någon störande brus om inte har varit väldigt lång ledning med hög dämpning och förstärkning i flera steg - något som knappast förekommer idag iom. med PCM och digitala länkar via opto etc.
Är det bara tal så behöver man inte bättre än telefonfrekvensområde med frekvensområde 300 - 3400 Hz.
---
70 meter är ingen lång sträcka (dock är inte vattnet roligt om den träger in och väter och fyller ut runt trådlindade paret, då vatten har väldigt hög dielektrisk konstant (ca 70 ggr högre än luft) och kan göra kabeln mer kapacitiv än när den är torr i luft.
Elekretmicken i sig hare FET-trissa som buffer och impedansomvandlare - men kan inte mata hur lång kabel som helst (dock troligen fungerar 70 meter ganska bra) - Fantommatning går att göra - vanlig trådtelefon med förstärkare etc. i sig är faktiskt fantommatad från telstationen.
Det viktigaste här är att man får full balans i ledningen, så att vatten och fukt etc. på microfonkapseln inte gör att hittar en 3'-väg via vattnet och inför brum och brus den vägen. - du hittar mycke tekniker från telefonvärlden om du letar lite - telefonvärlden har alltid varit tvungen att hantera svåra elektriska miljöer och det är därför det sitter linjetrafos i modem etc. just för att i alla lägen få balans trots att omgivnien kanske skakar 110 Volt potentialmässigt (ojordad dator som ringer med modem) samtidigt som det skall tuta 56 kbit...
Bli inte förvånad om du någonstanns måste placera in en linjetrafo någostans för att bryta upp rent galvaniskt innan det blir helt tyst om du har störningar - balanserad OP-ampdrivers och ingångar i all ära - men dom är inte galvaniskst skillda...
själva mickrofonen behöver ofta inte men än någon mA i ström och spänning mellan 1-5 - 3 Volt.
---
vad är det för typ av brister som du skall åtgärda ???