Hum/jordproblem - måste tyvärr fråga om hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Hum/jordproblem - måste tyvärr fråga om hjälp

Inlägg av Peppar »

Som en del vet hade jag tidigare hum/elektromagnetiskt problem med ett försteg. Det löstes långt om länge. Det var ett överseende från min sida. Men till mitt försvar så var överseendet delvis relaterat till en glappkontakt.

Nu har jag byggt ett RIAA-försteg. Jag är medveten om att det är mycket lägre signalstyrka och därför än mer känsligt. Jag har vidtagit i princip all åtgärder jag kan tänka mig utom att placera nätdelen i separat chassi.

Jag har hum, väldigt kraftigt i ena kanalen. (Hade det varit i båda hade jag get upp och placerat nätdelen i separat chassi.) Det försvinner när jag kör med batteri. Inget i oscilloskopet. Samma utslag i båda kanaler.

Det är positivt att det bara är ena kanalen. Men det är också det som har frustrerat mig de senaste dagarna. Jag har hum eller brum i den kanal jag trodde jag skulle få minst problem med. Den är längst ifrån eventuella störkällor, så som transformator. Det är förmodligen obetydlig skillnad på avstånden, men ändå.

Min gissning är att det är elektromagnetisk störning. Jag antar att inte mycket ska till med förstärkning på ca 65db. Men jag har försökt med skärmning och att dra om ledningar. Där är absolut ingen skillnad vad jag än gör. Jag har i princip förbrukat en hel rulle koppartejp. Jag vet att det inte är rätt användning för det, dessutom dyrt. Men jag försöker att få någon reaktion, vad som helst. När alla vettiga försök är odugliga finns det bara ovettiga kvar.

Jag kan inte se någon skillnad mellan kanalerna vad gäller layout och saker som det. Som sagt, om någon borde fungera bättre än den andra så är det den med problem. Det återstående jag kan göra är att köpa en skärmbox för transformatorn. Eventuellt betyder det att jag då måste göra om hela RIAA-försteget. Där är plats till att boxa in transformatorn, men nuvarande layout tillåter inte det. Så det blir att göra om all. 60-70 komponenter på ett experimentkort är inget skoj. Det är en dags arbete. Och värst av allt är att jag inte vet om det löser något.

Så om någon har idéer så är jag väldigt tacksam.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

prova med järnplåt runt transformatorn, om du har en slinga som plockar upp det magnetiskt, en konservburk brukar vara lagom att testa med

koppar dämpar lågfrekventmagnetfält väldigt dåligt
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk på att en nättrafo (EI) strålar ut olika från olika kanter -laborera med att vända den. Just från hörnen på kärnan kan det komma mycket strålning.
Sätt upp en skärm (plåt) mellan nätdelen och förstärkaren.
Jorda transformatorn.
Har du stjärnjord? Läs på allt som finns att läsa på om jordning och skärmning.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Jag har en tendens att göra mina inlägg här mitt i natten efter 6 timmars svettande vid lödstationen. Så jag är trött, irriterad och allmänt på dåligt humör. Och det hjälper att skriva av sig ilskan.

Hur som helst, jag har köpt en liten skärmbox på Elfa (50-220-09 ) som jag kommer att placera själva RIAA-steget i. Om inte det hjälper så får det bli separat chassi för trafon.

Eftersom jag framför allt sysslat med rör så är jag medveten om att man kan behöva vända och vrida transformatorer för att få bort hum. Men tyvärr är utrymmet inte tillräckligt för att vrida trafon. Det är det kanske. Men jag kör med boxen. Får resultat i morgon.

Tack för svaren.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då jag höll på med kul omotkopplade audiosteg så provade jag ett mycket kul koncept på lådor, i gjutjärn med separata fack för slutsteg , kondingar och trafo, önskar att man kunde få sådanna hjutna nu , för dom var mycket väl dämpade både för magnet och spänningsfält
Peppar

Inlägg av Peppar »

Det är vanligt med dubbla chassien i dyra audiokomponeter, så väl som separat nätdel.

Jag vet inte ens varför jag sysslar med detta, när rör är så enkelt och billigt i detta fall. En 6SL7 och 6SN7 eller ECC83 och ECC88 är i princip allt som behövs.

Jo, jag vet varför. Nyfikenhet. Mitt RIAA-steg bygger på transkonduktans, om det är rätt uttryckt. Bé Yamamura sålde ett transkonduktans-slutsteg i början av 90-talet (http://www.positive-feedback.com/Issue26/yamamura.htm). Solid-state låter normalt väldigt dåligt med horn och liknande högtalare som används med små omotkopplade rörförstärkare. Nelson Pass har nu också tagit fram ett transkonduktans-slutsteg. Tycks vara en hel vetenskap att få det att funka med horn: http://www.6moons.com/audioreviews/firs ... twatt.html.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Hummet/brummet var kanske inte så konstigt. Har nu transformatorn i separat chassi. Den surrar rätt bra.

Vet någon vad surret betyder? Jag är införstådd med att där kan vara många skäl. Jag vet inte vad det heter på svenska, men core saturation kan få transformatorer och induktansspolar att vibrera. Den surrar oavsett där är last eller inte, så jag tror inte att det är det.

Jag hade ingen lust att göra exakt samma RIAA-steg nu när jag tvingades göra om det. Denna gång har jag en buffer. Men jag har 3V och 3,7 DC på uttagen. Jag hade först 11V! Jag vet egentligen inte varför det sjönk till 3V. Jag rensade upp lite, men inget som jag kan direkt relatera till minskningen.

