Frågor om mosfet
Frågor om mosfet
Hejsan
Har lite nybörjarfrågor om mosfet-transistorer. Jag håller på med en eldriven cykel med en 24V/750W elmotor. Fullgas (startkablar mellan batteri och motor) så gör den just nu ca 45 km/h vilket är kul men lite fort, motorn drar då ca 60A och är specad till 44A, den blir lite varm... På 12V drar den ca 25A och då snittar jag 22 km/h och motorn är inte ens ljummen. Så ett mellanting är vad jag är ute efter, snitta ca 30 km/h, så motorn håller och batterierna varar lite längre. Batterierna är 2 st 12V/45Ah blyaccar.
Jag tänkte mig PWM-styrning av mosfetar och byggde lite provisoriskt. När jag väl skulle testa i verkstaden så funkade inte PWM-generatorn (en pic som ger PWM till en mosfet-drivare) som den gjorde på testbänken. Men jag var trött på startkablarna och ville testa mosfetarna ändå. Parallellkopplade 5 mosfetar rakt av och gav dem +12V eller jord på gateingången via en växlande strömbrytare. Det funkade bra som relä i 30 minuter, men sen "fastnade" de i ledande läge, inget hände när jag släppte strömbrytarna och de fick jord på ingången. Fick rycka en sladd för att få stopp på cykeln...
Vad kan ha gjort att mosfetarna gick sönder? De tål 80A/55V stycket så det är inte en belastningsfråga.
De satt på en kylfäns som blev knappt ljummen, inte överhettning.
Kan man inte parallellkoppla dem pin-till-pin?
Kan man inte ge signal eller jord direkt på gate?
Det var lite ghetto-kopplat så det kan vara så enkelt att det blev kortslutning någonstans.
Tacksam för alla tips.
Har lite nybörjarfrågor om mosfet-transistorer. Jag håller på med en eldriven cykel med en 24V/750W elmotor. Fullgas (startkablar mellan batteri och motor) så gör den just nu ca 45 km/h vilket är kul men lite fort, motorn drar då ca 60A och är specad till 44A, den blir lite varm... På 12V drar den ca 25A och då snittar jag 22 km/h och motorn är inte ens ljummen. Så ett mellanting är vad jag är ute efter, snitta ca 30 km/h, så motorn håller och batterierna varar lite längre. Batterierna är 2 st 12V/45Ah blyaccar.
Jag tänkte mig PWM-styrning av mosfetar och byggde lite provisoriskt. När jag väl skulle testa i verkstaden så funkade inte PWM-generatorn (en pic som ger PWM till en mosfet-drivare) som den gjorde på testbänken. Men jag var trött på startkablarna och ville testa mosfetarna ändå. Parallellkopplade 5 mosfetar rakt av och gav dem +12V eller jord på gateingången via en växlande strömbrytare. Det funkade bra som relä i 30 minuter, men sen "fastnade" de i ledande läge, inget hände när jag släppte strömbrytarna och de fick jord på ingången. Fick rycka en sladd för att få stopp på cykeln...
Vad kan ha gjort att mosfetarna gick sönder? De tål 80A/55V stycket så det är inte en belastningsfråga.
De satt på en kylfäns som blev knappt ljummen, inte överhettning.
Kan man inte parallellkoppla dem pin-till-pin?
Kan man inte ge signal eller jord direkt på gate?
Det var lite ghetto-kopplat så det kan vara så enkelt att det blev kortslutning någonstans.
Tacksam för alla tips.
Den har jag upplevt ett antal gånger...
Precis som sodjan skriver är det den puls som uppstår när motorn stängs av (induktiv är den ju) som skjuter dom.
Dioden som ska klara av att döda denna puls brukar förvisso vara över *motorn* med katod mot +, den får gärna vara ganska snabb och den ska tåla en del ström.
Precis som sodjan skriver är det den puls som uppstår när motorn stängs av (induktiv är den ju) som skjuter dom.
Dioden som ska klara av att döda denna puls brukar förvisso vara över *motorn* med katod mot +, den får gärna vara ganska snabb och den ska tåla en del ström.
En annan sak...
> och gav dem +12V eller jord på gateingången via en växlande strömbrytare.
Sannolikt ligger gaten för lång tid "flytande" utan att vara ansluten till
varken plus eller minus. Det kan ge en del oönskade effekter.
Den bör styras elektroniks med speciella "mosfet-drivers" för att
få snabba omslag.
> och gav dem +12V eller jord på gateingången via en växlande strömbrytare.
Sannolikt ligger gaten för lång tid "flytande" utan att vara ansluten till
varken plus eller minus. Det kan ge en del oönskade effekter.
Den bör styras elektroniks med speciella "mosfet-drivers" för att
få snabba omslag.
Mosfetarna jag använde var dessa http://www.st.com/stonline/products/lit ... 40nf55.pdf. De har "source drain diode", är det det skyddet jag behöver?
När jag kör "på riktigt" med pwm och mosfet-drivare kan jag väl inte längre få spikar på gaten? Fast det kanske inte är fel med urladdningsmotstånd ändå?
När jag kör "på riktigt" med pwm och mosfet-drivare kan jag väl inte längre få spikar på gaten? Fast det kanske inte är fel med urladdningsmotstånd ändå?
200mA från din 555a kan vara i minsta laget för att switcha snabbt, det kan nog vara bra med en kraftigare gatedriver.
Nedan står det lite om drivning och parallellkoppling av mosfetar.
http://www.nxp.com/acrobat_download/app ... PPCHP1.pdf
Nedan står det lite om drivning och parallellkoppling av mosfetar.
http://www.nxp.com/acrobat_download/app ... PPCHP1.pdf