Frågor om mosfet

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
xl15
Kontakt:

Frågor om mosfet

Inlägg av xl15 »

Hejsan
Har lite nybörjarfrågor om mosfet-transistorer. Jag håller på med en eldriven cykel med en 24V/750W elmotor. Fullgas (startkablar mellan batteri och motor) så gör den just nu ca 45 km/h vilket är kul men lite fort, motorn drar då ca 60A och är specad till 44A, den blir lite varm... På 12V drar den ca 25A och då snittar jag 22 km/h och motorn är inte ens ljummen. Så ett mellanting är vad jag är ute efter, snitta ca 30 km/h, så motorn håller och batterierna varar lite längre. Batterierna är 2 st 12V/45Ah blyaccar.
Jag tänkte mig PWM-styrning av mosfetar och byggde lite provisoriskt. När jag väl skulle testa i verkstaden så funkade inte PWM-generatorn (en pic som ger PWM till en mosfet-drivare) som den gjorde på testbänken. Men jag var trött på startkablarna och ville testa mosfetarna ändå. Parallellkopplade 5 mosfetar rakt av och gav dem +12V eller jord på gateingången via en växlande strömbrytare. Det funkade bra som relä i 30 minuter, men sen "fastnade" de i ledande läge, inget hände när jag släppte strömbrytarna och de fick jord på ingången. Fick rycka en sladd för att få stopp på cykeln...
Vad kan ha gjort att mosfetarna gick sönder? De tål 80A/55V stycket så det är inte en belastningsfråga.
De satt på en kylfäns som blev knappt ljummen, inte överhettning.
Kan man inte parallellkoppla dem pin-till-pin?
Kan man inte ge signal eller jord direkt på gate?
Det var lite ghetto-kopplat så det kan vara så enkelt att det blev kortslutning någonstans.
Tacksam för alla tips.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Back-EMF kanske ?
Hade du några skydd för spikarna från motorn när man stänger mosfet'erna ?
Vanligtsvis en "freewheel" diod tvärs över trissorna...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den har jag upplevt ett antal gånger...

Precis som sodjan skriver är det den puls som uppstår när motorn stängs av (induktiv är den ju) som skjuter dom.

Dioden som ska klara av att döda denna puls brukar förvisso vara över *motorn* med katod mot +, den får gärna vara ganska snabb och den ska tåla en del ström.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Det borde jag tänkt på. Har samplat lite nya mosfetar och ska testa igen.
Räcker det med en 3A kiseldiod tro?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej! Det behövs en diod som tål i närheten av motorns toppström, den ska tåla det mer än en gång men själva DC-strömtåligheten behöver inte vara lika hög.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan det inte vara att den flyter en långa sund mellan till och från?
peter555

Inlägg av peter555 »

Transistorerna har eventuellt inbyggda freewheeling-dioder, då ska du inte behöva några extra

Risken kan också vara att du fått in en spänningspik på gaten, sätt dit ett urladdningsmotsånd 1k till jord samt ett seriemotsånd 22 ohm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En annan sak...

> och gav dem +12V eller jord på gateingången via en växlande strömbrytare.

Sannolikt ligger gaten för lång tid "flytande" utan att vara ansluten till
varken plus eller minus. Det kan ge en del oönskade effekter.
Den bör styras elektroniks med speciella "mosfet-drivers" för att
få snabba omslag.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Mosfetarna jag använde var dessa http://www.st.com/stonline/products/lit ... 40nf55.pdf. De har "source drain diode", är det det skyddet jag behöver?
När jag kör "på riktigt" med pwm och mosfet-drivare kan jag väl inte längre få spikar på gaten? Fast det kanske inte är fel med urladdningsmotstånd ändå?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det ser ut som de där dioderna ska räcka. Antagligen är det som Sodjan säger, att du swichar för långsamt. Gå efter rekommendationerna i gatedriverns datablad så ska det funka.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Det störiga är ju att jag hade en färdigbyggd pwm-drivare med pic, potentiometer och mosfetdrivare. Men den funkade inte efter transporten till verkstaden (lödfri experimentplatta...). Skulle felsökt den istället för att experimetera med mosfetarna :(
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Har fått nya mosfetar nu så jag tänkte fortsätta idag. Har köpt en PWM-grej på Kjell & Company (87-588) baserad på en 555.
Kan jag koppla från 555ans utgång till mosfetdrivaren och vidare till de parallellkopplade mosfetarna utan något mellan som skydd (motstånd eller liknande)?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

x15: Om du använder en lödfri exprimentplatta så kommer du ha massa kapacitanser i plattan vilket gör att det går segare att slå på och av mosen.
xl15
Kontakt:

Inlägg av xl15 »

Kanske det som klyddade innan. Men nu ska jag som sagt testa med en "riktig" pwm-generator som är lödad.
peter555

Inlägg av peter555 »

200mA från din 555a kan vara i minsta laget för att switcha snabbt, det kan nog vara bra med en kraftigare gatedriver.

Nedan står det lite om drivning och parallellkoppling av mosfetar.

http://www.nxp.com/acrobat_download/app ... PPCHP1.pdf
Skriv svar