Jag testade med 11V och fick inte oväntat brus eller knaster. Jag har ingen kondensator på mitt vanliga försteg. Det är förmodligen oansvarigt att sälja audioprodukter utan DC-blockering. Men jag vill inte dölja eventuella problem. Jag vill veta om där är DC så jag kan fixa det.

Jag har inga problem med de 3 volten. RIAA-steget låter kanon. Men ska jag acceptera så mycket DC i en signal som är högst 2 Vrms? Där är ingen DC att tala om före buffern.

Jag har högpassfilter före buffern, vilket betyder DC-blockering. Men skälet till HP-filtret är inte DC-blockering, utan att rulla av signalen innan 20Hz. Jag vet att jag kunde ha placerat filtret efter buffern. Men buffern används ofta i hörlursförstärkare, och då utan DC-blockering.

Tillägg: Upptäckte precis att jag inte ens kan ha RIAA-steget och nätdelen (båda i separat chassi) bredvid varandra. Även mitt andra försteg och slutsteg påverkar RIAA-steget, men obetydligt i jämförelse. Där är säkert inget fel på trafon i övrigt, men som jag ser det är den oduglig för audio.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Du har troligen en DC komponent med på elnätet.

Har du kollat en sådan här ?

http://sjostromaudio.com/joomla/index.p ... &Itemid=27

Kjelle
Peppar

Inlägg av Peppar »

Ja, det tycks som om jag fick skitel när de drog om ledningarna här och vi fick jordade uttag.

Jag har två problem med det filtret.

1. Man måste hålla koll på fas och neutral. Det är en brist i vårt elnät, som jag ser det. Vi har fas och neutral, men stickkontakter som inte tar det i beaktande.

2. Jag har bara problem med denna trafo. Jag har haft andra traforelaterade problem. Men jag kan inte skylla en trafo för att avge en viss mån av elektromagnetism. När jag började tråden så hade jag inte en aning om att trafon i fråga var så problematisk som den är. Jag ser den som defekt och kommer att kassera den.

Det är givetvis frustrerande att ha lagt ner en massa arbete (i princip tre RIAA-steg) och förbrukat komponenter jag inte orkat löda av. Men jag fick slutligen en förklaring. Värre är de problem som jag inte kan hitta en förklaring till. Då framför allt pulserandet i mina högtalare. Men också ett problem som dök upp nu: plötsligt brummande. Det är bara kort, som pulserandet. Det är svårt att fixa något utan att veta källan till problemet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

surr i trafos kan bero på dålig spänning, eller rättare sagt tillplattade toppar på sinusvågen, när allt för mycket prylar är med switchade nätdelar kan det se ut så, , kan du kolla med ett oscilloskop?

ett ordentligt nätfilter med transformator och kondingar med resonansfrekvens nästan vid 50 hz hjälper en del, magnetspänningsstabb är helt underbart
Peppar

Inlägg av Peppar »

Vad är "magnetspänningsstabb"?

Trafon som jag använt fram tills nu är historia. (Det är denna, 48VA: http://www.hammondmfg.com/229.htm) Jag kan inte säga med 100% säkerhet, men den tycks störa RIAA-steget och signalkablar på 25-30 cm avstånd! Jag gjorde kabeln medvetet kort mellan nätdel och RIAA-steg då jag tänkte ha dem bredvid varandra, så jag kan inte flytta det längre bort. Jag tänker inte prova med längre kabel. Ingen mening. Vad ska jag med en nätdel som måste hållas minst 30 cm i från all annan elektronik? Den är helt enkelt obrukbar.

Men jag kan kanske använda den där "magnetspänningsstabben" till andra transformatorer. Exempelvis den jag ska ersätta den nuvarande med.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

t.e.x elfas 69-705-45

en resonant och magnetisk shuntad transformator som behåller både sinusspänning och spänning ut även om det varierar på inspänningen

klart du ska prova med längre kablar, att identifiera felet gör att man vet vad man kan utesluta och vad man ska prova mera på, det finns alltid sätt att gå runt eller igenom problemen , bara man vet vad problemet är
Peppar

Inlägg av Peppar »

Nu hänger jag med. Jo, nått sånt har jag funderat på. (Och glöm pulserandet som jag nämnde i förbifarten. Jag tror jag gjort ett misstag i nätdelen. Den är jordad, men endast till RIAA-chassiet. De är ihopkopplade via skärmstrumpan. Men jag vill prova två stjärnpunkter först.)

Som sagt, jag är fullt medveten om att en trafo har ett magnetiskt fält. Och jag är fullt medveten om att det i praktiken är näst intill omöjligt att avskärma. 10 mm blyinkapsling borde räcka, men är inte realistiskt.

Denna trafo tycks ha extremt kraftigt magnetfält. Jag har placerat den så att den tycks ha lite, eller ingen, påverkan på övrig elektronik. Men det betyder att jag har signalkabeln dragen framför mitt vanliga försteg och är i vägen för volymkontroll och väljare. Det är oacceptabelt. Den ställer helt enkelt till mer besvär än det är värt. En ny trafo kostar 200-250 kr. Jag har beställt en från Elfa.

Jag vet en amerikansk audiotillverkare som använder trafon. Så kanske jag bara har maximal otur: en något undermålig trafo i kombination med kass el. Det är givetvis bara spekulation.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Har du nån bild på grejerna, eller kanske ett diagram som visar hur det är kopplat? Speciellt jordar och 0v-linjer kan ställa till det.
Peppar

Inlägg av Peppar »

Tack, men problemet är "löst." Jag har helt enkelt gett upp dessa transformatorer och skaffat en ringkärna. Tycks som om hummet/brummet försvinner med den. Vet med säkerhet i helgen.
Skriv svar